Bevoegde schepen
Jan De Nul
Sofie Renders

Status

Continu

Stand van zaken (indicator)

O

Stand van zaken (toelichting)

ONDERWIJSOPBOUWWERK BASISONDERWIJS

Project School en Ouders

Het project School en Ouders werd op 1 school in januari 2023 nieuw leven ingeblazen. In samenwerking met Ligo organiseert een school in de eerste kleuterklas 1 dag per week van 8u tot 8u30 het project "Welkom in de klas". Het project heeft tot doel ouders actief te laten participeren in de klas van hun kind om op die manier kennis te maken met de school- en klasomgeving, met de leerkracht en met andere ouders. De school leert de ouders beter kennen en op die manier kan een wederzijdse betrokkenheid verhoogd worden. Het project duurde 6 weken maar werd na de paasvakantie opnieuw opgestart voor een periode van 6 weken en gezien het grote succes ook verder gezet in het nieuwe schooljaar. Op het directieoverleg van 12 juni toonden ook 3 andere scholen concrete interesse voor dit project. Samen met LIGO werd bekeken hoe dit georganiseerd kon worden voor het schooljaar 2023-2024.

In het nieuwe schooljaar 2023-2024 werd het project "Welkom in de klas" uitgewerkt in 3 basisscholen. In 2 van de 3 scholen werd dit project gefinancierd door LIGO met eigen middelen, telkens voor een periode van 6 weken en telkens in de eerste kleuterklas. In de andere school werd dit betaald met middelen vanuit de dienst Kind en School. Negen weken lang en telkens op 1 vaste dag per week waren ouders van kindjes in een tweede kleuterklas welkom in de klas om samen met hun kind mee te knutselen, te spelen, een verhaaltje voor te lezen, ... Onder begeleiding van LIGO en samen met de brugfiguur van de school werden de aanwezige ouders vooraf en nadien uitgenodigd om rond tijdens een koffiemoment verder met mekaar kennis te maken en/of ervaringen uit te wisselen en te delen. De onderwijsopbouwwerker was telkens ook aanwezig om de aanwezige doelgroep beter te leren kennen en om toe te leiden naar andere gemeentelijke diensten, indien nodig. De school is vragende partij om dit ook in de tweede helft van het schooljaar verder te zetten met andere ouders in een andere klas.

Op het directieoverleg van 12 juni werd ook interesse getoond door drie scholen voor een bustour. Hierbij leidt de school geïnteresseerde ouders toe om in samenwerking met onderwijsopbouwwerk en de coördinator inclusie met de bus van ons lokaal bestuur een aantal belangrijke locaties in onze gemeente te bezoeken. Bij elke locatie is er mogelijkheid tot een kort bezoek en een woordje uitleg van de verantwoordelijke ter plaatse. Op die manier willen we het netwerk van maatschappelijk kwetsbare gezinnen verder uitbreiden en ondersteunen.

In december 2023 werden voor drie scholen ook 2 bustours georganiseerd. Samen met de coördinator inclusie en de coördinator Palaver (in afwezigheid van de onderwijsopbouwwerker) werden heel wat belangrijke locaties in onze gemeente bezocht: het gemeentelijk administratief centrum met focus op het onthaal, dienst burgerzaken en het digitaal loket; Hof ter Leeuwe; de bibliotheek en de Academie; de sporthal en het Walleken; ontmoetingscentrum De Palaver; het Sociaal Huis; het Huis van het Kind en de Cement. Naast heel wat flyers en brochures kregen de deelnemers op elke locatie ook wat uitleg van een verantwoordelijke ter plaatse.

In het schooljaar 2023-2024 willen we met de geïnteresseerde scholen ook aan de slag gaan rond ouderbetrokkenheid. In nauwe samenwerking met de scholen willen we op een Zorgplusoverleg aan de slag gaan met de methode "12 sleutels van ouderbetrokkenheid". Scholen gaan hierbij de eigen werking kritisch bekijken en krijgen concrete tips om structureel enkele mogelijke drempels weg te werken die een goede ouder-school-samenwerking in de weg kunnen staan. Daarnaast willen we op vraag heel schoolspecifiek een aanbod op maat uitwerken in het kader van "School en Ouders". Enkele partners zoals LIGO en Logo Dender zullen hierbij nauw betrokken worden.

Aanwezigheid op school / schoolpoortcontacten

Tussen januari en juni 2023 was de onderwijsopbouwwerker basisonderwijs elke woensdagmorgen en -middag aanwezig aan de schoolpoort van 1 school. In januari en februari 2023 was hij ook aanwezig op oudercontacten en ouderinfoavonden op verschillende scholen; in mei en juni 2023 bovendien op alle schoolfeesten van alle basisscholen. De scholen die in januari en februari niet aan bod kwamen, werden in de laatste week van juni bij oudercontacten einde schooljaar ook bezocht. Hoofddoel hier was het aanbod vanuit Huis van het Kind en andere gemeentelijke diensten kenbaar te maken via het verspreiden van folders, flyers en brochures en mensen toe te leiden waar nodig. 

