A20030 Scholen en ouders ondersteunen inzake ouderbetrokkenheid en zo drempels wegwerken in contacten tussen scholen en maatschappelijk kwetsbare ouders

Status
ContinuStand van zaken (indicator)
Stand van zaken (toelichting)
ONDERWIJSOPBOUWWERK BASISONDERWIJS
Project School en Ouders
In 2024 werd het project "Welkom in de klas" verder gezet in twee basisscholen, deze keer met middelen van LIGO zelf. Het project heeft tot doel ouders actief te laten participeren in de klas van hun kind om op die manier kennis te maken met de school- en klasomgeving, met de leerkracht en met andere ouders. De school leert de ouders beter kennen en op die manier kan een wederzijdse betrokkenheid verhoogd worden. De onderwijsopbouwwerker probeerde zoveel mogelijk aan te sluiten om de bestaande band met ouders te versterken en om ook nieuwe ouders toe te leiden waar nodig. Nieuw dit schooljaar is dat dit project ook voor het eerst in Denderleeuw werd uitgetest met ouders van het eerste leerjaar. Leerkrachten proberen een taal- of rekenles te geven aan de kinderen waarbij ouders actief kunnen participeren en op die manier ervaren hoe de klasleerkracht dit aanpakt. Bedoeling is dat ouders hiermee thuis dan verder aan de slag gaan doordat ze een voorbeeld kregen van hoe het moet. Dit project zal in 2025 uitgebreid worden naar een nieuwe, derde school in Denderleeuw.
In samenwerking met LIGO en onderwijsopbouwwerk werd er begin juni op een basisschool een vorming en workshop georganiseerd rond gezonde brooddozen. Owv het grote succes wordt dit in 2025 uitgebreid naar meerdere scholen.
Net als in 2023 werd op woensdag 23 oktober 2024 opnieuw een bustour georganiseerd voor ouders en scholen om onze gemeentelijke dienstverlening beter te leren kennen. Deze bustour werd begeleid door de onderwijsopbouwwerker basisonderwijs. Uiteindelijk deden twee scholen mee en namen 13 ouders deel. Het hoofddoel van de bustour is om (nieuwe) ouders alle relevante gemeentelijke locaties te leren kennen. We hielden o.m. halt aan het Administratief Centrum, Hof ter Leeuwe, het (nog in opbouw zijnde) Vrije Tijdshuis, de bibliotheek, de Academie, het sportpark, de Palaver, het speeltuintje in de Hazelaarstraat, het Sociaal Huis, de fietsbieb en het Huis van het Kind.
Aanwezigheid op school / schoolpoortcontacten
Omdat de onderwijsopbouwwerker merkt dat meer en meer gezinnen hulp of ondersteuning nodig hebben bij bijzondere zorgnoden rond hun kind, sluit hij ook regelmatig aan op zorgoverlegmomenten op school. Samen met het zorgteam en het CLB-team zoekt hij naar oplossingen om kwetsbare ouders in specifieke casussen zo goed mogelijk te ondersteunen. In vele gevallen probeert hij ook linken te leggen met het Sociaal Huis of met andere welzijnspartners. De focus ligt daarbij vooral op het verlagen van drempels. Dat gebeurt o.a. door tijdens huisbezoeken het advies van zorg- en CLB-teams aan de ouders uit te leggen zodat ze meer inzicht krijgen in de ontwikkeling van hun kind.
In juni 2024 was de onderwijsopbouwwerker ook aanwezig op twee schoolfeesten. Naast het kenbaar maken van het aanbod van Huis van het Kind en andere welzijnspartners, zette hij ook specifiek in op speelpleinwerking. Hij informeerde de ouders en leidde hen toe naar de juiste registratietool.
De onderwijsopbouwwerker zet ook in op schoolpoortcontacten waarbij hij letterlijk aanwezig is aan een schoolpoort. Om de visibiliteit te vergroten en in een poging om meer interactie te creëren, zal er vanaf januari 2025 met een ander concept van schoolpoortcontacten worden gewerkt.
Eind augustus en begin september 2024 sloot de onderwijsopbouwwerker ook aan op de informatieavonden van verschillende scholen. Bij de start van het schooljaar hebben ouders steeds heel wat vragen over verschillende diensten van Huis van het Kind en in het bijzonder over de Buitenschoolse Kinderopvang.
Er zijn ook verschillende zorgoverlegmomenten geweest op school waarbij de onderwijsopbouwwerker samen met de school en het CLB-team moeilijke gesprekken met ouders opneemt. Hoofddoel is steeds om mensen te informeren maar ook verder te polsen naar hun noden en behoeften om ze nadien verder te kunnen toeleiden naar de juiste diensten indien nodig. Een goede samenwerking met zorg- en CLB-teams maar ook andere externe partners zoals CAW of het Sociaal Huis zijn hierbij essentieel.
