Trekker CBS
Andy Depetter

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2025

Elke werknemer verdient een aangename werkplek. Uit de Welzijnswijzer blijkt dat veel medewerkers locomotorische klachten ondervinden. Ergonomie speelt hierbij een belangrijke rol. We zetten in op het wegwerken van pijnpunten op dit vlak.

Eerst en vooral richten we de loketten van de dienst Burgerzaken in het gemeentehuis anders in. De dienst Burgerzaken werd de laatste jaren geconfronteerd met steeds meer nieuwe apparatuur aan de loketten. Deze apparatuur maakt het mogelijk om meer digitaal te werken maar neemt wel heel wat werkruimte van de loketbedienden in. Dit leidt tot oncomfortabele werkposten met fysieke klachten tot gevolg. Daarom passen we de loketinrichting aan zodat de werknemers op een ergonomische manier hun functie kunnen uitoefenen en de burgers op een comfortabele manier en in alle privacy de nodige formaliteiten aan de loketten kunnen afhandelen.

Ook op andere plaatsen waar medewerkers tewerkgesteld zijn, hebben we aandacht voor de ergonomie van hun werkpost en voeren we waar nodig aanpassingen door.



Toelichting

Vanuit de diensten Personeel & Organisatie en Facility wordt aandacht besteed aan de ergonomie in de organisatie. Ten gevolge van de coronacrisis is thuiswerken ingevoerd in de organisatie. Dit brengt ergonomische uitdagingen met zich mee omdat de thuisomgeving niet altijd aangepast is aan lang thuiswerk. Collega's zijn hierop attent gemaakt en waar nodig worden de nodige maatregelen getroffen (bv. ter beschikking stellen van een laptopsteun of een 2de scherm).

In het voorjaar 2021 werd een Work@Home-actie voor de aankoop van bureaustoelen en bureaus gedeeld met de medewerkers. Tot eind maart konden zij vrijblijvend rechtstreeks bij de leverancier bestellen aan een voordelig tarief. 

In februari 2021 keurde de gemeenteraad de toetreding goed tot het raamcontract voor projectmatig refurbishment van het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid. De opzet van dit raamcontract is dat de firma vertrekt vanuit bestaand meubilair en dit omvormt tot modern meubilair dat voldoet aan de hedendaagse normen en ergonomie. Het raamcontract biedt ook de mogelijkheid om inrichtingsadvies op maat te krijgen. Een eerste afname van dit raamcontract werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2021. Het betreft de herinrichting van de onthaalbalie aan het OCMW, wat ook een actie binnen het meerjarenplan is (A40241). Een eerste vergadering met het ontwerpbureau staat ingepland begin juli 2021. Behalve duurzaamheid is ook ergonomie één van de belangrijke aandachtspunten voor de nieuwe balie. Een tweede afname van het raamcontract zal gebeuren voor de herinrichting van de loketten van de dienst Burgerzaken in het administratief centrum. De hoofdreden voor de herinrichting van de loketten is de ontoereikende ergonomie van de bestaande loketten, dus dit zal een belangrijke vereiste voor het ontwerp van de nieuwe loketten zijn.

G

Kwaliteit

G

Tijd

--

Geld