Vanaf september 2023 was de onderwijsopbouwwerker elke woensdagmorgen en -middag opnieuw aanwezig aan de schoolpoort van 2 basisscholen in Denderleeuw. Op het einde van de zomervakantie en bij de start van het schooljaar was hij ook aanwezig op elke ouderinfoavond . Naast het kenbaar maken van het gemeentelijk aanbod en het aanbod vanuit Huis van het Kind zette hij ook sterk vraaggestuurd in op toeleiding naar hoofdzakelijk vrijetijdclubs en -verenigingen binnen en buiten onze gemeentegrenzen.

Vanaf november 2023 sluit de onderwijsopbouwwerker 2 keer per maand ook aan bij Samenspel in ontmoetingscentrum De Palaver op woensdagmiddag. Hij ontmoet er doelgroepouders, probeert hen snel een antwoord te geven op schoolgerelateerde vragen en leidt toe naar andere gemeentelijke diensten indien nodig.

Project Jong-Leren

Het project Jong-Leren werd ook in 2023 verder gezet door de onderwijsopbouwwerker basisonderwijs. In het voorjaar werden 15 gezinnen begeleid. Dankzij toegekende subsidies vanuit het Plan Samenleven is sinds maart 2023 gedurende 1 dag per week, een extra aanspreekpunt binnen Huis van het Kind actief voor vrijwilligers en studenten van Jong-Leren. Ze volgt elke vrijwilliger van dichtbij op, gaat bij hen op huisbezoek, coacht en begeleidt hen waar nodig en organiseert vormingen die hen kunnen ondersteunen in het begeleiden van maatschappelijk kwetsbare gezinnen. De onderwijsopbouwwerker blijft het aanspreekpunt van de scholen en de gezinnen. In functie daarvan zitten beiden heel regelmatig samen om alle relevante informatie te delen. 

Alle studenten en enkele vrijwilligers waren aanwezig op een vrijwilligersavond op 20 april, waarop ze uitgebreid konden kennis maken met de speelotheek en materialen konden uitlenen. Enkele casussen werden met de groep besproken en er werd ook gepeild naar hun verwachtingen, noden en behoeften van toekomstige vormingen. In mei en juni 2023 vonden twee vormingen plaats rond het eigen referentiekader en cultuursensitief handelen, georganiseerd en gebracht door medewerkers van het Agentschap voor Inburgering en Integratie. 

Op 10 mei 2023 werden er door Odisee Hogeschool feedbackgesprekken georganiseerd voor de zes stagestudenten. Hierop waren de onderwijsopbouwwerker basisonderwijs en het aanspreekpunt voor de vrijwilligers vanuit Huis van het Kind ook aanwezig. Studenten kregen er niet alleen feedback maar konden ook vanuit hun ervaringen tips benoemen waar voor Jong-Leren zeker nog groeikansen liggen. 

Via lerende netwerken werd er in mei 2023 contacten gelegd tussen het onderwijsopbouwwerk en Odisee Hogeschool, Artevelde Hogeschool en Hogeschool Gent, met als hoofddoel het project Jong-Leren bij hen bekend te maken en mogelijke kandidaat stagestudenten voor volgend schooljaar aan te trekken.

Bij de start van het nieuwe schooljaar 2023 - 2024 werd ook het project Jong-Leren verder opgestart. Sommige vaste vrijwilligers bleven ook in de zomervakantie bij hun gezinnen langs gaan, maar enkele gezinnen waren aan het einde van hun tweejaarlijkse begeleiding gekomen, waardoor die vrijwilligers gekoppeld konden worden aan nieuwe gezinnen.

Helaas verklaarden 2 vaste vrijwilligers zich niet langer bereid hun engagement op te nemen. Telkens opnieuw ondervinden we hoe moeilijk het is onze groep vrijwilligers uit te breiden met nieuwe krachten. Gelukkig werd er op 3 oktober door Odisee Hogeschool Aalst opnieuwe een infomarkt georganiseerd voor studenten die een stageplek zochten in het kader van 'Community Service Learning'. Zes studenten tekenden in voor het project Jong-Leren. Dankzij de inzet van al deze mensen, kunnen we op dit moment 13 gezinnen verder helpen.
Via haar persoonlijke contacten kon ons aanspreekpunt voor studenten en vrijwilligers in Huis van het Kind ook nog 4 andere studenten (verbonden aan Hogeschool Gent) strikken voor dit project.  Zij zullen 2 extra gezinnen begin 2024 opstarten en begeleiden tot het einde van het schooljaar. 

