A20401 Ondersteuning dienst Burgerzaken in meer complexe zaken
Status
In uitvoering
De mondialisering zorgt voor een grote diversiteit onder onze inwoners. Bovendien verdwijnen de traditionele gezinsstructuren meer en meer. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat de cases waarmee de dienst Burgerzaken te maken krijgt vaker juridisch ingewikkeld zijn. Ook de snelle ontwikkeling in de wetgeving van het burgerlijk wetboek, het internationaal privaat recht en de bevolkingsregelgeving vereisen steeds meer deskundigheid. Daarom moeten de medewerkers steeds de mogelijkheid krijgen zich bij te scholen en opleidingen te volgen en moet het mogelijk zijn juridische bijstand te krijgen in complexe zaken.
Toelichting
Omwille van de coronamaatregelen werden enkele opleidingen voor de dienst Burgerzaken uitgesteld. Er werd nog niet verder nagegaan of er juridische bijstand kan geboden worden door externe partners bij complexe dossiers. Wel is het zo dat het werken op afspraak medewerkers toelaat om complexe zaken grondiger voor te bereiden. Medewerkers weten nu beter wie langs komt en waarvoor. Dit geeft loketmedewerkers meer ruimte om een vraag te bekijken en te beoordelen. Er staan in principe immers geen mensen meer in de wachtrij in de lokettenzaal.
In 2021 werd een extra deskundige Burgerzaken aangeworven. Cases binnen de dienst worden steeds complexer. Extra deskundigheid was dus noodzakelijk. Daarnaast lopen er nog voor enkele dossiers gerechtelijke procedures. In deze werd een raadsman aangesteld.
2020 | 2021 | |
Aantal zaken bij raadsman vanuit dienst Burgerzaken |
3 x aanstelling van een raadsman: - weigering acteren erkenning - weigering voltrekking huwelijk - negatieve beslissing Belgische nationaliteit |
geen nieuwe aanstellingen - cases uit 2020 nog lopende |