Sitemap

  1. Blz. 1 Meerjarenplan 2020-2025 (versie 2020_2 & versie 2021_0)
    1. Blz. 2 Meerjarenplan 2020 - 2025
    2. Blz. 3 Strategische nota
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
      2. Blz. 6 Doelstellingenboom
        1. Blz. 7 Doelstellingenboom
      3. Blz. 8 BD100 - Inzetten op een divers, kwaliteitsvol en betaalbaar woonaanbod
        1. Blz. 9 Omschrijving BD
        2. Blz. 10 Actieplannen
          1. Blz. 11 AP1000 Een gecoördineerd lokaal woningkwaliteitsbeleid voeren
            1. Blz. 12 A10000 Opmaak van een woningkwaliteitsreglement met conformiteitsattesten om proactief op te treden en de strijd tegen huisjesmelkers op te voeren
            2. Blz. 13 A10001 Afsprakenkader opstellen met het Sociaal Verhuurkantoor voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken
            3. Blz. 14 A10002 Leegstand en verwaarlozing frequenter controleren, registreren en streng aanpakken
            4. Blz. 15 A10003 Lokale partners betrekken bij het woningkwaliteitsbeleid via structurele samenwerking
            5. Blz. 16 A10004 Preventiecampagnes opzetten rond ongezonde woningen
            6. Blz. 17 A10005 Invoering sloop- en gevelrenovatiepremie gekoppeld aan energiebesparingen en hervorming gemeentelijke energiepremies
          2. Blz. 18 AP1001 Advies en begeleiding verstrekken over wonen, met focus op ondersteuning van woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden
            1. Blz. 19 A10010 Inrichten van een Woonloket
            2. Blz. 20 A10011 Promoten van bestaande ontzorgingstrajecten, groepsaankopen, premies, leningen, gratis renovatieadvies, ...
            3. Blz. 21 A10012 Installeren van een meldpunt discriminatie huurmarkt
          3. Blz. 22 AP1002 Invoeren van een woonbeleidsvisie met het oog op een kwalitatieve invulling van de beschikbare open ruimte en om een verdere verdichting van de gemeente tegen te gaan
            1. Blz. 23 A10020 Ontwikkeling van een woningtypetoets
            2. Blz. 24 A10021 Ontwikkeling van een visie op projecten met meer dan 1 woongelegenheid
          4. Blz. 25 AP1003 Opmaak van een lokaal sociaal woonbeleid
            1. Blz. 26 A10030 Uitwerken visie op sociaal wonen rekening houdend met behalen bindend sociaal objectief en het groeipad van het Sociaal verhuurkantoor (SVK)
            2. Blz. 27 A10031 Opmaak lokaal toewijzingsreglement voor sociale woningen met klemtoon op bindingsfactoren met de gemeente
      4. Blz. 28 BD101 - Radicaal Klimaatneutraal #2030
        1. Blz. 29 Omschrijving BD
        2. Blz. 30 Actieplannen
          1. Blz. 31 AP1010 Prioritaire deelacties uitwerken en implementeren en andere acties uit het Klimaatplan 2030 stelselmatig uitvoeren
            1. Blz. 32 A10100 Bedrijven en organisaties in de tertiaire sector aanzetten tot het nemen van energiemaatregelen om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40% te verminderen
            2. Blz. 33 A10101 De lokale middenstand betrekken in het klimaatverhaal zodat ook zij mee bijdragen tot 40% energiebesparing
            3. Blz. 34 A10102 Versterken van de biodiversiteit en de klimaatadaptieve werking van ecosystemen op het privaat domein
            4. Blz. 35 A10103 Adviseren en ondersteunen bij energetische renovaties van particuliere woningen om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40% te verminderen
            5. Blz. 36 A10104 Uitvoeren van erosiebestrijdingswerken zoals voorzien in het gemeentelijk erosiebestrijdingsplan
            6. Blz. 37 A10105 Andere acties uit de maatregelentabel uit het Klimaatplan 2030 naar de praktijk omzetten in onze gemeente
          2. Blz. 38 AP1011 Bewustzijn creëren om duurzaam om te springen met klimaat en energie
            1. Blz. 39 A10110 Inzetten op een duurzame organisatie van activiteiten
            2. Blz. 40 A10111 Het gemeentelijk drukwerk verminderen door slimme kanaalkeuze in ons communicatiebeleid
            3. Blz. 41 A10112 Communicatiecampagne rond de klimaatproblematiek, klimaatplan en -acties voor medewerkers en inwoners
          3. Blz. 42 AP1012 Maatregelen nemen om de energie-efficiëntie en het comfort voor de gebruikers van het gemeentelijk patrimonium te verbeteren
            1. Blz. 43 A10120 Vergroening en verfraaiing van de gemeentelijke begraafplaatsen
            2. Blz. 44 A10121 Rationaliseren van de openbare verlichting door voluit te kiezen voor LED
            3. Blz. 45 A10122 Inzetten op energiebesparende maatregelen in onze gemeentelijke gebouwen
      5. Blz. 46 BD102 - Naar een bruisende dorpskern als centrum van dienstverlening
        1. Blz. 47 Omschrijving BD
        2. Blz. 48 Actieplannen
          1. Blz. 49 AP1020 Centralisatie van dienstverlening en opwaardering gemeentelijke gebouwen
            1. Blz. 50 A10200 Inrichting Vrijetijdshuis nabij het administratief centrum
            2. Blz. 51 A10201 Opfrissing gemeenschapscentrum Den Breughel
          2. Blz. 52 AP1021 Ruimtelijke kwaliteit versterken
            1. Blz. 53 A10210 Uitvoeren RUP Centrum: herinrichting Dorp
            2. Blz. 54 A10211 Inrichting plein Koopwarenstraat