Zoals reeds omschreven in A20021 werden er in het najaar van 2023 twee vormingen voor deze groep georganiseerd rond verbindende communicatie. Via spel bracht vzw De Aanstokerij hen enkele belangrijke inzichten bij.


ONDERWIJSOPBOUWWERK SECUNDAIR ONDERWIJS

De participatiemomenten die door de externe opbouwwerker secundair onderwijs werden georganiseerd voor leerlingen, zouden in aangepaste vorm doorgaan voor ouders. Hier botste de onderwijsopbouwwerker op een aantal moeilijkheden zoals het bereiken van ouders van leerlingen om een dialooggroep te kunnen samenstellen. Via de andere werkingen van onze externe partner n in Denderleeuw konden enkele ouders verzameld worden, maar door omstandigheden is dit geplande participatiemoment niet doorgegaan. 

Er werd een voorstel uitgewerkt om aan ouderparticipatie en - betrokkenheid in de schoolcontext te werken vanuit het opbouwwerk. Dit werd op 26 april 2023 voorgesteld aan de bevoegde schepenen & diensthoofden, maar werd 'on hold' gezet omwille van de onderhandelingen met de externe partner. Aangezien de samenwerking uiteindelijk werd stop gezet, werd deze actie niet verder uitgerold.

School en ouders 

Net zoals in 2022 wordt deze actie herhaald en verdergezet. School en Ouders (infomomenten voor ouders) wordt momenteel op beide scholen georganiseerd i.s.m. LIGO en de opbouwwerker secundair onderwijs. 
In deze sessies gaan ouders en school samen aan de slag rond een specifiek thema.

Voor het schooljaar 2022-2023 werden voor beide secundaire scholen vier sessies voorzien:

  • Hoe aan de slag gaan met Smartschool? (2x)
  • Hoe help ik mijn kind kiezen?
  • Hoe begeleid ik mijn kind tijdens de examens?

Er wordt door de scholen bewust gekozen voor deze inhoud: zo kunnen ze ouders in eerste instantie informeren over het van thuis uit ondersteunen en begeleiden van hun kinderen tijdens de examens, de doorstroom naar het hoger onderwijs en omgaan met meertaligheid in het gezin. De onderwijsopbouwwerker heeft ouders gemotiveerd om zich in te schrijven voor deze sessies. 

Op aangeven van leerkrachten werd op het einde van schooljaar 2022 - 2023 een evaluatiemoment georganiseerd: zowel om het bereik van de infosessies te vergroten (de organisatie van de sessies heeft nog steeds een klein bereik) als om de sessies opnieuw meer op maat van kwetsbare ouders te herwerken/geven. LIGO nam de evaluatiepunten mee voor de volgende sessies (schooljaar 2023-2024). Zo werd er gekozen om een gezamenlijk infomoment te organiseren rond Smartschool – niet meer apart per school. Er werd ook, bij wijze van experiment, door de scholen en Ligo gekozen voor een locatie buiten de schoolmuren. 

Bij de start van het nieuwe schooljaar 2023-2024 werden drie sessies georganiseerd:

  • Hoe aan de slag gaan met Smartschool? (1 gezamenlijke sessie in De Palaver)
  • Hoe help ik mijn kind tijdens de examens? (2x)

Ligo zette eveneens verder in op een samenwerking met de scholen rond ‘warm onthaal op school’. Er werd ook bij Digipunt gevraagd om Smartschool in het aanbod te voorzien: vrijwilligers van het Digipunt kunnen ouders ondersteunen bij het aanmelden voor en gebruiken van Smartschool.

Ondersteuning pedagogische studiedagen 

Tijdens een vorige pedagogische studiedag van het Leonardo College werd in samenwerking met de onderwijsopbouwwerker gewerkt rond diversiteit en meertaligheid. Naar aanleiding van het project “School for rights” werd er beslist om de volgende pedagogische studiedag te werken rond o.a. ouderbetrokkenheid. De opbouwwerker zou deze sessie voor het leerkrachtenteam organiseren en waar nodig ondersteuning bieden bij de opbouw en uitwerking van de gehele studiedag. Omwille van de stopzetting van de samenwerking met de externe partner is deze taak niet verder opgenomen. Idem voor het Koninklijk Atheneum.

Tijd (indicator)

O

Tijd

Vertraagd voor het secundair onderwijs omwille van stopzetting samenwerking met externe partner

Geld (indicator)

G

Geld

(budget) Jaarrekening 2023

Rekening 2022 Rekening 2023 MJP 2023 NIEUW