Status

In uitvoering

Stand van zaken (indicator)

O

Stand van zaken (toelichting)

Na een startvergadering met de ontwerper en Solva werd een schetsontwerp/visie voorgelegd die verder werd uitgewerkt door het studiebureau en vervolgens goedgekeurd door het college. In de loop van 2020 werden er voorbesprekingen gehouden met alle betrokken actoren zoals Infrabel, Natuurpunt, De Waterweg, Provincie Oost-Vlaanderen,... zodanig dat hiermee rekening kon gehouden worden bij verdere uitwerking van de plannen. De piste om een mogelijk subsidiedossier in te dienen voor de aanleg van de fietssnelweg door het gebied werd in 2020 verder onderzocht. Op 12 januari 2021 ging het schepencollege akkoord om Solva aan te stellen voor het samenstellen en indienen van het subsidiedossier voor de aanleg van deze fietssnelweg F415 doorheen het Denderpark. 

In samenspraak met Solva en de ontwerper werd een wenselijk tracé uitgewerkt van deze fietssnelweg binnen het project Denderpark. Dit werd besproken op de eerste projectstuurgroep met de provincie die doorging in de 2e helft van 2021. Deze projectstuurgroep is de eerste stap die dient gezet te worden tot het bekomen van subsidies voor de aanleg van deze fietssnelweg. 

In de eerste helft van 2022 werden er nog een aantal openstaande punten verder uitgeklaard met de betrokken actoren (onder meer met het Departement Omgeving aangezien het gewest de vergunningverlenende overheid is), zodanig dat het plan kon gefinaliseerd worden en de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend werd eind 2022. 

In het voorjaar van 2023 werd het aanbestedingsdossier geagendeerd op de gemeenteraad, waarna de aanbestedingsprocedure werd opgestart. Parallel werd de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend, deze werd begin november 2023 afgeleverd. De gunning van de aannemer gebeurde aansluitend, waardoor de werken op 15 januari 2024 zijn aangevat. In een eerste fase werden het bosgoed, de bomen en de afsluiting op de grens met Hof ter Leeuwe geplaatst. Door de vele en hevige regenval in het voorjaar kwam het hele terrein onder water te staan, waardoor de werken werden stilgelegd. Het terrein dient eerst verder uit te drogen alvorens de werken opnieuw konden opgestart worden. In september 2024 werd de werf opnieuw opgestart. De fundering werd intussen geplaatst van de fietssnelweg alsook van het wandelpad dat vanaf de Schiptrekkersbrug richting Kiekenborrestraat loopt, ook de nieuwe parking Kiekenborrestraat werd aangelegd. Door het natte najaar werden de werken opnieuw stilgelegd doordat het terrein weer volledig onder water kwam te staan. De verdere werkzaamheden aan het park zullen opnieuw aanvatten op het ogenblik dat de ondergrond droger is en de plaatsgesteldheid de werkzaamheden toelaat.

Tijd (indicator)

O

Tijd

Het project is in tijd vertraagd, de hoofdreden hiervan is de overvloedige regenval. Door het natte jaar 2024 was het niet mogelijk om veel werkzaamheden uit te voeren op dit terrein. 

Geld (indicator)

G

Geld

Rekening 2023 Rekening 2024 (A)MJP 2024 v_2024005
I Investering
Ontvangsten 0,00 216.532,27 216.532,27
Uitgaven 10.372,15 236.125,19 816.532,27
Totaal Investering -10.372,15 -19.592,92 -600.000,00