            3. Blz. 55 A10212 Uitvoering RUP Denderpark
            4. Blz. 56 A10213 Opwaardering speelplein Parkske Pots
          3. Blz. 57 AP1022 Het wegennet meer verkeersveilig en aantrekkelijk maken
            1. Blz. 58 A10220 Riolerings- en wegeniswerken in Polder- en Moreelstraat en inrichting parkeerruimte Moreelstraat
            2. Blz. 59 A10221 Heraanleg Veldstraat en Geallieerdenstraat
          4. Blz. 60 AP1023 Nieuwe wijkdynamiek stimuleren
            1. Blz. 61 A10230 Gedeeltelijke heraanleg van de Thontlaan richting centrum in functie van het detailhandelsplan
            2. Blz. 62 A10231 Opening van een nieuw speelbos vlakbij centrum Denderleeuw
            3. Blz. 63 A10232 Augustuskermis en braderij dorp Denderleeuw nieuw leven inblazen
      6. Blz. 64 BD103 - Naar een aantrekkelijke stationsomgeving als centrum van bedrijvigheid
        1. Blz. 65 Omschrijving BD
        2. Blz. 66 Actieplannen
          1. Blz. 67 AP1030 Ruimtelijke kwaliteit versterken
            1. Blz. 68 A10300 Heraanleg Stationsplein in overleg met Infrabel en NMBS die stationsgebouw en perrons vernieuwen
            2. Blz. 69 A10301 Verouderd BPA omzetten naar een RUP Stationsomgeving met ruimte voor nieuwbouw en groen
            3. Blz. 70 A10302 t Kasteeltje verder herstellen als monument in de stationswijk
          2. Blz. 71 AP1031 Het wegennet meer verkeersveilig en aantrekkelijk maken
            1. Blz. 72 A10310 Vernieuwing van wijk Leeuwbrug door het uitvoeren van riolerings- en wegeniswerken in verschillende straten
            2. Blz. 73 A10311 Herinrichting van de Spoorweglaan met heraanleg van de straat en realisatie fietsverbinding vanaf Kemelbrug
            3. Blz. 74 A10312 Verbeteren van het wegdek en de voetpaden langs de verbindingsweg tussen het station en de Kemelbrug
          3. Blz. 75 AP1032 Nieuwe wijkdynamiek stimuleren
            1. Blz. 76 A10320 Inzetten van een buurtopbouwwerker in wijk Leeuwbrug
            2. Blz. 77 A10321 Activeren van het strategisch ontwikkelingsgebied zoals bepaald in het gewestelijk RUP regionaal stedelijk gebied Aalst met focus op kantoor- en retailfunctie
            3. Blz. 78 A10322 Inzetten op samenwerking en afstemming met (externe) veiligheidspartners
      7. Blz. 79 BD104 - De Palaver als kruispunt van ontmoeting
        1. Blz. 80 Omschrijving BD
        2. Blz. 81 Actieplannen
          1. Blz. 82 AP1040 Ontmoetingshuis De Palaver uitbouwen als geïntegreerde basisvoorziening (STEK)
            1. Blz. 83 A10400 De Palaver uitbouwen tot een plek waar leren, ontmoeten, onthalen en sociale bescherming centraal staan in het aanbod
            2. Blz. 84 A10401 De Palaver maximaal ontsluiten op vlak van samenwerking en doelgroepbereik
          2. Blz. 85 AP1041 Nieuwe wijkdynamiek stimuleren
            1. Blz. 86 A10410 Inzetten van opbouwwerkers in wijk Hemelrijk
            2. Blz. 87 A10411 Uitvalsbasis voor jeugdopbouwwerk in De Palaver verder uitbouwen
            3. Blz. 88 A10412 Inrichten van de bovenverdieping van De Palaver als Huis van het Kind en polyvalente zaal ten dienste van onze inwoners
      8. Blz. 89 BD105 - Meer woon- en leefkwaliteit in Huissegem
        1. Blz. 90 Omschrijving BD
        2. Blz. 91 Actieplannen
          1. Blz. 92 AP1050 Ruimtelijke kwaliteit versterken
            1. Blz. 93 A10500 Uitvoering RUP Vrijheidspark voor vrijwaren open ruimte
            2. Blz. 94 A10501 Vernieuwing en realisatie RUP Wolfsgracht via oproep Vlaamse Bouwmeester: oude voorziene verkaveling omzetten naar modern woonplan met maximaal behoud van open ruimte
            3. Blz. 95 A10502 Herinrichting sport- en recreatiepark A. De Pelsmaecker en vernieuwingswerken in sporthal Ottoy
          2. Blz. 96 AP1051 Het wegennet meer verkeersveilig en aantrekkelijk maken
            1. Blz. 97 A10510 Inrichting hoek A. De Brabanterstraat/Molenstraat
            2. Blz. 98 A10511 Herinrichting schoolomgeving Landuiterke
          3. Blz. 99 AP1052 Nieuwe wijkdynamiek stimuleren
            1. Blz. 100 A10520 Inzetten van een buurtopbouwwerker in wijk Landuit
      9. Blz. 101 BD106 - Welle en Iddergem, elk een eigen verhaal
        1. Blz. 102 Omschrijving BD
        2. Blz. 103 Actieplannen
          1. Blz. 104 AP1060 Het wegennet meer verkeersveilig en aantrekkelijk maken
            1. Blz. 105 A10600 Herinrichting schoolomgeving Kerkstraat Welle
            2. Blz. 106 A10601 Heraanleg van de Terjodenstraat met specifieke aandacht voor waterzuivering
            3. Blz. 107 A10602 Gedeeltelijke heraanleg Aststraat i.k.v. een veilige schoolomgeving
            4. Blz. 108 A10603 Transitverbod voor zwaar vervoer in Denderleeuw uitbreiden naar Welle en Iddergem
            5. Blz. 109 A10604 Een aangenamer Welleplein cre?ren door in te zetten op vergroening
          2. Blz. 110 AP1061 Nieuwe wijkdynamiek stimuleren
            1. Blz. 111 A10610 Opwaarderen buurtplein Hoogsteenveld
            2. Blz. 112 A10611 Inrichting speel- en ontmoetingselementen in Broekpark
            3. Blz. 113 A10612 Inrichting buurtplein Biestbaan
            4. Blz. 114 A10613 Herinrichting speel- en ontmoetingsplein Braamland verderzetten
