A40242 Dagelijks instaan voor professionele basisdienstverlening voor al onze producten

Status
ContinuStand van zaken (indicator)
Stand van zaken (toelichting)
Via het digitale afsprakensysteem kunnen we cijfergegevens monitoren over het aantal bezoekers, wachttijden, gevraagde producten, ... bij de dienst Burgerzaken. We lijsten enkele interessante tabellen voor de dienst op.
Aantal klantencontacten
Dit betreft alle transacties waarvoor een burger een afspraak maakte bij de dienst Burgerzaken én zich effectief aanmeldde (sinds ingebruikname afsprakensoftware). Het effectieve cijfer zal nog iets hoger liggen aangezien er dagelijks een aantal spoedgevallen zonder afspraak worden behandeld die niet in het systeem opgenomen worden.
2e helft 2020 | 1e helft 2021 | 2e helft 2021 | 1e helft 2022 | 2e helft 2022 | 1e helft 2023 | 2e helft 2023 | |
Aantal klantencontacten bij Burgerzaken (op afspraak & aangemeld) | 5161 | 5175 | 5436 | 5752 | 5544 | 6334 | 5915 |
Noteerden we begin 2020 nog minstens 1200 tot 1500 fysieke klantencontacten bij de dienst Burgerzaken per maand, dan is dit gedaald naar 1000 contacten per maand of minder in de volgende jaren. Heel wat zaken worden nu via de post, telefonisch of digitaal afgehandeld door de dienst (zie verder) en ook inwoners worden gesensibiliseerd in het gebruik van ons uitgebreid digitaal loket waardoor ze in veel gevallen geen verplaatsing of afspraak hoeven te maken bij onze medewerkers. In maart 2022 zien we een opvallende stijging van het aantal klantencontacten, die grotendeels te verklaren valt door de dienstverlening aan Oekraïense gezinnen. In 2023 zet de stijging van het aantal klantencontacten zich voort. Dat is te wijten aan de automatische oproepingen voor de vernieuwingen van de rijbewijzen die de FOD Mobiliteit introduceerde en de golf van hernieuwing van de elektronische identiteitskaarten die op de dienst af komt.
Meest gekozen producten in 2023
De meest gevraagde producten bij de dienst Burgerzaken waren dit jaar:
- aanvraag (voorlopig) rijbewijs
- aanvraag eID
- aanvraag internationale reispas
De aanvraag van een rijbewijs is nog steeds de meest voorname reden om een bezoek te brengen aan de dienst Burgerzaken.
Wachttijd (tijd tussen aanmelding in het AC en oproep door loketmedewerker)
De gemiddelde wachttijd voor een bezoeker na aanmelding in het AC ligt tussen de 4 en 5 minuten. Onze bezoekers worden dus zeer snel opgeroepen door een van de medewerkers aan het loket en bij vroegtijdige aanmelding vaak zelfs vóór hun afspraaktijd al aan het loket bediend.
1e helft 2020 | 2e helft 2020 | 1e helft 2021 | 2e helft 2021 | 1e helft 2022 | 2e helft 2022 | 1e helft 2023 | 2e helft 2023 | |
Gemiddelde wachttijd | 3,47 | 4,33 | 3,68 | 4,29 | 4,04 | 4,47 | 4,23 | 4,48 |
Transactietijd (tijd aan het loket)
Een afspraak aan het loket werd gemiddeld op iets meer dan 7 minuten door een medewerker van de dienst Burgerzaken afgehandeld.
1e helft 2020 | 2e helft 2020 | 1e helft 2021 | 2e helft 2021 | 1e helft 2022 | 2e helft 2022 | 1e helft 2023 | 2e helft 2023 | |
Gemiddelde transactietijd | 6,41 | 7,21 | 7,71 | 7,50 | 7,64 | 7,52 | 8,06 | 7,38 |
Aantal aanvragen digitaal loket Burgerzaken
Het belang van het digitaal loket neemt steeds meer toe:
2e helft 2019 | 1e helft 2020 | 2e helft 2020 | 1e helft 2021 | 2e helft 2021 | 1e helft 2022 | 2e helft 2022 | 1e helft 2023 | 2e helft 2023 | |
Aanvragen digitaal loket Burgerzaken | 738 | 1147 | 1852 | 1995 | 1987 | 2350 | 2144 | 2765 | 2756 |
Zie ook A40003 (Vernieuwing en actualisering website en digitaal loket) voor meer cijfermateriaal over onze digitale dienstverlening.
Meer over Denderleeuw in cijfers.
Tijd (indicator)
Tijd
Geld (indicator)
Geld
(budget) Jaarrekening 2023
Rekening 2022 | Rekening 2023 | MJP 2023 NIEUW | ||
I | Investering | |||
Uitgaven | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Totaal Investering | 0,00 | 0,00 | 0,00 |