Kwaliteit
Het systeem van vroegdetectie armoede in het basisonderwijs wordt ten vroegste in 2021 ontwikkeld en vanaf 2022 in de scholen geïmplementeerd. In 2020 werd een plan van aanpak voorgelegd aan het college en de betrokken scholen.
De nieuwe onderwijsopbouwwerker die midden 2021 startte, zal de signalenkaart introduceren in de basisscholen. Dit is een doelgerichte checklist die leerkrachten en zorgleerkrachten helpt bij het detecteren van kinderarmoede op school. De bijhorende handleiding helpt de schooldirectie en het zorgteam om gelijke (onderwijs)kansen te bevorderen, zowel op het niveau van de leerling, de leerkracht, het schoolbeleid als de ouders van de betrokken leerlingen. Met het oog op de implementatie en het correct gebruik van de signalenkaart en handleiding, en het verankeren ervan binnen het zorgbeleid van elke afzonderlijke basisschool, doorlopen we samen met de betrokken basisscholen drie opeenvolgende fasen:
- Fase 1: Het contextualiseren van de ‘signalenkaart’ en de handleiding = september- december 2021
- Fase 2: Vormingsaanbod voor leerkrachten = januari - juni 2022
- Fase 3: Integratie van het gebruik van de signalenkaart en de handleiding in het zorgbeleid van elke basisschool = september - december 2022