Bevoegde schepen
Marleen Van der Hoeven

Status

Continu

Stand van zaken (indicator)

G

Stand van zaken (toelichting)

Algemeen
Het project ‘Digipunt’, de overkoepelende naam voor de gesubsidieerde projecten ‘Doe de Digiboost’ en Digibank Dender-Zuid en daarnaast Buurtcomputer, is goed gerodeerd. 
Het grootste struikelblok in het project is en blijft het bereiken van de meest kwetsbare inwoners. Het volstaat niet om veel promotie te voeren, we moeten echt op verschillende plaatsen met een zekere regelmaat de mensen zelf opzoeken om hen informatie te geven en zo de drempel naar de verschillende cursussen verlagen. 

Alle projecten van het Vlaams actieplan ‘Iedereen digitaal’  (waaronder ons project Doe de Digiboost' valt), werden uitgerold. Om het verloop en de uitkomsten van deze projecten in kaart te brengen, loopt in de UGent en VUB een wetenschappelijk onderzoek over het actieplan. De onderzoekers en het Agentschap willen inzicht krijgen in hoe digitaal inclusiebeleid in de praktijk vorm krijgt. De enquête peilde in het najaar naar wat de deelnemende gemeenten vinden van het bovenlokale ondersteuningsaanbod om aan digitale inclusie te werken. Het resultaat van dit onderzoek zijn leerlessen en concrete aanbevelingen naar de verschillende partners van het actieplan, waaronder ook lokale besturen, om verder mee aan te slag te gaan. 

Het team sluit regelmatig aan bij vergaderingen van het Lerend Netwerk.

 

Digipunten
Het digipunt in BKO Welle is wegens te weinig interesse gesloten en vervangen door een digipunt in De Cement. Ook dit komt moeilijk van de grond. We proberen het digipunt meer bekend te maken in de buurt, ism Steunpunt Welzijn.
Het digipunt in het Sociaal Huis kent evenmin succes. Het werd opgestart op vraag van de maatschappelijk werkers. Van september tot eind december werd tweewekelijks een digipunt bemand, maar er gebeurde geen enkele doorverwijzing vanuit de medewerkers. Het blijkt voor hen heel moeilijk te zijn om, dit erbij te nemen, naast alle onderwerpen waarover ze het moeten hebben met hun cliënten. In de bibliotheek is intussen een tweede digipunt gestart, namelijk op donderdagavond. 

 

Digiboost
Met het project ‘Doe de digiboost’ hebben we ons in het najaar vooral gefocust op cliënten van het Sociaal Huis en het onderwijs. Ligo en Avansa zijn onze belangrijkste partners bij de organisatie van de cursussen. Voor het outreachend werken worden we ondersteund door het Steunpunt Welzijn.


•   Doelgroep Onderwijs

  • 6 klassen van de eerste graad MO namen deel aan 'Surfen met een helm op', een workshop rond mediawijsheid.
  • We informeerden directies en leerkrachten over het interessante lesmateriaal van Mediawijs, gericht op lager en secundair onderwijs en makkelijk online te vinden.  We maakten ook de website bekend over Emma, de cyberheldin. Deze site is ontwikkeld door de internationale consultancy firma Deloitte in samenwerking met Childfocus, Mediawijs, etc. en geeft heel wat info over cyberveiligheid. Zo bevat de website een comic strip voor 10- tot 12- jarigen, een uitgebreid lespakket voor de leerkracht en een spel. Bovendien kan je als school gratis een ‘ambassadeur’ vragen die gedurende een halve dag les over cyberveiligheid aan leerlingen faciliteert.

•    Doelgroep Sociaal Huis

  • Er werden drie terugkommomenten voorzien voor de deelnemers aan de sollicitatietraining van voorjaar 2023.  De resultaten van deze training waren positief.
  • We organiseerden drie lessen 'Kijk, vergelijk en bespaar', waarbij deelnemers leerden om goedkoper boodschappen te doen, de goedkoopste verzekering te vinden en informatie over betaalbare internet- en telefoonabonnementen leerden zoeken.
  • We wilden een jobclub oprichten ism Ligo, maar het kostenplaatje daarvoor lag veel te hoog.  Daarom beperkten we ons tot een nieuwe sollicitatietraining.
  • Er was veel belangstelling voor de driedelige cursus 'Een woning zoeken'.
  • Voor de cursus Internet en Telefonie daarentegen was geen interesse, ook al was deze ingericht op vraag van de maatschappelijk werkers. 

