Bevoegde schepen
Jan De Nul
Sofie Renders

Status

In onderzoek

Stand van zaken (indicator)

G

Stand van zaken (toelichting)

Gedurende het schooljaar 2021 - 2022 werden verschillende jongeren uit het secundair onderwijs geïnterviewd over hun beleving van school en de schoolcontext. 
Jongeren gaven tijdens die interviews aan dat identiteit voor hen belangrijk is, net zoals hun (jongeren)cultuur een plaats kunnen en mogen geven op school.  Dit hangt samen met heel wat andere (deel)aspecten uit het secundair onderwijs: schoolloopbaan, oriëntatie, welzijn, toekomstperspectief, schooluitval, ...

Na het vervolledigen van de analyse door de onderwijsopbouwwerker secundair werden o.a. deze bevindingen gepresenteerd op het directieoverleg (najaar 2022) en werd beslist om jongeren ook bij het vervolg inspraak te geven.  Er worden participatiemomenten georganiseerd waar jongeren/ leerlingen hun prioriteiten kunnen aangeven. Op basis van deze prioriteiten zullen verder acties/ deelprojecten uitgewerkt worden.

De eerste participatiemomenten zijn gepland in het voorjaar 2023. Specifieke acties voor leerlingenbetrokkenheid kunnen daarna verder uitgewerkt worden.


Met Blokspot bieden we studerende jongeren de mogelijkheid aan om in groep te studeren, ter voorbereiding op de examens. Blokspot voorziet een ruimte om samen te studeren, met eigenaarschap bij jongeren: er worden vrijwilligers gezocht onder de jongeren om per ruimte de organisatie in goede banen te leiden. De onderwijsopbouwwerker secundair onderwijs heeft meegewerkt aan de organisatie en ondersteuning van Blokspot. Momenteel is Blokspot gefocust op studenten hoger onderwijs - in de toekomst wordt dit mogelijk uitgebreid naar leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs. 

Tijd (indicator)

G

Tijd

Geld (indicator)

--

Geld

(Budget) Jaarrekening 2022

Rekening 2021 Rekening 2022 MJP 2022 NIEUW