Trekker CBS
Jan De Nul
Sofie Renders

Status
In uitvoering

Wanneer er grote verschillen zijn tussen de school en het thuismilieu is het moeilijk voor ouders en leerlingen om zich te herkennen in het schoolgebeuren en zich erkend te weten. Ook schoolteams ervaren een missing link en wensen beter wederzijds begrip en samenwerking. Met deze actie trekken we via de inzet van een schoolopbouwwerker volop de kaart van het partnerschapsmodel tussen ouders in een maatschappelijk kwetsbare situatie en de school. Dit doen we door op school allerhande drempelverlagende en informatieve bijeenkomsten te organiseren waarbij naast informatieoverdracht, het rechtstreekse contact en de bevordering van de communicatie tussen de ouder en de leerkracht centraal staat. Daarnaast werken we samen met scholen aan een duidelijke visie rond ouderbetrokkenheid en gelijke onderwijskansen, vertalen we dit in een actieplan en ondersteunen we de realisatie ervan.



Toelichting

O

Kwaliteit

BRUGFUNCTIE
Bij het project JongLeren worden leerlingen uit 3e kleuter, 1ste en 2de leerkaar op aanraden van de school in contact gebracht met een vrijwilliger. Samen oefenen ze schoolse vaardigheden, maken ze huiswerk en verwerken ze spelenderwijs de leerstof. Minstens 1X per week spreken de kinderen en de vrijwilliger af. Omwille van corona gaat Jongleren niet langer door bij het gezin thuis, maar wel in de bibliotheek, Palaver of het koetshuis. De vrijwilligers houden zo goed mogelijk contact met het gezin door kinderen op te halen, drempelbezoeken te plannen of telefonisch contact te houden. Toch kunnen ze niet zoals voorheen hun brugfunctie vervullen en is de afstand tussen hen en het gezin vergroot. Net iets vaker komen vragen dan ook rechtstreeks bij de onderwijsopbouwwerkers  terecht. De vragen gaan van het ondersteunen van ouders bij het begrijpen van communicatie tot het realiseren van rechten m.b.t onderwijs, opvang en opvoeding. 

SCHOOL EN OUDERS
Het project School en Ouders loopt in nauwe samenwerking met Leerpunt Zuid-Oost-Vlaanderen. Dit project omvat 5 groepsmomenten voor ouders per school, waarbij ouders geïnformeerd worden over essentiële aspecten van het schoolleven van hun kinderen. School en ouders verheldert de werking van de school en de verwachtingen die er vanuit de school zijn naar de ouders toe. Ouders én de school leren elkaar op deze manier beter kennen, wat de brug tussen beide verkleint. Door de uitbraak van COVID19 en de maatregelen binnen onderwijs werden alle sessies in het voorjaar afgelast. De scholen ervaren dat de afstand tot kwetsbare gezinnen door de coronamaatregelen groter werd en kijken uit om in het najaar terug in te zetten op ouderbetrokkenheid met School en ouders als hefboom.

ONDERSTEUNEN VAN DIGITALE AANMELDINGEN
Sinds 2019 gebeuren de inschrijvingen voor de basisscholen via een centraal aanmeldingssysteem. De onderwijsopbouwwerker informeert en ondersteunt kwetsbare ouders bij de gehele procedure. De opbouwwerker speurt proactief ouders op die op het einde van de aanmeldingsperiode nog niet hadden aangemeld. Ze ondersteunt hen indien gewenst om nog aan te melden. Ook na de aanmeldingsperiode komen er vragen van ouders: vb. bij het ontvangen van hun ticket voor inschrijving, ouders die na de aanmeldingsperiode verhuizen naar Denderleeuw en een school zoeken. Daarnaast is de opbouwwerker lid van de disfunctiecommissie waar klachten van ouders worden besproken.

O

Tijd

De vertraging  heeft betrekking op het deelproject School en ouders.

--

Geld