            5. Blz. 115 A10614 Wekelijkse markt in Welle
            6. Blz. 116 A10615 Project jeugd Welle
      10. Blz. 117 BD107 - Slimme mobiliteitskeuzes met focus op de zwakke weggebruiker
        1. Blz. 118 Omschrijving BD
        2. Blz. 119 Actieplannen
          1. Blz. 120 AP1070 (Her)aanleg infrastructuur voor fietsers en voetgangers
            1. Blz. 121 A10700 Opstellen fiets- en voetpadenplan op lange termijn voor gespreide (her)aanleg en verbinding tot aangename wandel- en fietstrajecten
            2. Blz. 122 A10701 Plaatsing fietsenstallingen aan voornaamste aantrekkingspolen
            3. Blz. 123 A10702 In samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer en de lokale politie streven naar meer verkeersveiligheid op de gewestwegen
            4. Blz. 124 A10703 Opmaak van een masterplan voor veilige schoolomgevingen en dit gefaseerd uitvoeren
          2. Blz. 125 AP1071 Trage wegenbeleid uitwerken
            1. Blz. 126 A10710 Inventarisaties na participatietraject omzetten naar kaart met trage wegen
            2. Blz. 127 A10711 Uitvoeren van opwaarderingsacties aan onze trage wegen zodat deze beter toegankelijk worden
            3. Blz. 128 A10712 Ontwikkeling van kindlint, speelkaart en speelkoffer voor speelstraten i.k.v. verkeersveiligheid, beweging en vrije tijd
          3. Blz. 129 AP1072 Duurzame verplaatsingen stimuleren
            1. Blz. 130 A10720 Onderhandelingen voeren met De Lijn voor een betere bereikbaarheid met onze buurgemeenten
            2. Blz. 131 A10721 Campagnes opzetten om mensen te sensibiliseren rond hun gedrag in het verkeer
            3. Blz. 132 A10722 Aanmoedigen van combimobiliteit via de inrichting van een Mobipunt
          4. Blz. 133 AP1073 Grotere klemtoon op verkeersveiligheid in ons mobiliteitsbeleid
            1. Blz. 134 A10730 Doorgedreven samenwerking met de lokale politie in de strijd tegen verkeersoverlast
            2. Blz. 135 A10731 Werk maken van een parkeerbeleid voor het hele grondgebied
            3. Blz. 136 A10732 Opmaak en stapsgewijs invoeren van een circulatieplan
            4. Blz. 137 A10733 Jaarlijks investeren in kleinere verkeersingrepen die de veiligheid op de weg en in schoolomgevingen verhogen
      11. Blz. 138 BD108 - Samen sterk op vlak van veiligheid en handhaving
        1. Blz. 139 Omschrijving BD
        2. Blz. 140 Actieplannen
          1. Blz. 141 AP1080 Optimaliseren samenwerking met lokale politie
            1. Blz. 142 A10800 Stroomlijnen overlegstructuren en communicatie binnen de lokale politiezone
            2. Blz. 143 A10801 Taakverdeling scherpstellen tussen wijkagenten en gemeenschapswachten en activeren wijkwerking met aanspreekpunt voor inwoners
          2. Blz. 144 AP1081 Een duidelijk handhavingsbeleid uitwerken
            1. Blz. 145 A10810 Regelmatig actualiseren en waar nodig uitbreiden GAS-reglement en andere handhavingsregels
            2. Blz. 146 A10811 Kordate aanpak van diverse vormen van overlast o.m. door sensibilisering en een striktere toepassing van het GAS-reglement
            3. Blz. 147 A10812 Afsluiten, actualiseren en toepassen van protocolakkoorden met het parket
            4. Blz. 148 A10813 Meer inzetten op handhaving en sleutelprocessen evalueren inzake afdwingbaarheid
          3. Blz. 149 AP1082 Het integraal veiligheidsbeleid vormgeven
            1. Blz. 150 A10820 Het lokaal integraal veiligheidsbeleid formaliseren in een integraal veiligheidsplan
            2. Blz. 151 A10821 Planning en co?rdinatie van gemeenschapswachten optimaliseren en aanwerving extra gemeenschapswacht
            3. Blz. 152 A10822 Buurtinformatienetwerken stimuleren, promoten en structureel bevragen
            4. Blz. 153 A10823 Onze gemeente veilig door de Corona crisis loodsen
          4. Blz. 154 AP1083 Uitbouw cameranetwerk
            1. Blz. 155 A10830 Visie en kader bepalen met alle betrokken veiligheidspartners
            2. Blz. 156 A10831 Meer en gerichter inzetten van vaste en mobiele camera's o.m. om zwerfvuil en sluikstort aan te pakken
            3. Blz. 157 A10832 Camerabeveiliging voor de gemeentelijke infrastructuur
          5. Blz. 158 AP1084 De organisatie scherp houden voor noodplanning
            1. Blz. 159 A10840 Jaarlijkse upgrade algemeen nood- en interventieplan en noodplanningsoefeningen onder begeleiding van de provincie
            2. Blz. 160 A10841 Gemeentelijk crisiscommunicatieplan opstellen en formeel laten vaststellen door veiligheidscel
            3. Blz. 161 A10842 Bestaande veiligheidstools beter bekend maken bij onze inwoners
      12. Blz. 162 BD109 - Werken aan samenleven in diversiteit
        1. Blz. 163 Omschrijving BD
        2. Blz. 164 Actieplannen
          1. Blz. 165 AP1090 Inzetten op expertise, verbinding en participatie
            1. Blz. 166 A10900 Via vorming en/of trajectbegeleiding de expertise rond het thema diversiteit versterken bij de interne diensten en/of verenigingen
            2. Blz. 167 A10901 Inzetten op partnerschappen en samenwerking met lokale verenigingen die zich inzetten voor de thema's 'Samenleven in diversiteit', 'Integratie' en/of 'Samenlevingsopbouw'.
