A10002 Leegstand en verwaarlozing frequenter controleren, registreren en streng aanpakken
Status
In uitvoering
Het voorkomen en bestrijden van langdurige leegstand/verwaarlozing van woningen en gebouwen vormt een belangrijk onderdeel van het gemeentelijk woonbeleid. Het is noodzakelijk om dit aan te pakken omdat langdurige leegstand/verwaarlozing op verschillende wijzen hinder en mogelijk gevaar kunnen veroorzaken. Het is ook van belang voor de beeldkwaliteit van een buurt.
Het doel van een leegstands- en verwaarlozingsbelasting is dat er zoveel mogelijk woningen en/of gebouwen van goede kwaliteit effectief volgens hun functie gebruikt worden. Dit bepaalt dat in Denderleeuw een register verwaarlozing en een register leegstand wordt bijgehouden en hierop frequent gecontroleerd wordt om streng aan te pakken waar nodig.
Toelichting
Ook in 2021 blijft ons lokaal bestuur zich onverminderd inzetten voor de verbetering van de woonkwaliteit en de strijd tegen verloedering van de leef- en woonomgeving.
Met de jaarlijkse actualisatie van het leegstands- en verwaarlozingsregister sporen we eigenaars aan tot actie (renovatie, verkoop, ...). Maar het bijhouden van het register heeft uiteraard weinig zin zonder verder gevolg. Zolang een pand niet geschrapt is uit het register, is er een belasting verschuldigd. Minstens éénmaal per jaar wordt actualisatie van het gemeentelijk register van leegstand en verwaarlozing doorgevoerd. Dit betekent de integrale behandeling van beroepen, vrijstellingsaanvragen, aanvragen tot schrapping en bezwaren tegen de heffing.
Het kohier op verwaarloosde woningen en gebouwen werd goedgekeurd door het schepencollege op 8 juni 2021, met hierop 3 panden waarvan:
- 2 voor een 1e heffing (1500 euro)
- 1 voor een 2de heffing (3000 euro)
Een week later keurde het college van burgemeester en schepenen ook het kohier belasting op leegstaande woningen en gebouwen goed. Dit bevatte 10 woningen waarvan
- 5 voor een 1e heffing (1500 euro),
- 4 voor een 2de heffing (3000 euro) en
- eentje voor het 7de jaar op rij (6000 euro)
In het voorjaar van 2021 werden bij besluit burgemeester
- 3 woningen ongeschikt en onbewoonbaar verklaard
- 1 appartement ongeschikt verklaard
Er werd een stappenplan opgesteld voor de opname van leegstaande woningen/gebouwen in het register. Dit omdat er werd vastgesteld dat in een aantal gevallen leegstaande gebouwen en/of woningen ontsnapten aan de heffing doordat er op het adres van het pand een vestiging van een vennootschap geregistreerd wordt terwijl het onroerend goed de facto toch leegstaat. Dit plan van aanpak werd samen met een advocatenkantoor uitgewerkt in het kader van sterkere handhaving.