Status

Continu

Stand van zaken (indicator)

G

Stand van zaken (toelichting)

ONDERWIJSOPBOUWWERK BASISONDERWIJS

Zie A20030 

 

ONDERWIJSOPBOUWWERK SECUNDAIR ONDERWIJS

Vanuit de PSP-analyse werd het thema school- en studiekeuze als één van de focuspunten naar voren geschoven. De eerste focus binnen het voorgestelde project ligt op de overstap van basisonderwijs naar secundair: kwetsbare ouders en leerlingen kennen het onderwijssysteem niet altijd voldoende. We spreken dan zowel over het leerniveau, als over doorgroeikansen, toekomstperspectieven en beroepskeuzes die eraan vasthangen. Leerlingen komen op die manier meermaals terecht in een moeilijk schoolparcours dat niet voldoende aansluit bij hun talenten en competenties. Ouders én leerlingen breed informeren over het onderwijssysteem, mogelijke richtingen en toekomstmogelijkheden kan al een groot deel van deze mismatches vermijden. Omwille van de stopzetting van de samenwerking met een externe partner werd dit project niet verder uitgewerkt voor het secundair onderwijs. In het schooljaar 2023 - 2024 werd de overgang van basis naar secundair onderwijs wel opgenomen als focuspunt binnen het onderwijsopbouwwerk basisonderwijs (zie A20020). 

Het project School en Ouders (infomoment over o.a. gebruik van SmartSchool) werd in de periode januari - juni 2024 on hold gezet omwille van de afwezigheid van een onderwijsopbouwwerker secundair. 

Sinds september 2024 werd de draad door de nieuwe onderwijsopbouwwerker secundair terug opgepikt. Wanneer de onderwijsopbouwwerker een ondersteuningsvraag van een gezin ontvangt, kan er een huisbezoek plaatsvinden. Dit biedt de ouders de gelegenheid om in een veilige omgeving al hun vragen te stellen en zorgt ervoor dat er voldoende diepgang kan worden verkregen om de situatie volledig in kaart te brengen. Op deze manier is het makkelijker om een vertrouwensband op te bouwen. Tegelijkertijd kan de onderwijsopbouwwerker tijdens een huisbezoek nagaan of er voldoende 'ruimte' is voor het kind in de woning.

Na de ondersteuningsvraag kan de onderwijsopbouwwerker fungeren als brugfiguur tussen school, ouders en leerling.

De onderwijsopbouwwerk is op zoek naar een gratis en/of betaalbaar initiatief dat leerlingen die bijles nodig hebben, kan ondersteunen.

Zie ook A20030. 

Tijd (indicator)

G

Tijd

Geld (indicator)

G

Geld

Rekening 2023 Rekening 2024 (A)MJP 2024 v_2024005