          2. Blz. 168 AP1091 Nieuwe inwoners op weg helpen bij hun integratieproces
            1. Blz. 169 A10910 Onthaalmomenten voor alle nieuwe inwoners organiseren
            2. Blz. 170 A10911 Het onthaalbeleid voor nieuwe inwoners van buitenlandse herkomst verder professionaliseren met focus op Nederlands en toeleiding naar de diensten
          3. Blz. 171 AP1092 Bestrijden van racisme en discriminatie
            1. Blz. 172 A10920 Deelname aan sensibiliserende actiedagen tegen racisme en discriminatie
            2. Blz. 173 A10921 Samenwerken rond de thema's racisme en discriminatie met Aalst, Ninove en Geraardsbergen via deelname aan regionaal overleg
      13. Blz. 174 BD110 - Handen uit de mouwen voor een propere buurt
        1. Blz. 175 Omschrijving BD
        2. Blz. 176 Actieplannen
          1. Blz. 177 AP1100 Verfraaiing van het openbaar domein
            1. Blz. 178 A11000 Openbare bebloeming en stimuleren van particuliere initiatieven
            2. Blz. 179 A11001 Pesticidevrije onkruidbestrijding en duurzaam groenonderhoud met hulp van seizoensarbeiders en externe partners
            3. Blz. 180 A11002 Landschaps- en natuurbeheer in Broekpark en kouter
            4. Blz. 181 A11003 Afbouw van leegstaand patrimonium in eigendom van gemeente en OCMW
          2. Blz. 182 AP1101 Inwoners betrekken bij de netheid van onze gemeente
            1. Blz. 183 A11010 Sensibiliseringsacties organiseren rond zwerfvuil en ondersteuning voor netheidsverantwoordelijken
            2. Blz. 184 A11011 Systematische opvolging verwaarloosde voetpaden
      14. Blz. 185 BD200 - Onderwijsspeler in de regio
        1. Blz. 186 Omschrijving BD
        2. Blz. 187 Actieplannen
          1. Blz. 188 AP2000 Streven naar een kwaliteitsvol gemeentelijk onderwijs als inrichtende macht
            1. Blz. 189 A20000 Studie opmaken inzake noodzakelijke toekomstige aanpassings- en uitbreidingsmogelijkheden aan de gemeenteschool
            2. Blz. 190 A20001 Infrastructuur gemeentelijk onderwijs opwaarderen
            3. Blz. 191 A20002 De ICT-achterstand in het gemeentelijk onderwijs ombuigen naar een voorsprong (Digisprong)
          2. Blz. 192 AP2001 Als lokale overheid de regierol opnemen inzake de capaciteitsdruk in de scholen
            1. Blz. 193 A20010 Co?rdinatie van de Lokale Taskforce Capaciteit in het onderwijs met jaarlijkse opvolging van de leerlingencijfers van alle scholen en rapportering aan de Vlaamse overheid
            2. Blz. 194 A20011 Een centraal aanmeldingsregister in de basisscholen opzetten en begeleiden
          3. Blz. 195 AP2002 Netoverschrijdende samenwerking tussen basisscholen en secundaire scholen met speciale aandacht voor gelijke onderwijskansen
            1. Blz. 196 A20020 Organiseren van een scholenoverleg met directies en zorgteams voor de basisscholen en secundaire scholen
            2. Blz. 197 A20021 Schoolteams ondersteunen in het omgaan met een groeiende groep leerlingen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen
          4. Blz. 198 AP2003 Ouders als onderwijspartners
            1. Blz. 199 A20030 Scholen en ouders ondersteunen inzake ouderbetrokkenheid en zo drempels wegwerken in contacten tussen scholen en maatschappelijk kwetsbare ouders
            2. Blz. 200 A20031 Ouders versterken in het realiseren van een stimulerende thuiscontext voor de schoolloopbaan van hun kind
          5. Blz. 201 AP2004 Zorgen voor later
            1. Blz. 202 A20040 De scholen ondersteunen inzake leerlingenbetrokkenheid met oog voor toekomstperspectieven van het kind in de 'volwassen' maatschappij
            2. Blz. 203 A20041 Vroegtijdige detectie van armoede opzetten in het onderwijs om zo ouders en kinderen de gepaste ondersteuning te bieden
      15. Blz. 204 BD201 - Inwoners en verenigingen spreken mee
        1. Blz. 205 Onderdeel BD
        2. Blz. 206 Actieplannen
          1. Blz. 207 AP2010 Participatieve reflex versterken binnen de organisatie
            1. Blz. 208 A20100 Uitwerken en uitvoeren van een gemeentelijk participatiereglement
            2. Blz. 209 A20101 Kinderen en jongeren engageren bij het beleid en waken over het kindvriendelijk karakter van beslissingen
          2. Blz. 210 AP2011 Burgers betrekken in beleidsadvies via specifieke overlegplatformen
            1. Blz. 211 A20110 Oprichting van een Vrijetijdsforum om een vernieuwend vrijetijdsbeleid uit te denken
            2. Blz. 212 A20111 Oprichting van een nieuw Mobiliteitsplatform om een consequent en toekomstgericht mobiliteitsbeleid vorm te geven
            3. Blz. 213 A20112 Oprichting van een Klimaatraad om belanghebbenden maximaal te betrekken bij de uitvoering van het Klimaatplan
            4. Blz. 214 A20113 Onderzoek naar het ter beschikking stellen van een wijkbudget in het cre?ren van een positieve wijkdynamiek
      16. Blz. 215 BD202 - Huis van het Kind als wegwijzer voor ouders en kinderen
        1. Blz. 216 Omschrijving BD
        2. Blz. 217 Actieplannen
          1. Blz. 218 AP2020 Aanpak tekort aan baby- en peuteropvang
            1. Blz. 219 A20200 Aantrekken externe partners om extra kindplaatsen te creëren en extra gesubsidieerde kindplaatsen te verwerven
            2. Blz. 220 A20201 Onderzoek uitbesteden dienst Baby- en peuteropvang
