A10841 Gemeentelijk crisiscommunicatieplan opstellen en formeel laten vaststellen door veiligheidscel
Status
In uitvoering
Communicatie is een aparte discipline (D5) binnen de noodplanning en een belangrijke factor in de preventie, behandeling en nazorg van noodsituaties (in de ruime zin). Net als voor de andere disciplines kan ook voor discipline 5 een apart monodisciplinair noodplan opgesteld worden, in het verlengde van en in overeenstemming met het algemene nood- en interventieplan. In dit interventieplan informatie (IPI) of crisiscommunicatieplan komen de algemene principes van de crisiscommunicatie aan bod, de werkwijze en actiekaarten en de concrete afspraken.
Discipline 5 wil in de komende bestuursperiode een zogenaamd Interventieplan Informatie (IPI) opmaken en laten valideren in de gemeentelijke veiligheidscel. Ook wordt aandacht besteed aan oefeningen op basis van dit crisiscommunicatieplan. Onder meer voor de promotie en het gebruik van het alarmeringsplatform BE-Alert zal twee keer per jaar een test gehouden worden.
Toelichting
Het basisontwerp voor een nieuw crisiscommunicatieplan is al min of meer uitgewerkt. De opmerkingen en ervaringen na de treinrampoefening Amandus en zeker ook van de huidige coronacrisis worden nog mee verwerkt in het crisiscommunicatieplan.
De huidige coronacrisis is naast een volksgezondheidscrisis ook in aanzienlijke mate een 'communicatie-crisis', waarbij informatieverstrekking en communicatie cruciale factoren zijn in de beheersing van de noodsituatie. De coronacrisis vergt dan ook enorm veel inspanningen van het lokale team D5, en dan in het bijzonder van de communicatiedienst. Het lokale team D5 volgt de campagnes van het nationale crisiscentrum op de voet en rolt die mee uit binnen de gemeente, zoals vastgelegd in de nationale communicatiestrategie. Waar mogelijk worden ze ook 'vertaald' naar de plaatselijke situatie. Ook de webpagina's op de gemeentelijke website (https://www.denderleeuw.be/corona) worden continu bijgewerkt en aangevuld.
Be-Alert werd ook vaak ingezet tijdens de coronacrisis. Het initiatief ging hierbij meestal uit van het nationale crisiscentrum (met verzending naar alle abonnees in het land).
Daarnaast blijven we een heel jaar door campagne voeren voor Be-Alert, de app 112, het noodnummer 1722 en het e-loket van de brandweerzone voor niet-dringende interventies..., via alle gemeentelijke communicatiekanalen.