Trekker CBS
Yves De Smet

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2025

Binnen de werking van het Mobiliteitsplatform zal er een studie gebeuren naar de verkeersstromen binnen de gemeente. Hierbij gaat het niet enkel om de bereikbaarheid met de wagen, maar ook de fiets- en voetgangersverbindingen worden binnen dit thema bekeken. Het STOP-principe vormt een belangrijke leidraad voor het opmaken van een nieuw circulatieplan.



Toelichting

Bij de invoering van het circulatieplan voor onze stationsomgeving op 21 september 2020 werd een evaluatieperiode aangekondigd, net als een testfase voor de busroutes met De Lijn. Eind 2020 bleken uit de evaluatie dat er een aantal kleinere aanpassingen wenselijk waren:

  • De impact van de nieuwe busroutes op het kruispunt Van Lierdestraat – Rodenbachstraat blijkt verwaarloosbaar. Met de nieuwe busroutes wordt geanticipeerd op de mogelijk nieuwe busverbinding met Liedekerke. Daarnaast wordt samen met De Lijn en NMBS onderzocht om een, zoals in het oorspronkelijke masterplan werd opgenomen, volwaardig busstation in te plannen naast het nieuw aan te leggen autovrije stationsplein.
    Door deze toekomstplannen wordt er mogelijk nog minder busverkeer over dit kruispunt gestuurd, waardoor werd gekozen voor het opheffen van het éénrichtingsverkeer in de Van Lierdestraat (stuk Stationstraat – Jan Verhavertstraat). Dit komt ook de algemene circulatie in de wijk ten goede.
  • Op vraag van De Lijn om hun frequentie van aanrijtijden te kunnen blijven garanderen mogen, tot wanneer het stationsplein autovrij heraangelegd wordt, de bussen in het stukje Spoorweglaan tussen Stationsstraat en Stationsplein in beide richtingen de straat inrijden. Om dit veilig te laten verlopen is het parkeren in dit gedeelte van de Spoorweglaan herschikt sinds de kerstvakantie. Parkeren in het eerste deel van de Spoorweglaan werd rechts georiënteerd . Dit om ervoor te zorgen dat beperkt éénrichtingsverkeer in combinatie met tweerichtingsverkeer voor de bus vlot lukt. Voor het gewone verkeer bleef alles in de Spoorweglaan hetzelfde en de rijrichting van Stationsplein naar Stationsstraat behouden.
  • Een laatste wijziging kwam er in de Sint-Annastraat. Om de kleine parking vlakbij vlot te bereiken werd het stukje van de Sint-Annastraat, het deel tussen de A. Rodenbachstraat en Leeuwbrugstraat, opnieuw tweerichting. Dit is zowel voor de omwonenden als de klanten van de nabijgelegen handelszaken een stuk praktischer.

Alle wijzigingen gingen in op 4 januari 2021. 

G

Kwaliteit

G

Tijd

G

Geld