            3. Blz. 221 A20202 Uitbouw lokaal loket kinderopvang
          2. Blz. 222 AP2021 Zorg voor een kwalitatieve buitenschoolse kinderopvang
            1. Blz. 223 A20210 Onderzoek buitenschoolse kinderopvang terug naar de scholen en optimalisatie van de werking
            2. Blz. 224 A20211 Inzetten op partnerschappen in kader van brede school
          3. Blz. 225 AP2022 Profilering van en communicatie over Huis van het Kind
            1. Blz. 226 A20220 Versterken samenwerking bestaand aanbod, vermijden van overlap en aantrekken externe partners
            2. Blz. 227 A20221 Versterken communicatie rond Huis van het Kind
          4. Blz. 228 AP2023 Uitwerking laagdrempelig aanbod vanuit het Huis van het Kind
            1. Blz. 229 A20230 Opvoedingsprojecten opzetten en vormingsaanbod uitwerken voor ouders en professionals
            2. Blz. 230 A20231 Cre?ren van spel- en ontmoetingsmogelijkheden voor ouders en kinderen
            3. Blz. 231 A20232 Versterken aanbod preventieve gezondheidszorg en gezinsondersteuning
            4. Blz. 232 A20233 Versterken aanbod onderwijsopbouwwerk voor gezinnen in precaire opvoedingssituaties
            5. Blz. 233 A20234 Verankering grondrechtenonderzoek voor jonge gezinnen in werking Huis van het Kind als partner in het ge?ntegreerd breed onthaal
      17. Blz. 234 BD203 - Extra zorg voor wie het nodig heeft
        1. Blz. 235 Omschrijving BD
        2. Blz. 236 Actieplannen
          1. Blz. 237 AP2030 Uitwerken van de doelstellingen van de eerstelijnszone Aalst, Erpe-Mere, Lede, Haaltert en Denderleeuw
            1. Blz. 238 A20300 Concrete uitbouw van een zorgloket voor senioren, mensen met een beperking en specifieke hulpvraag in zorg
            2. Blz. 239 A20301 Het realiseren van de functies en werkingsprincipes van een samenwerkingsverband Ge?ntegreerd Breed Onthaal (GBO)
            3. Blz. 240 A20302 Actieve deelname aan de zorgraad en cluster lokale besturen van de eerstelijnszone
          2. Blz. 241 AP2031 Inzetten op preventieve gezondsheidszorg
            1. Blz. 242 A20310 Gezond leven in een gezonde omgeving met de acties van de stuurgroep 'Gezonde Gemeente'
            2. Blz. 243 A20311 Uitwerken acties in kader van Hartveilige gemeente
            3. Blz. 244 A20312 Ondersteuning Pisad CCG-ZOV
          3. Blz. 245 AP2032 Gelijke kansen voor mensen in kwetsbare situaties
            1. Blz. 246 A20321 Verenigingen die zich inzetten op vlak van armoedebestrijding en maatschappelijke dienstverlening ondersteuning bieden op maat
            2. Blz. 247 A20322 Verdere uitbouw van het jeugdopbouwwerk om jongeren in kwetsbare situaties te versterken
            3. Blz. 248 A20323 Onderzoeken van mogelijkheden rond informatieverstrekking en opvolging bij vrijwillige terugkeer
            4. Blz. 249 A20324 Blijvende aandacht voor de toeleiding naar socioculturele participatie voor mensen in kwetsbare situaties
            5. Blz. 250 A20325 Onderzoek naar fysieke, psychische en sociale kwetsbaarheid van ouderen in de eigen woon- en leefomgeving
            6. Blz. 251 A20326 Organisatie van basiscomputerinitiaties en vrije inloop om digitale kloof te verkleinen
            7. Blz. 252 A20327 Initiatieven organiseren rond ontwikkelingssamenwerking en goede doelen in eigen land
          4. Blz. 253 AP2033 Leefloners alle kansen bieden om arbeidsactief te worden door het wegwerken van drempels
            1. Blz. 254 A20330 Drempels op vlak van taal en kinderopvang wergwerken voor leefloners in functie van re-integratie op de arbeidsmarkt
            2. Blz. 255 A20331 Competenties van leefloners helpen ontwikkelen in functie van re-integratie op de arbeidsmarkt
          5. Blz. 256 AP2034 Aandacht voor dierenwelzijn
            1. Blz. 257 A20340 Sterilisatiecampagne in het zwerfkattenbeleid verderzetten
            2. Blz. 258 A20341 Inwoners aanzetten tot het registreren/chippen van huisdieren
            3. Blz. 259 A20342 In samenwerking met een externe partner een oplossing bieden voor het verzorgen van aangereden dieren
            4. Blz. 260 A20343 Inrichten van een hondenlosloopweide in Iddergem
            5. Blz. 261 A20344 Inwoners, scholen en verenigingen sensibiliseren rond dieren(welzijn)
          6. Blz. 262 AP2035 Inwoners ondersteunen om de gevolgen van de coronacrisis te beperken
            1. Blz. 263 A20350 Spelmateriaal voor kinderen in een maatschappelijk kwetsbare positie
            2. Blz. 264 A20351 Subsidie consumptiebudget voor kwetsbare gezinnen (ABB-BON-COR)
            3. Blz. 265 A20352 Voedselhulp voor kwetsbare gezinnen
            4. Blz. 266 A20353 Via individuele steunverlening kwetsbare inwoners versterken om de corona-crisis op te vangen
            5. Blz. 267 A20354 Subsidie voor armoedebestrijding (ABB-ARM-COR)
      18. Blz. 268 BD204 - Streng optreden tegen fraude en misbruiken
        1. Blz. 269 Omschrijving BD
        2. Blz. 270 Actieplannen
          1. Blz. 271 AP2040 Fraude bestrijden in samenwerking met externe partners
            1. Blz. 272 A20400 Taskforce Domiciliefraude breidt werking uit
            2. Blz. 273 A20401 Ondersteuning dienst Burgerzaken in meer complexe zaken
          2. Blz. 274 AP2041 Alertheid bij onze medewerkers om mogelijke fraude en misbruiken tijdig vast te stellen
