Trekker CBS
Sofie Renders

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2025

De zomervakantie is een lange periode waarin heel wat kinderen deelnemen aan ons aanbod. Denk maar aan onze speelpleinwerking, sportkampen of vakantieopvang via de dienst Opvoeden. Voor anderstalige kinderen zijn deze opvangmogelijkheden ook een kans om Nederlands te praten tijdens de lange zomervakantie. De ongedwongen sfeer op de speelpleinwerking of andere vakantieopvang schept kansen om het Nederlands als speeltaal (nog) beter te gaan beheersen. Het is dan ook belangrijk dat monitoren en begeleiders van onze vakantieopvang hiervan bewust zijn en er ook bewust(er) mee omgaan. Er zijn heel veel verschillende moedertalen aanwezig en Nederlands wordt dan bij uitstek de gemeenschappelijke speeltaal. Als daar aandacht voor is, zullen deze kansen ook ten volle benut worden. Om onze begeleiders in de vakantieopvang hiervan bewust(er) te maken, zullen we vorming en workshops organiseren.



Toelichting

O

Kwaliteit

Op 26 mei 2020 stond een vorming gepland voor de kindbegeleiders van onze buitenschoolse kinderopvang. Het thema: 'Nederlands als speeltaal stimuleren'. Dit om hen bewust te maken van het belang van taal in de opvang en hen hierrond bagage mee te geven vóór de start van de zomeropvang. Wegens corona is de vorming geannuleerd. Er wordt nog bekeken wanneer de vorming best opnieuw wordt ingepland. Bedoeling is om in de toekomst ook de animatoren van de speelpleinwerking hier sterker in te maken.

Via de subsidie "Taalstimulerende activiteiten Nederlands in de schoolvakanties en de buitenschoolse opvang voor kinderen en jongeren" kunnen we een taalcoach aanwerven voor het schooljaar 2021-2022. Deze taalcoach zal inzetten op het versterken van onze kindbegeleiders en animatoren in de speelpleinwerking op vlak van taalstimulering via sport, spel en activiteiten, communicatie met anderstalige kinderen én ouders. Er zijn gesprekken tot aanwerving gepland in de zomervakantie van 2021.

O

Tijd

Uitgesteld

G

Geld