Trekker CBS
Jan De Nul
Sofie Renders

Status
In uitvoering

Denderleeuw kent een toenemend aantal indicatorleerlingen. Ook op risicofactoren als een andere thuistaal dan het Nederlands en kind in een éénoudergezin scoort Denderleeuw bovengemiddeld. Leerkrachten die moeten lesgeven aan deze groeiende groep leerlingen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen, zijn hierop onvoldoende voorbereid of degelijk omkaderd. Met de hulp van een schoolopbouwwerker willen we schoolteams versterken in hun kennis rond armoede, diversiteit, de sociale kaart en de context van Denderleeuw. Dit d.m.v. vorming, intervisiemomenten, ...

Daarnaast wil het lokaal bestuur een partner zijn voor scholen om het principe van ‘brede school’ te introduceren in onze gemeente, met een lage drempel zodat alle leerlingen de kans krijgen om deel te nemen aan activiteiten in kader van brede school. (zie ook A20211 - Inzetten op partnerschappen in kader van brede school).



Toelichting

Eind 2020 werd een pedagogische studiedag georganiseerd voor de leerkrachten uit alle basisscholen in Denderleeuw. Een deel kon toen niet doorgaan en werd verplaatst naar het voorjaar van 2021. Zo werden op alle scholen workshops georganiseerd rond polarisatie, diversiteit en omgaan met racisme en discriminatie. Hiervoor werd samengewerkt met verschillende organisaties, zoals Orbit vzw, School zonder racisme vzw, Kazerne Dossin, Tumult vzw, …

Daarnaast werd in 2020 een diversiteitsscreening rond onderwijs afgenomen door het Steunpunt Diversiteit en Leren. De resultaten hiervan werden in 2021 besproken in een kerngroep per school. Meestal bestond de kerngroep uit de directie, zorgcoördinator en een leerkracht per graad.

Daarnaast klopte het KCD aan met een vraag naar ondersteuning in het omgaan met de groeiende diversiteit op hun school. Het gesprek werd aangegaan en pistes onderzocht. De school startte een traject rond positieve communicatie naar ouders met de vzw School In Zicht.

G

Kwaliteit

G

Tijd

--

Geld