            1. Blz. 275 A20410 Aankoop software in kader van aanpak identiteitsfraude
            2. Blz. 276 A20411 Opleidingen en infosessies voor medewerkers voor vroegtijdige detectie van fraude en misbruiken
      19. Blz. 277 BD300 - Nederlands als gemeenschappelijke taal
        1. Blz. 278 Omschrijving BD
        2. Blz. 279 Actieplannen
          1. Blz. 280 AP3000 Nederlandse taal promoten en stimuleren
            1. Blz. 281 A30000 Bekijken hoe de toeleiding naar Nederlandse lessen kan opgevolgd en versterkt worden
            2. Blz. 282 A30001 Jaarlijks overleg organiseren rond het Nederlands taalaanbod met alle partners om vraag en aanbod te optimaliseren
            3. Blz. 283 A30002 Vorming organiseren voor personeel in de vakantieopvang om het Nederlands als speeltaal te stimuleren
          2. Blz. 284 AP3001 Taalbeleid implementeren in onze gemeente
            1. Blz. 285 A30010 Intern communiceren en opvolgen van een taalbeleid en medewerkers versterken in het communiceren met anderstalige inwoners
            2. Blz. 286 A30011 Uitwerken taalcampagne om inwoners te sensibiliseren
      20. Blz. 287 BD301 - Wie onderneemt, heeft onze steun
        1. Blz. 288 Omschrijving BD
        2. Blz. 289 Actieplannen
          1. Blz. 290 AP3010 Een reikende hand voor startende ondernemers
            1. Blz. 291 A30100 Ontwikkeling RUP Dekaply
            2. Blz. 292 A30101 Hergebruik leegstaande panden stimuleren door o.m. mogelijke inrichting als pop-up handelszaak
            3. Blz. 293 A30102 Nieuwe ondernemers aantrekken in onze gemeente door de invoering van een starterspremie
          2. Blz. 294 AP3011 Een vertrouwde partner voor actieve ondernemers
            1. Blz. 295 A30110 Vinger aan de pols bij de lokale handelaar door regelmatig overleg, opvolging van het memorandum van de raad voor lokale economie en bevraging van de noden
            2. Blz. 296 A30111 Activiteiten van de lokale middenstand ondersteunen of mee organiseren
            3. Blz. 297 A30112 Zorgen voor een aanspreekpunt voor lokale ondernemers
            4. Blz. 298 A30113 De toegankelijkheid van onze lokale middenstand verhogen door specifieke verkeersingrepen
            5. Blz. 299 A30114 Verwelkomen van organisaties die inzetten op sociale tewerkstelling
      21. Blz. 300 BD302 - Troeven van onze gemeente in de kijker
        1. Blz. 301 Omschrijving BD
        2. Blz. 302 Actieplannen
          1. Blz. 303 AP3020 Inzetten op ons toeristisch-recreatief potentieel
            1. Blz. 304 A30200 Naar een beleefbare Dendervallei d.m.v. intergemeentelijke samenwerking via Strategisch Project Denderland
            2. Blz. 305 A30201 Organisatie en vernieuwing van toeristisch aanbod
            3. Blz. 306 A30202 Realiseren natuurinrichtingsproject Wellemeersen en oude Dendermeersen
          2. Blz. 307 AP3021 Lokaal erfgoed naar waarde schatten en in de kijker zetten
            1. Blz. 308 A30210 Organisatie erfgoedinitiatieven met aandacht voor de identiteit van de deelgemeenten
            2. Blz. 309 A30211 Het lokale erfgoed helpen bewaren en valoriseren
          3. Blz. 310 AP3022 Communiceren op maat van verschillende doelgroepen via optimale kanalenmix
            1. Blz. 311 A30220 Ontwikkelingen van nieuwe media volgen en inzetten op basis van strategische kanaalkeuze
            2. Blz. 312 A30221 Redesign van het infoblad, op vlak van inhoud en vormgeving
            3. Blz. 313 A30222 Actief persbeleid voeren
            4. Blz. 314 A30223 Inzetten op beeldcommunicatie
            5. Blz. 315 A30224 Aandacht voor helder taalgebruik en weerspiegeling van de diversiteit in de samenleving in de gemeentelijke communicatie
            6. Blz. 316 A30225 Investeren in imagoversterkende communicatie om zo Denderleeuw op de kaart te zetten als aantrekkelijke gemeente bij inwoners, bezoekers en ondernemers
      22. Blz. 317 BD303 - Een uitdagende en plezante mix aan evenementen en activiteiten
        1. Blz. 318 Omschrijving BD
        2. Blz. 319 Actieplannen
          1. Blz. 320 AP3030 Een kwalitatief gemeentelijk vrijetijdsaanbod voor iedereen
            1. Blz. 321 A30300 Organisatie culturele activiteiten en vormingsaanbod voor een breed publiek
            2. Blz. 322 A30301 Ontwikkeling en uitrol visie evenementenbeleid
            3. Blz. 323 A30302 Viering van feestelijkheden met aandacht voor vernieuwing
            4. Blz. 324 A30303 Een sterk jeugdaanbod met bijkomende aandacht voor 12+
            5. Blz. 325 A30304 Onderzoek intergemeentelijke samenwerking (cultuur-jeugd)
            6. Blz. 326 A30305 Organisatie sportactiviteiten voor een breed publiek
            7. Blz. 327 A30306 Specifiek vrijetijdsaanbod voor (jong)senioren
            8. Blz. 328 A30307 Uitgebreid collectieaanbod in onze bib met aandacht voor het leren van de Nederlandse taal en vernieuwing
            9. Blz. 329 A30308 Organisatie van bibliotheekactiviteiten voor jong en oud
            10. Blz. 330 A30309 Programmering van activiteiten met focus op kwaliteit eerder dan op kwantiteit
          2. Blz. 331 AP3031 Een rijk verenigingsleven als kloppend hart van de gemeente
            1. Blz. 332 A30310 Financi?le steun voor onze verenigingen
