Bevoegde schepen
Jan De Nul
Sofie Renders

Status

In uitvoering

Stand van zaken (indicator)

G

Stand van zaken (toelichting)

ONDERWIJSOPBOUWWERK BASISONDERWIJS

Deze actie werd pas terug opgenomen sinds de start van de nieuwe opbouwwerker basisonderwijs op 30 augustus 2022. Op het directieoverleg van 27 oktober 2022 werd de draad van het geplande traject vroegdetectienetwerk armoede terug opgepikt en werden de nodige afspraken hierrond gemaakt. In het kader van vroegdetectie armoede gaan alle schoolteams van alle basisscholen in Denderleeuw vanaf september 2023 gevormd worden rond de signalenkaart en bijhorende methodiek, alsook rond verbindende communicatie met kansengroepen. Momenteel worden hiervoor gesprekken gevoerd met verschillende vormingspartners om een juiste, gerichte keuze te kunnen maken en de budgettaire impact te bepalen. In het najaar 2022 werd de werkgroep vroegdetectienetwerk armoede vorm gegeven door mensen met verschillende expertises te contacteren. De opstartvergadering van de werkgroep vindt plaats in februari 2023.

Daarnaast wordt ook ingezet op vorming voor de vrijwilligers die actief zijn in de huiswerkbegeleiding JongLeren en dit rond diverse thema's waarmee ze in verschillende thuiscontexten in aanraking kunnen komen. 
Zo werd op 15 december 2022 een intervisie georganiseerd waarbij hulpverleners van de Eerstelijnszone Dender-Zuid aanwezig waren. Aan de hand van enkele concrete casussen kregen vrijwilligers de kans hun ervaringen te delen met anderen en werden hen praktische tools en tips aangereikt om hen mentaal weerbaarder te maken. In de toekomst willen we zo'n intervisie regelmatiger organiseren.


ONDERWIJSOPBOUWWERK SECUNDAIR ONDERWIJS

Zie ook A20020 (Jeugdwelzijnsoverleg i.s.m. Uit De Marge)

Beide secundaire scholen zijn/gaan actief aan de slag rond armoede en diversiteitsbeleid; onder andere met projecten als School For Rights (Leonardo College) en School Zonder Racisme (GO! Atheneum Denderleeuw).

Er werd aan elke school de mogelijkheid geboden om een DISCO-bevraging te laten uitvoeren: deze focust op attitudes van leerkrachten t.o.v. armoede en diversiteit én op hun gevoel van bekwaamheid om met deze thema's om te gaan. Het Leonardo College heeft dit aanbod aangenomen - de resultaten hiervan zijn door onderzoekers verbonden aan de DISCO-bevraging (Steunpunt Diversiteit en Leren, UGent) in eerste instantie gebundeld en teruggekoppeld aan de onderwijsopbouwwerker en directie - daarna werden deze tijdens een pedagogische studiedag, met als overkoepelend thema Diversiteit, met het volledige lerarenkorps gedeeld - ondersteund door een onderzoeker van het Steunpunt. Ook het thema Meertaligheid werd d.m.v. spreker Piet Van Avermaet aangebracht. 

GO! Atheneum Denderleeuw (KAD) besliste om geen DISCO-bevraging en -analyse uit te laten voeren  maar verder in te zetten op reeds lopende projecten zoals School Zonder Racisme en een traject met Krijt vzw.  De opbouwwerker secundair onderwijs houdt vinger aan de pols voor deze projecten. Leerlingen, leerkrachten en de onderwijsopbouwwerker secundair kwamen in september 2022 bij elkaar om het schoolbeleid onder de loep te nemen en te bespreken welke acties kunnen genomen worden om de cultuur van jongeren een plaats te geven op school.   

Tijd (indicator)

G

Tijd

Geld (indicator)

G

Geld

(Budget) Jaarrekening 2022

Rekening 2021 Rekening 2022 MJP 2022 NIEUW
Exploitatie
Uitgaven 71.678,80 69.345,22 138.806,50
Totaal Exploitatie -71.678,80 -69.345,22 -138.806,50