Bevoegde schepen
Yves De Smet

Status

In onderzoek

Stand van zaken (indicator)

O

Stand van zaken (toelichting)

De werken voor de vernieuwing van het station zijn van start gegaan en zullen vijf jaar in beslag nemen. Het station krijgt een totale make-over, met nadruk op toegankelijkheid voor de reizigers:

  • De vijf perrons worden verhoogd tot de standaardhoogte van 76 cm om het in- en uitstappen voor reizigers te vergemakkelijken.
  • Daarnaast worden de perrons uitgerust met nieuwe, lange luifels, zitbanken en schuilhuisjes.
  • Ook beide onderdoorgangen krijgen een nieuwe bekleding en verlichting, alsook een concessieruimte.
  • Het bestaande stationsgebouw krijgt nieuwe sanitaire voorzieningen.
  • De onderdoorgangen zullen vanaf het Stationsplein bereikbaar zijn via een trappenpartij met geïntegreerde toegangshelling.
  • Personen met beperkte mobiliteit kunnen de onderdoorgang ook bereiken via een lift die toegankelijk zal zijn vanuit de wachtzaal.

Voor de werken trekt NMBS een budget van 18 miljoen euro uit, Infrabel investeert 9 miljoen euro in Denderleeuw.
NMBS werkt voor de verhoging van de perrons nauw samen met infrastructuurbeheerder Infrabel. Tegelijkertijd vernieuwt Infrabel het wisselcomplex ter hoogte van het station en wordt andere spoorinfrastructuur (inclusief bovenleiding en seininrichting) gemoderniseerd en vernieuwd. Aangezien de werken gefaseerd zullen verlopen en perron per perron zal worden vernieuwd, zal de hinder voor de reizigers beperkt zijn.

 

Met de vernieuwing van het station wordt ook de hele stationsomgeving aangepakt. Naast werken aan een stuk fietssnelweg tussen de Kemelweg en het Stationsplein, de heraanleg van de Spoorweglaan en de vernieuwing van straten in wijk Leeuwbrug, zal het stationsplein ingericht worden als een ontmoetingsruimte en volledig parkeer- en verkeersvrij worden - onmiddellijk nadat de werken aan perron 1 voltooid zijn. Groene eilandjes, voldoende zitelementen en ruimte voor terrasgelegenheid zullen bijdragen tot een bruisend stationsplein dat in de toekomst plaats zal bieden voor kleine evenementen.

 

Daarnaast wordt er samen met NMBS en Infrabel bekeken hoe het stationsgebouw langs de buitenzijde kan opgefrist worden.

 

Op de site Paristyl realiseerden we in totaal 38 parkeerplaatsen (waarvan 2 met laadpaal en 3 voor mindervaliden) voor buurtbewoners en bezoekers aan de handels- en horecazaken in de stationsomgeving. De werken gingen van start in het najaar van 2022. Sinds mei 2023 kon de nieuwe buurtparking in gebruik genomen worden. De parking werd aangelegd in asfalt voor de rijloper en waterdoorlatende verhardingen voor de parkeervakken. De groenzones in het midden en rondom de parking dienen als waterbuffervoorziening. Om de site aan te kleden zijn ook een aantal hoogstambomen geplant. 

 

De gesprekken met de provincie zijn lopende om de fietssnelweg F415 te integreren in de nieuwe stationsomgeving samen met de uitrol van een busstation op de locatie van de huidige pendelparking aan de Stationsstraat. Het inrichtingsplan van het Stationsplein werd verder uitgewerkt en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 20 juni 2023.

 

Ook de fietsers krijgen extra aandacht. Zo zullen de fietsenstallingen in samenspraak met NMBS vernieuwd worden.

 

Tot slot blijven we verder inzetten op duurzame mobiliteit. Naast onze deelauto’s zal ook een deelfietsenproject weldra haar eigen plekje krijgen in de vernieuwde stationsomgeving. 

Tijd (indicator)

O

Tijd

Om budgettaire redenen werden de nodige budgetten verschoven in het meerjarenplan 2020-2025 waardoor de uitvoering hiervan niet meer in 2024 zal gebeuren.

Geld (indicator)

G

Geld

(budget) Jaarrekening 2023

Rekening 2022 Rekening 2023 MJP 2023 NIEUW
I Investering
Uitgaven 0,00 0,00 0,00
Totaal Investering 0,00 0,00 0,00