Trekker CBS
Yves De Smet

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2021
Einddatum: 31-12-2021

In het kader van het STOP-principe (waarbij de prioriteit eerst naar stappen, trappen, openbaar vervoer en dan pas naar personenwagens gaat) willen we inzetten op goed begaanbare voetpaden en fietspaden. Door de opmaak van een plan willen we tot een toegankelijk openbaar domein komen.

In het verleden werd reeds een objectieve inventarisatie opgesteld van de toestand van de voetpaden. Deze inventaris zal geactualiseerd worden en als basis dienen voor de opmaak van een voetpadenplan.

Voor de fietspaden zal er onderzoek gebeuren naar welke missing links er kunnen gerealiseerd worden zodat zoveel mogelijk vlotte fietsverbindingen ontstaan door onze gemeente. Een grote beperking hierbij vormt de beperkte ruimte - zeker in het centrum van Denderleeuw - om fietspaden aan te leggen. Om deze te realiseren zal er dus een link nodig zijn met de opmaak van het circulatieplan en mogelijke aanpassing naar eenrichtingsstraten op een aantal plaatsen.



Toelichting

G

Kwaliteit

Als lokaal bestuur investeerden we in het voorjaar van 2021 in de aanleg van bijkomende voorzieningen voor fietsers. Met de invoering van het nieuwe circulatieplan in de stationsomgeving werd een veilige fietsroute zichtbaar gemaakt in het straatbeeld.

  • Zo kregen de Kruisstraat en Bosstraat het statuut van fietsstraat.
  • Werd er in de Sterrenboslaan een fietssuggestiestrook in de rijrichting en fietspad tegen de rijrichting in geschilderd.
  • Ook in de Wijmenierlaan werden langs beide zijden van de rijbaan fietssuggestiestroken aangebracht.

Daarnaast kwam er ook een fietssuggestiestrook in de Hoekstraat-Leliestraat en in de Kaaistraat om fietsers een duidelijke positie te geven op de rijbaan en te zorgen voor meer zichtbaarheid en verkeersveiligheid.

In het RUP Denderpark (A10212) en in het wegenisdossier van de Thontlaan (A10230) zal mogelijk een gedeelte van de geplande fietssnelweg F415 gerealiseerd worden. Solva zal ons lokaal bestuur hierbij ondersteunen tot het indienen van een subsidiedossier bij de provincie Oost-Vlaanderen. Deze fietssnelweg vormt de verbinding tussen Erpe-Mere en Denderleeuw en sluit ter hoogte van het Denderpark aan op de fietssnelweg gelegen aan het jaagpad langsheen de Dender richting Aalst en Ninove en op de fietssnelwegen richting Vlaams-Brabant en Brussel. Gezien beide acties al voorzien zijn in het meerjarenplan lijkt het opportuun om van de werken gebruik te maken om al een deel van deze fietssnelweg te realiseren. Concreet gaat dit over het gedeelte tussen het jaagpad en de rotonde Rendac.

Zie ook A10311 en A10702.

G

Tijd

Veilig fiets- en voetgangersbeleid is een proces dat blijft doorlopen. Bij de (her)aanleg van straten of nieuwe projecten vormt het STOP-principe de basis van het ontwerp.

--

Geld