•    Doelgroep alle inwoners

  • Alle inwoners konden deelnemen aan vormingen rond Izimi, werken in the cloud, schoonmaak van de laptop, iPad OS, wenskaarten maken ... Elke workshop was volzet.
  • We waren paraat bij de inschrijving voor sportkampen, maar hiervoor was weinig belangstelling.
  • Op autoluwe zondag organiseerden we een demonstratie VR en maakten we promotie voor het project.
  • We voerden promotie voor de lezing over cybercriminaliteit van de dienst Veiligheid.

•    Vrijwilligers

Regelmatig melden zich nieuwe vrijwilligers aan voor het project. De mensen die na een inloopperiode blijven, ontpoppen zich tot bekwame en gedreven medewerkers. 


Digibanken
Het project Digibanken organiseerde voor ons in De Palaver 4 workshops over verschillende onderwerpen (Payconiq, online dienstverlening De Lijn en NMBS,  App4411 en veilig online shoppen. Het is duidelijk dat het project intussen bekend is, de belangstelling voor de cursussen was groot en we moesten meermaals mensen weigeren.

 

Outreachend werken

Tijdens het najaar polste de medewerker van Steunpunt Welzijn op verschillende activiteiten en ontmoetingsmomenten naar de digitale noden
•    Voedselbedeling: na een moeilijke start, werd in december een eerste keer een mobiel digipunt geïnstalleerd, tot tevredenheid van de bezoekers. We zetten dit maandelijks verder.
•    Onderwijs: bij de start van het schooljaar boden we op infoavonden voor de ouders ondersteuning in KAD en KCD  (Smartschool, online leerplatform, schoolwebsite ...). In KCD werd meermaals een vrijwilliger gevraagd om een digipunt te bemannen tijdens de maandelijkse koffiekrans.
•    Babbelonië: de medewerker van Steunpunt Welzijn keert hier regelmatig terug.
•    Palaver: de medewerker van Steunpunt Welzijn komt hier geregeld het aanbod promoten op dinsdag- of donderdagnamiddag en polst naar de digitale noden van de aanwezigen.

Communicatie en promotie
De communicatie van het project verloopt intussen heel soepel. Een artikel in Schakel, Uitkalender, flyers die verspreid worden in gemeentelijke gebouwen en huis-aan-huis in de wijk Leeuwbrug en bij huisartsen en apothekers, online promotie naar verenigingen, zorgen er voor dat het aanbod heel breed bekend is.

Tijd (indicator)

G

Tijd

Geld (indicator)

O

Geld

Het project Digibank Dender-Zuid kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht. Copact vzw verkreeg een subsidie van 477.000 euro, is trekker van en beheert de financiën voor het project. Dit project loopt af op 30 september 2024. Er was mogelijkheid om verlenging aan te vragen tot juli 2026, maar de aanvraag die vanuit Copact werd gedaan, werd negatief beantwoord. Daardoor lopen we een (gedeelde) subsidie van om en bij de 500.000 euro mis.

Het project 'Doe de digiboost' werkt met subsidies van de Vlaamse overheid (200.000 euro) , aangevuld met een eigen inbreng van de verschillende deelnemende gemeenten (20.000 euro van Denderleeuw, 10.000 euro van respectievelijk Haaltert, Erpe-Mere en Lede). We beheren de financiën vanuit Denderleeuw, in nauw overleg met Agentschap Binnenlands Bestuur. Dit project loopt af op 31 december 2024. Er komen geen nieuwe subsidieoproepen. Daarvoor wordt gewacht op de Vlaamse en federale verkiezingen. Pas na samenstelling van de verschillende regeringen zal duidelijk worden welke accenten gelegd worden en of er al dan niet wordt ingezet op digitale inclusie.

Aangezien de Buurtcomputer volledig draait op vrijwilligers, is de financiële impact beperkt tot het voorzien in degelijk materiaal (laptops, tablets) . Hierin wordt op vraag voorzien door de dienst ICT.  

Via Cera kregen we in het najaar een positief antwoord op een subsidieaanvraag. Na aankoop van laptops wordt het toegezegde bedrag van 3.000 euro gestort op rekening van de gemeente.

(budget) Jaarrekening 2023

Rekening 2022 Rekening 2023 MJP 2023 NIEUW
E Exploitatie
Ontvangsten 230.000,00 12.000,00 0,00
Uitgaven 41.464,68 101.052,69 178.854,74
Totaal Exploitatie 188.535,32 -89.052,69 -178.854,74
I Investering
Ontvangsten 0,00 3.000,00 3.000,00
Uitgaven 0,00 0,00 3.000,00
Totaal Investering 0,00 3.000,00 0,00