A10401 De Palaver maximaal ontsluiten op vlak van samenwerking en doelgroepbereik
Status
In uitvoering
In De Palaver is er momenteel een aanbod naar ontmoeting in de vorm van een ontmoetingscafé, naar vrijetijdsbesteding met ons Rap op stap-kantoor, naar pedagogisch samenspel tussen ouders en kind via Samenspel, een aanbod tweedehandskledij in onze ruilwinkel en een aparte tienerruimte ‘De Hangout’. Verder is er ruimte voor het organiseren van zitdagen allerhande en gebruiken verenigingen de ruimte ook voor hun eigen activiteiten. De buitenruimte werd ingericht als ontmoetingsplek met het aanbod van een volkstuintje.
Nog meer inwoners kunnen het aanbod in de Palaver komen ontdekken. Gerichte acties kunnen hiervoor worden opgezet (bijvoorbeeld met een kerstbrunch, zomerdrink, ...). De meeste activiteiten komen er door van onderuit te werken en in te spelen op de noden die (kwetsbare) inwoners signaleren.
In en rond de Palaver werken hulpverleners, sociaal-cultureel werkers, opbouwwerkers als partners samen. De strijd voor meer sociale bescherming is een gedeelde verantwoordelijkheid. Elke partner brengt deskundigheid in, draagt verantwoordelijkheid voor een kwalitatief aanbod en het bereiken van de doelgroep. De stuurgroep Palaver zorgt voor de afstemming van het aanbod met de verschillende actoren.
Toelichting
De gesprekken en onderhandelingen met het CAW zitten in de eindfase. Vanaf augustus 2021 zou het CAW structureel deeltijds aanwezig zijn in de Palaver om vanuit deze plek haar onthaalfunctie te ontplooien. Dit ontlast de hulpverlenende taken die de opbouwwerkers in De Palaver vaak opnemen.
Door een open deur te blijven aanbieden en aanspreekbaar te zijn tijdens corona-tijden, konden kwetsbare bewoners nog altijd De Palaver ontdekken en bereiken. Hetzij via de aanwezigheid in de moestuin, aan de buurtcomputer, via printing en scanning, Rap Op Stap of De Ruilwinkel. Zo waren er 'nieuwe' bezoekers-bewoners die de drempel nog niet hadden genomen om binnen te stappen in de Palaver. Deze zijn tijdens de lockdown en bij de opstart van de vaccinatiecampagne wel spontaan tot aan De Palaver geraakt om hun vragen en bezorgdheden uit te drukken. “Wat denk jij van het vaccin, is dat veilig?”, “Hoe geraak ik aan het vaccinatiecentrum?”, “kan ik hier mijn treintickets afdrukken?”, “Kan ik mijn huiswerk maken op de buurtcomputer?”, etc.
De inleefweek armoede werd in maart 2021 georganiseerd. Via de sociale mediacampagne bereikten we een heel ruim publiek. Mensen die in armoede leven kwamen spontaan hun persoonlijk verhaal delen en ook het debat rond maatschappelijke kwetsbaarheid en armoede werd gevoerd. (zie ook A10400) Het resultaat van de inleefweek is o.a. een ruimer netwerk voor de Palaver en een sterker partnerschap met het OCMW.
Zoals reeds aangehaald, zetten we verder in op doelgroepbereik via een outreachende aanpak, zelfs in tijden van corona. Het contact met de doelgroep was prioritair. Zo kozen we ervoor om Samenspel op diverse buitenlocaties te laten doorgaan en in te zetten op veilige drempelbezoeken. De feedback, de dankbaarheid en de signalen die we hieruit konden capteren waren ongelooflijk waardevol. Hieruit ontstond bv. de organisatie van een gezinsvakantie specifiek voor alleenstaande ouders die nooit of amper op vakantie zijn geweest. Bedoeling is dat de vakantie participatief verloopt. Op die manier leren de deelnemers de vaardigheden die nodig zijn, willen ze in de toekomst zelfstandig op uitstap of vakantie gaan met hun kinderen.
Vanuit de doelgroep kwam het idee om een project uit te werken rond menstruatiearmoede. Mensen in armoede hebben immers niet altijd voldoende middelen om in menstruatiemateriaal te voorzien. We willen dit project graag vormgeven zodat er structurele veranderingen plaatsvinden. In het najaar wordt dit project verder uitgebouwd met diverse partners.