Status

Uitgevoerd

Stand van zaken (indicator)

G

Stand van zaken (toelichting)

Tijdens de eerste helft van 2024 werd het interne taalondersteuningsbeleid door de stuurgroep Taalbeleid verder aangepast op basis van het advies van de VCT dat we eind december 2023 mochten ontvangen. Het voorstel, onder de vorm van een stappenplan, werd op 19 maart 2024 goedgekeurd door het vast bureau.

Na afstemming met de werkgroep werd ook een apart stappenplan opgemaakt voor telefonische communicatie. Dit stappenplan werd in juni 2024 goedgekeurd. Taalbarrières zijn nog moeilijker te overbruggen aan de telefoon, elke mogelijkheid om via non-verbale communicatie of visueel materiaal je boodschap te ondersteunen valt immers weg. 

Het taalondersteuningsbeleid werd vanaf 1 juli 2024 organisatiebreed uitgerold.

Per dienst werd bekeken of er nood was aan extra ondersteunend materiaal. Zo werden de meest voorkomende (hulp)vragen opgelijst en werd hier een pictogram of foto tegenovergesteld.

Er werden ook affiches en flyers opgemaakt zodat de taalafspraken voor iedereen heel duidelijk zijn.  We merken dat mensen er soms verkeerdelijk vanuit gaan dat België tweetalig is en ze begrijpen niet waarom we geen Frans praten. Door hierover duidelijk te communiceren hopen we deze onduidelijkheid weg te nemen. 

De diensten werden in mei en juni geïnformeerd over het taalondersteuningsbeleid. Dit gebeurde op een teamoverleg door de inclusieambtenaar of via het eigen diensthoofd.  

Daarnaast kregen medewerkers van de werkgroep een vorming over "communiceren met anderstaligen", gegeven door het Agentschap Integratie en Inburgering. De deelnemers kregen na de opleiding een evaluatieformulier. Op basis van deze evaluatie zal de vorming bijgestuurd worden en zal bekeken worden of ze nuttig is om aan te bieden aan alle medewerkers met klantencontact. 

In het najaar werd een een eerste -online- bevraging gedaan bij de medewerkers naar hun ervaringen met het nieuwe ondersteuningsbeleid.  Uit deze bevraging blijkt dat 92% van de personen die een antwoord hebben ingediend het beleid als helder bestempelen en 81% van hen vindt het ook een zinvol beleid. Verder werd ook aangegeven dat het duidelijk communiceren van de wetgeving en de verwachtingen het merendeel van de weerstand wegneemt bij de klantencontacten. Dit geeft aan dat een campagne om de inwoners te sensibiliseren zeker zinvol is. 

Tijd (indicator)

G

Tijd

Uitgesteld

Geld (indicator)

G

Geld

Rekening 2023 Rekening 2024 (A)MJP 2024 v_2024005
E Exploitatie
Uitgaven 476,90 0,00 2.000,00
Totaal Exploitatie -476,90 0,00 -2.000,00