Bevoegde schepen
Jan De Nul
Sofie Renders

Status

In uitvoering

Stand van zaken (indicator)

G

Stand van zaken (toelichting)

ONDERWIJSOPBOUWWERK BASISONDERWIJS

Project School en Ouders

Het project School en Ouders liep in het schooljaar 2021 - 2022 verder in samenwerking met LIGO - zij organiseren vormingsbijeenkomsten per school. In het najaar van 2022 werd dit niet meer georganiseerd. Er werd op het directieoverleg van 27 oktober 2022 aan de scholen gevraagd of zij hiervoor nog verder interesse hebben.  

Huiswerkbegeleiding JongLeren

In afwezigheid van een opbouwwerker voor het basisonderwijs in het schooljaar 2021 - 2022 werd het project JongLeren met minimale bezetting opgenomen door een buurtopbouwwerker van SAAMO Oost-Vlaanderen.  Zij heeft de 10 gekende, vaste vrijwilligers gecontacteerd om hun engagement en noden voor het voorjaar 2022 te bevragen. Vanuit Odisee Hogeschool werden een aantal studenten (opleiding  Bachelor Kleuteronderwijs) ter beschikking gesteld, in functie van een inleefstage.  Dit voorjaar waren er 9 vaste vrijwilligers en 4 studenten actief binnen het project.  Er werden in het voorjaar 2022 twee groepsbijeenkomsten voor de vaste vrijwilligers van Jongleren georganiseerd om de cohesie te behouden. 

Normaal gezien nemen zowel de opbouwwerker als de vrijwilligers een brugfunctie op tussen school en ouders, vb. aanwezigheid op het oudercontact.  Dit werd door de minimale inzet van de buurtopbouwwerker overgelaten aan de studenten.  Via reflectieverslagen van de studenten en telefonisch contact werd feedback, opvolging en nazorg voorzien door de collega-opbouwwerker.  De studenten die aan het project meewerkten werden, in overleg met Odisee, geëvalueerd door de collega-opbouwwerker. Na afloop van de begeleidingen werd met de vaste vrijwilligers een evaluatie gevoerd.  Belangrijke aandachtspunten zijn o.a. continuïteit voor de gezinnen die ondersteund worden, de vraag naar vorming van de vrijwilligers, een goede opvolging en regelmatig overleg. 

Het huiswerkbegeleidingstraject JongLeren werd begin september 2022 opnieuw opgestart door de nieuwe onderwijsopbouwwerker basisonderwijs.  Enkele vaste vrijwilligers hebben ervoor gekozen te stoppen.  Twee nieuwe vrijwilligers werden gerekruteerd en één vrijwilliger die een tijdje inactief was, bood zich terug aan.  Dankzij zes studenten van Odisee Hogeschool Aalst en één student van de Artevelde Hogeschool Gent,  en dit samen met elf vaste vrijwilligers, kunnen op dit moment vijftien gezinnen geholpen worden.  De studenten van Odisee worden telkens per duo aan een gezin gekoppeld, dit om de continuïteit doorheen het schooljaar te garanderen.

Sommige vrijwilligers zetten hun thuisbegeleiding bij het gezin verder waar ze vorig schooljaar al aan toegewezen waren. De studenten en de vrijwilligers die startten in een nieuw gezin, gingen voor de eerste keer mee met de onderwijsopbouwwerker op huisbezoek.  Nadien kon de begeleiding starten.

Op 6 oktober 2022 werd de eerste vrijwilligersavond georganiseerd.  Klemtoon lag daar op het kennismaken met mekaar, het delen van ervaringen en het meegeven van enkele inhoudelijke en praktische richtlijnen.
De tweede vrijwilligersavond vond plaats op 15 december 2022.  Dit was eerder een intervisiemoment waarbij vrijwilligers aan de hand van concrete casussen samen met twee hulpverleners van EersteLijnsZone Dender- Zuid tools en tips kregen aangeboden om beter te leren omgaan met psychisch kwetsbare mensen.

De studenten krijgen in januari 2023 online feedbackgesprekken omdat ze omwille van stages niet aanwezig konden zijn op de vrijwilligersavonden.

ONDERWIJSOPBOUWWERK SECUNDAIR ONDERWIJS

De actie "Scholen en ouders effectief ondersteunen inzake ouderbetrokkenheid en zo drempels wegwerken in contacten tussen scholen en maatschappelijk kwetsbare ouders" zat voor het secundair onderwijs gedurende het grootste deel van 2022 nog in de onderzoeks- en analysefase. Via de scholen werden vrij snel enkele aandachtspunten meegegeven, zoals bvb. het moeilijk kunnen bereiken van kwetsbare ouders.

Een mix aan ouders werd tijdens de zomer van 2022 geïnterviewd. De inzichten uit deze interviews werden opgenomen in de analyse van het secundair onderwijs en gepresenteerd op het directieoverleg in het najaar van 2022. 

Er gebeurde een eerste (lokale) verkenning van organisaties die een rol kunnen spelen in het verbeteren van ouderbetrokkenheid/ ouderparticipatie.  Mogelijkheden zijn: het Digiboost-project, LIGO, en OCMW zijn al mogelijke spelers, net zoals sleutelfiguren binnen de Denderleeuwse context: buurtwerkers, PIN vzw, ... Verdere opties en concrete partnerschappen worden vanaf nu bekeken op basis van de analyse en prioriteiten die tijdens participatiemomenten met schoolpersoneel, leerlingen en ouders naar boven komen. 

Project School en Ouders

School en Ouders (infomoment over o.a. gebruik SmartSchool) wordt op beide scholen georganiseerd i.s.m. LIGO en de opbouwwerker secundair onderwijs. Daarnaast wordt er ingezet op het informeren omtrent het ondersteunen en begeleiden van jongeren tijdens de examens, omgaan met meertaligheid en de doorstroom naar het hoger onderwijs. Ook wordt er in samenwerking met Ligo ingezet op warm onthaal op de scholen.  

Tijd (indicator)

G

Tijd

Vertraagd voor het basisonderwijs. Voor secundair onderwijs op schema. 

Geld (indicator)

--

Geld

(Budget) Jaarrekening 2022

Rekening 2021 Rekening 2022 MJP 2022 NIEUW