Bevoegde schepen
Sofie Renders

Status

Continu

Stand van zaken (indicator)

G

Stand van zaken (toelichting)

Sinds 30 augustus 2022 wordt de functie van onderwijsopbouwwerker basisonderwijs ingevuld binnen het team 'kind en school' van Huis van het Kind . Door deze functie te verankeren binnen de werking van het Huis van het Kind kan er optimaal ingezet worden op het versterken van gelijke onderwijskansen. De onderwijsopbouwwerker basisonderwijs werkt in principe in tandem met de onderwijsopbouwwerker secundair onderwijs, die tot voor kort extern werd aangestuurd. Deze convenant werd in het voorjaar van 2023 opgezegd. De samenwerking werd beëindigd op 31 oktober 2023.

Sinds enkele jaren bieden vrijwilligers, met ondersteuning vanuit ons lokaal bestuur, huiswerkbegeleiding aan huis aan via het project Jong-Leren (zie A20031). In schooljaar 2022-2023 werden er 15 gezinnen begeleid, vanaf schooljaar 2023 - 2024 13 gezinnen. De vraag overstijgt echter het aanbod. Onderzoek naar een andere / aanvullende aanpak van deze huiswerkbegeleiding en/of samenwerking met een externe partner werd opgestart. School, gezin en vrijwilligers zien nog steeds de meerwaarde van dit project voor het individuele kind. Via het Plan Samenleven kunnen we nu wel extra middelen inzetten op een brugfiguur onderwijs. Zij legt zich vooral toe op het begeleiden, opvolgen en coachen van de vaste vrijwilligers en studenten. Met het oog op de toekomst zet zij ook volop in op de zoektocht naar nieuwe vrijwilligers voor het project Jong-Leren. De eerste contacten met enkele hogescholen werden reeds gelegd in een poging om meer studenten aan te trekken: Odisee Aalst en Hogeschool Gent. We hopen dit in de toekomst nog meer te kunnen uitbreiden. Er werden flyers gemaakt waarin het profiel van een vrijwilliger geschetst wordt en die bedeeld werden via scholen, lokale handelaars en andere mogelijke toeleiders. Er werd ook via het vrijwilligersloket gepolst naar mogelijkheden om nieuwe vrijwilligers aan te trekken. Het organiseren van een vrijwilligersmarkt zou één van de mogelijkheden kunnen zijn, maar ook korte reportages over enkele vrijwilligers die in mei en juni via sociale media werden verspreid, bieden kansen. 

Het vroegdetectienetwerk armoede (zie A20041) vormt een belangrijke schakel als ondersteuning voor schoolteams in het omgaan met gezinnen in precaire opvoedingssituaties. Er werd een werkgroep opgericht om de signalenkaart vroegdetectie armoede lokaal te vertalen. Vanaf schooljaar 2023-2024 is de uitrol in elke basisschool voorzien. Tijdens de eerste maanden van het nieuwe schooljaar werden alle basisschoolteams van Denderleeuw elk op hun eigen school gevormd rond het vroegdetectienetwerk armoede. Via beeld- en cijfermateriaal, onderzoeksgegevens, concrete casussen en  vooral heel wat interactie tussen de lesgevers en de deelnemers, kregen schoolteams een beter zicht op de problematiek maar vooral hoe ze er daadwerkelijk in de dagdagelijkse praktijk mee aan de slag kunnen gaan. Omdat het belang van een goede verbindende communicatie duidelijk in de verf gezet werd, wordt begin januari 2024 voor alle schoolteams een inspiratiesessie rond dit thema georganiseerd.

Zie ook A20021 Schoolteams ondersteunen in het omgaan met een groeiende groep leerlingen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen

Tijd (indicator)

G

Tijd

Geld (indicator)

G

Geld

(budget) Jaarrekening 2023

Rekening 2022 Rekening 2023 MJP 2023 NIEUW