            2. Blz. 333 A30311 Organisatie verenigingenplatform
            3. Blz. 334 A30312 Aanbieden van kwalitatieve infrastructuur en uitleendienst
          3. Blz. 335 AP3032 Lokale ontmoeting stimuleren via vrijwilligerswerking en privaat initiatief
            1. Blz. 336 A30320 Lokale organisatoren aanmoedigen om buurtfeesten en andere evenementen in hun buurt te organiseren door o.m. subsidies
            2. Blz. 337 A30321 Afstemming organiseren tussen en ondersteunen van diensten in het werken met vrijwilligers
            3. Blz. 338 A30322 Initiatieven nemen om vrijwilligers te waarderen en te bedanken
      23. Blz. 339 BD400 - Snelle en efficiënte dienstverlening op maat van de klant
        1. Blz. 340 Omschrijving BD
        2. Blz. 341 Actieplannen
          1. Blz. 342 AP4000 Volop inzetten op digitale dienstverlening voor de klant
            1. Blz. 343 A40000 Werken op afspraak en klantgeleiding implementeren, samen met het herbekijken van de openingsuren van de gemeentelijke dienstverlening
            2. Blz. 344 A40001 Digitaal platform verder uitbouwen voor aanbod vrije tijd en Huis van het Kind
            3. Blz. 345 A40002 Digitalisering van de dienstverlening in de bibliotheek met o.m. installatie van zelfscanbalies
            4. Blz. 346 A40003 Vernieuwing en actualisering van de website en het digitaal loket
          2. Blz. 347 AP4001 Korter op de bal spelen in dienstverlening
            1. Blz. 348 A40010 Invoeren van een wachtdienst voor dringende zaken buiten de normale werkuren
            2. Blz. 349 A40011 De dienstvoertuigen uitrusten met een 'track & trace'-systeem
            3. Blz. 350 A40012 Moderniseren van meldpunt en klachtenbehandeling
      24. Blz. 351 BD401 - Lokaal bestuur als aantrekkelijke werkgever
        1. Blz. 352 Omschrijving BD
        2. Blz. 353 Actieplannen
          1. Blz. 354 AP4010 De juiste m/v/x op de juiste plaats
            1. Blz. 355 A40100 Aantrekken van medewerkers voor knelpuntberoepen
            2. Blz. 356 A40101 Een stappenplan opmaken voor de procedure voor werving en selectie en deze verder digitaliseren waar mogelijk
            3. Blz. 357 A40102 Onthaal van nieuwe medewerkers, door- en uitstroom herbekijken. Inzetten op talent
          2. Blz. 358 AP4011 Samen sterk op het werk
            1. Blz. 359 A40110 Beleidsverklaring 'Welzijn op het werk' opmaken, implementeren en communiceren
            2. Blz. 360 A40111 Agressiebeleid voor medewerkers opmaken en communiceren
            3. Blz. 361 A40112 Leiderschap verder ontwikkelen en optimaliseren
            4. Blz. 362 A40113 Opmaak van een taakrisicoanalyse voor medewerkers, met als prioritaire doelgroep de technisch medewerkers
            5. Blz. 363 A40114 Voldoende aandacht voor ergonomie in de organisatie
            6. Blz. 364 A40115 Leasingssysteem elektrische fietsen opzetten voor medewerkers in kader van duurzaam woon-werkverkeer
            7. Blz. 365 A40116 Ingebruikname site Veldstraat als nieuwe brandweerpost en gemeentemagazijn
      25. Blz. 366 BD402 - Kwaliteit voorop in onze interne werking
        1. Blz. 367 Omschrijving BD
        2. Blz. 368 Actieplannen
          1. Blz. 369 AP4020 Productief samenwerken in een digitale werkomgeving
            1. Blz. 370 A40200 Uitbouw van de MID-office, met koppeling naar de gebruikerstoepassingen
            2. Blz. 371 A40201 Ontwikkeling van een moderne digitale werkplaats voor onze medewerkers
            3. Blz. 372 A40202 Digitaal informatie- en archiefbeheer in de organisatie optimaliseren
            4. Blz. 373 A40203 Digitaal ondertekenen van documenten mogelijk maken
            5. Blz. 374 A40204 Nieuwe (virtuele) telefooncentrale implementeren voor de hele organisatie
            6. Blz. 375 A40205 Digitaliseren van het gemeentelijk gebouwenbeheer
            7. Blz. 376 A40206 Verder digitaliseren van geografische informatie
          2. Blz. 377 AP4021 Interne processen optimaliseren
            1. Blz. 378 A40210 Archiveringsrichtlijnen (verder) verduidelijken en implementeren in onze organisatie
            2. Blz. 379 A40211 Informatieveiligheid voorop in het verwerken van persoonsgegevens van burgers
            3. Blz. 380 A40212 Ori?ntatie op het organisatiebeheersingssysteem van Audit Vlaanderen met jaarlijks vernieuwd actieplan en rapportering
            4. Blz. 381 A40213 In het kader van een gezond financieel beleid de belastingmix en de tarieven voor onze dienstverlening durven in vraag stellen
            5. Blz. 382 A40214 De niet-wettelijk of decretaal verplichte taken die we als organisatie doen, evalueren, en hierover een kerntakendebat voeren
            6. Blz. 383 A40215 Bekijken van mogelijke samenwerkingsverbanden en aanboren van extra fondsen om problematieken die onze draagkracht overstijgen, aan te pakken op een hoger niveau
          3. Blz. 384 AP4022 Ondersteunende tools en partners ter beschikking stellen van maatschappelijk werkers in hun begeleidingswerk
            1. Blz. 385 A40220 Actualiseren en vereenvoudigen van de reglementen van het OCMW inzake individuele steunmaatregelen
            2. Blz. 386 A40221 Meest kwetsbare klanten ondersteunen en begeleiden via zorgtrajecten
            3. Blz. 387 A40222 Aangaan en versterken van samenwerkingsverbanden met externe partners om betere hulp aan klanten te kunnen bieden