De onderwijsopbouwwerker bleef ook dit jaar tweemaal per maand aansluiten bij Samenspel in ontmoetingscentrum De Palaver op woensdagmiddag. Hij probeert er te blijven inzetten op kwetsbare ouders; hun vragen te beantwoorden en hun door te verwijzen naar de juiste diensten, indien nodig.
Project Jong-Leren
Bij de start van het nieuwe schooljaar werd het huiswerkbegeleidingsproject "Jong-Leren" sterk uitgebreid. Op dit moment worden er 30 gezinnen begeleid dankzij de inzet van 8 vaste vrijwilligers en 12 studenten. Dankzij de toegekende subsidies vanuit Plan Samenleven is gedurende één dag per week nog steeds een aanspreekpunt binnen Huis van het Kind actief, die de begeleiders intensief opvolgt, begeleidt en coacht en vormingen voorziet waar nodig. Eind augustus 2024 haalden we bovendien een extra subsidie binnen dankzij de projectoproep "Armoedebestrijding en sociale inclusie" van de Nationale Loterij. Hierdoor konden we een samenwerking aangaan met het BijlesHuis met wie we een overeenkomst afsloten tot het einde van dit schooljaar. Op deze manier kunnen bijkomend 14 gezinnen elke week intensief begeleid worden door een betaalde lesgever van het BijlesHuis. Alle scholen konden hiervoor een tweetal gezinnen selecteren. Via een online platform kunnen we als lokaal bestuur elke week de bevindingen en de feedback van de lesgever opvolgen.
Update engagementsverklaring
Op het directieoverleg van 4 juni 2024 en op het schepencollege van 11 juni 2024 werd de update van de reeds bestaande engagementsverklaring goedgekeurd. Door een eenvoudige flyer waarbij de focus ligt op enkele kernboodschappen, krijgen ouders meer inzicht hoe ze als ouder kunnen helpen. De klemtoon ligt op taal, oudercontacten, aanwezigheid, veiligheid aan de schoolpoort en ouderbetrokkenheid. Aan de hand hiervan kan de school verder het gesprek met de ouder aangaan. Bovendien wordt er op de achterzijde van de flyer ook verwezen naar een overzicht van alle diensten die kunnen helpen zoals Huis van het Kind, De Palaver, Sociaal Huis, Dienst Vrije Tijd of andere gemeentelijke diensten.
ONDERWIJSOPBOUWWERK SECUNDAIR ONDERWIJS
Het Huis van het Kind ondersteunde een initiatief van het Leonardocollege 'Leonardo Dendert' op 25 mei 2024. Het opzet was om leerlingen, ouders, inwoners en sympathisanten een overzicht te geven van wat Denderleeuw te bieden heeft. Zo bemanden vele handelaars en verenigingen een infostandje om een gevarieerd beeld te kunnen geven van de mogelijkheden die de gemeente biedt aan ouders en leerlingen. Ook het Huis van het Kind en de dienst Vrije Tijd waren present met een infostand. Dit werd geapprecieerd door de school en de aanwezigen.
Voor de opstart van een nieuwe onderwijsopbouwwerker secundair onderwijs vanaf september 2024 werd een convenant afgesloten met een externe partner.
In samenwerking met het Leonardo College wordt er nagedacht over het organiseren van ouderavonden. Het doel van deze avonden is om ouders te ondersteunen in de schoolloopbaan van hun kinderen.
Wanneer de onderwijsopbouwwerker een ondersteuningsvraag van een gezin ontvangt, brengt zij een huisbezoek. Dit biedt de ouders de gelegenheid om in een veilige omgeving al hun vragen te stellen en zorgt ervoor dat er voldoende diepgang kan worden verkregen om de situatie volledig in kaart te brengen. Op deze manier is het makkelijker om een vertrouwensband op te bouwen. Na de ondersteuningsvraag blijft de onderwijsopbouwwerker fungeren als brugfiguur tussen school, ouders en leerling.
Er wordt een infoavond georganiseerd op 21 januari 2025 voor ouders van kinderen die de overgang van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs maken. In samenwerking met het CLB wordt de structuur van het secundair onderwijs op een laagdrempelige manier toegelicht.
Tijd (indicator)
Tijd
Geld (indicator)
Geld
Rekening 2023 | Rekening 2024 | (A)MJP 2024 v_2024005 |
---|