Trekker CBS
Marnick Vaeyens

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2025

Technologische innovaties volgen elkaar in snel tempo op. Digitale media vergroten de snelheid waarmee deze vernieuwingen optreden en het tempo waarmee de burgers deze veranderingen accepteren en gebruiken. Als lokaal bestuur blijven we deze technologische vernieuwingen op de voet volgen en onderzoeken we de mogelijkheden die nieuwe toepassingen bieden.

Onze huidige sociale mediakanalen zoals Facebook en Instagram zijn ondertussen vaste waarden in onze communicatiemix en raken ook steeds meer ingeburgerd bij de burgers. We willen onze webcare via deze kanalen verhogen en monitoren. Bovendien willen we de strategische inzet van onze onlinekanalen nog meer zijn weg laten vinden binnen de organisatie en onze medewerkers bewust maken van en trainen in het gebruik van sociale media.



Toelichting

G

Kwaliteit

Binnen de dienst Communicatie bekijken we voortdurend of er nieuwe tools beschikbaar zijn die ons kunnen helpen inzake strategische online communicatie en webcare. 

In 2020 hebben we de tool Obi4Wan getest om onze verschillende sociale media beter te kunnen monitoren. Dit bleek in de praktijk geen toegevoegde waarde op te leveren, onder andere door de strengere privacyregels bij Facebook. Daartegenover staat dat zowel Facebook als Instagram hun functies voor het inplannen van berichten en het monitoren van reacties vorig jaar op grote schaal uitgebreid hebben. We merken dat dit steeds verder blijft vernieuwen, wat heel positief is. Het maakt het voor ons gemakkelijker om communicatie in te plannen en te verspreiden naar onze inwoners/doelgroepen alsook om  onze webcare te onderhouden. 

Daarnaast willen we het gebruik van de monitoringstool 'Hootsuite' in onze dagelijkse werking verder bekijken. Via de gratis module van deze tool is het mogelijk om drie sociale media kanalen toe te voegen en deze te monitoren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te volgen welke berichten er met bepaalde hastags verspreid worden, iets wat Facebook momenteel nog niet aanbiedt. Inwoners gebruiken vaak via Instagram #denderleeuw en door het opvolgen van deze berichten kunnen we, zowel positief als negatief, sneller reageren indien nodig. 

Verder willen we ook meer inzetten op advertenties via onze sociale mediakanalen. Door onze communicatieboodschap via advertenties strategisch in te zetten per doelgroep, kunnen we het bereik nog vergroten. In 2021 zijn zowel voor Hootsuite als het strategisch inzetten van advertenties de eerste stappen gezet. In de loop van 2021 moet dit verder geëvalueerd worden. 

Uiteraard blijven we verder uitkijken naar nieuwe mediamogelijkheden om onze verschillende doelgroepen te bereiken. Onze recente focus op video en beeldcommunicatie is daar een mooi voorbeeld van. 

G

Tijd

 

 

--

Geld