          4. Blz. 388 AP4023 Efficiënt gebouwenbeheer
            1. Blz. 389 A40230 Inzetten op toegankelijkheid, veiligheid, multifunctionaliteit en onderhoudsgemak van gebouwen
            2. Blz. 390 A40231 Uitvoeren kerkenbeleidsplan
          5. Blz. 391 AP4024 Naar een geïntegreerde werking voor gemeente en OCMW
            1. Blz. 392 A40240 De archiefwerking van de gemeente uitdragen binnen het OCMW
            2. Blz. 393 A40241 Klantvriendelijk onthaal in OCMW en gemeente
            3. Blz. 394 A40242 Dagelijks instaan voor professionele basisdienstverlening voor al onze producten
    3. Blz. 395 Financiële nota
      1. Blz. 396 Financieel doelstellingenplan (schema M1)
        1. Blz. 397 Schema M1
      2. Blz. 398 Staat financieel evenwicht (schema M2)
        1. Blz. 399 Schema M2
      3. Blz. 400 Overzicht kredieten (schema M3)
        1. Blz. 401 M3
    4. Blz. 402 Toelichting
      1. Blz. 403 Overzicht ontvangsten en uitgaven - functioneel (schema T1)
        1. Blz. 404 Schema T1
      2. Blz. 405 Overzicht ontvangsten en uitgaven - economisch (schema T2)
        1. Blz. 406 Schema T2
      3. Blz. 407 Investeringsprojecten (schema T3)
        1. Blz. 408 Schema T3
      4. Blz. 409 Evolutie financiële schulden (schema T4)
        1. Blz. 410 T4
      5. Blz. 411 Financiële risico's
        1. Blz. 412 Risico 1: Ontvangsten uit de aanvullende personenbelasting
          1. Blz. 413 Risico 1
        2. Blz. 414 Risico 2: Ontvangsten uit opcentiemen op de onroerende voorheffing
          1. Blz. 415 Risico 2
        3. Blz. 416 Risico 3: Ontvangsten uit andere (eigen) belastingen
          1. Blz. 417 Risico 3
        4. Blz. 418 Risico 4: Pensioenbijdrage statutaire ambtenaren en responsabiliseringsbijdrage
          1. Blz. 419 Risico 4
        5. Blz. 420 Risico 5: Kosten gepaard met vergroening en vergrijzing van de bevolking
          1. Blz. 421 Risico 5
        6. Blz. 422 Risico 6: Betwistingen en rechtszaken
          1. Blz. 423 Risico 6
        7. Blz. 424 Risico 7: Fraude in betalingsverkeer
          1. Blz. 425 Risico 7
        8. Blz. 426 Risico 8: Toepassen van retributiereglementen
          1. Blz. 427 Risico 8
        9. Blz. 428 Risico 9: Toegestane (bank) waarborgen
          1. Blz. 429 Risico 9
        10. Blz. 430 Risico 10: Financiële linken met partnerbesturen (verbonden entiteiten)
          1. Blz. 431 Risico 10
        11. Blz. 432 Risico 11: (Financiële) afhandeling lopende projecten bij intercommunales voor streekontwikkeling
          1. Blz. 433 Risico 11
        12. Blz. 434 Risico 12: Projectplanning in functie van beschikbare budgetten en liquide middelen
          1. Blz. 435 Risico 12
        13. Blz. 436 Risico 13: Betaling toegestane leningen aan en het afsluiten van langlopende erfpachtovereenkomsten met verenigingen
          1. Blz. 437 Risico 13
        14. Blz. 438 Risico 14: Schuldenlast beheren en onder controle houden
          1. Blz. 439 Risico 14
        15. Blz. 440 Risico 15: Aanwending subsidies voor de inzameling van afvalwater
          1. Blz. 441 Risico 15
        16. Blz. 442 Risico 16: Opvolgen inkomende subsidies
          1. Blz. 443 Risico 16
        17. Blz. 444 Risico 17: Beleid rond structureel onvermogende debiteuren
          1. Blz. 445 Risico 17
        18. Blz. 446 Risico 18: Schadeclaim contractanten naar aanleiding van Corona-uitstel
          1. Blz. 447 Risico 18
        19. Blz. 448 Risico 19: (financiële) gevolgen en implicaties van de coronacrisis
          1. Blz. 449 Risico 19
        20. Blz. 450 Tot slot
          1. Blz. 451 Tot slot
        21. Blz. 452 Het financieel luik van het organisatie beheerssysteem
      6. Blz. 453 grondslagen en assumpties
        1. Blz. 454 Grondslagen en assumpties
      7. Blz. 455 Plaats waar het MJP en de bijhorende documenten digitaal beschikbaar zijn
        1. Blz. 456 Digitale beschikbaarheid MJP & bijhorende documenten
    5. Blz. 457 Documentatie
      1. Blz. 458 Omgevingsanalyse
        1. Blz. 459 Omgevingsanalyse
      2. Blz. 460 Overzicht beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties
        1. Blz. 461 Overzicht beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties
      3. Blz. 462 Toegestane werkings- en investeringssubsidies
        1. Blz. 463 Toegestane nominatieve subsidie - reglementsubsidie
        2. Blz. 464 Toegestane investeringssubsidie
      4. Blz. 465 Toegestane leningen
        1. Blz. 466 Toegestane leningen
      5. Blz. 467 Samenstelling beleidsdomeinen
        1. Blz. 468 Samenstelling beleidsdomeinen
      6. Blz. 469 Overzicht verbonden entiteiten
        1. Blz. 470 Overzicht verbonden entiteiten
      7. Blz. 471 Personeelsinzet
        1. Blz. 472 Toelichting personeelsbudget
        2. Blz. 473 Organogram
      8. Blz. 474 Overzicht jaarlijkse opbrengst per belastingsoort
        1. Blz. 475 Opbrengst per belastingsoort
      9. Blz. 476 Verplichte adviezen
        1. Blz. 477 Inleiding
        2. Blz. 478 Formeel advies van de cultuurraad
        3. Blz. 479 Formeel advies van de jeugdraad
      10. Blz. 480 Overzicht investeringen
        1. Blz. 481 Overzicht investeringen
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap