Bevoegde schepen
Yves De Smet

Status

In uitvoering

Stand van zaken (indicator)

G

Stand van zaken (toelichting)

Sinds 2018 wordt ieder jaar minstens één bushalte aangepast aan de toegankelijkheidsnormen van De Lijn, net als de voetpaden in de omgeving ervan. In 2021 werden de bushaltes in de Boriaustraat aangepakt, aan de treinhalte van Iddergem. Deze vormden immers een moeilijk punt voor het doorgaand verkeer en voor verkeer in de schoolomgeving in de Landuitstraat, aan de treinhalte van Iddergem. De zone tussen het kruispunt Boriaustraat-Landuitstraat en Boriaustraat 17 (overgang asfalt naar beton) werd vernieuwd met het oog op een betere toegankelijkheid van de bushalte, meer veiligheid voor scholieren en voetgangers, het optimaliseren van de doorstroming en kwalitatieve verbetering / verfraaiing van de openbare ruimte. De werken bestonden uit:

  • het optrekken van het voetpadniveau en het plaatsen van aanrijdbare boordstenen en blindegeleidetegels voor het toegankelijk maken van de halte voor gebruikers met beperkte mobiliteit
  • het verplaatsen van de bushalte richting Aalst en het creëren van een breder perron, zodat er meer wachtruimte ontstaat en wachtende reizigers het voetpad voor passerende voetgangers niet langer versperren
  • het plaatsen van schuilhuisjes voor het verhogen van het comfort voor de wachtende reizigers
  • de heraanleg van de ruimte tussen de rooilijnen voor verfraaiing van het openbaar domein door vernieuwen van de rijweg in asfalt en aanplant van openbaar groen als buffer tussen de spoorweg en de rijweg. De werken aan de berm in de Boriaustraat werden in het voorjaar van 2022 uitgevoerd. In samenspraak met Infrabel werd een nieuwe omheining geplaatst op de scheiding tussen de spoorweg- en groenberm. Er werd een variatie aan planten aangebracht, net als middelgrote bomen met heesters en bodembedekkers.

 

In 2021 werd de fietsdoorsteek aan de gemeenteschool in Welle aangepast. Deze doorsteek werd volledig rechtgetrokken. Met een kleine ingreep ter hoogte van de Onderwijsstraat werd deze oversteekplaats voor fietsers komende van het Welleplein richting de Broekstraat fietsvriendelijker en veiliger. Concreet werden de markeernagels herschikt, de boordstenen verlaagd en de fietsoversteekplaats aan de Onderwijsstraat herschilderd. Een externe aannemer bracht op 23 maart 2022 de nieuwe belijning van de fietsoversteekplaats aan.

 

In het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht kunnen gemeentebesturen subsidies aanvragen ter verbetering van de verkeersveiligheid van schoolroutes op gemeentewegen. De subsidie is gericht op snel uitvoerbare maatregelen zoals verkeerssignalisatie en kleine infrastructurele maatregelen. De dienst Openbare ruimte stelde voor om een subsidieaanvraag in te dienen in 2021 voor de schoolroute Kasteelstraat – voet-fietsweg naar Zandplaatstraat – Zandplaatstraat – Jozef Sonckstraat – Dr. Cochezstraat. Het project wordt uitgevoerd van augustus 2022 tot januari 2023 (zie ook A10703 Opmaak van een masterplan voor veilige schoolomgevingen en dit gefaseerd uitvoeren).

In datzelfde kader diende de dienst Openbare Ruimte in 2022 ook een subsidieaanvraag in voor de schoolroute Landuitstraat - Huissegemstraat. Deze schoolroute zorgt voor een verbinding met de N405 en de Kasteelstraat en loopt langs de vrije basisschool 't Landuiterke. Deze subsidie werd toegekend op 5 december 2022. Het project zal uitgevoerd worden in 2023 (zie ook A10703).

Zie ook A10511 (Herinrichting schoolomgeving Landuiterke) en A10600 (Herinrichting schoolomgeving Kerkstraat Welle).

 

In de A. Rodenbachstraat werd vanaf 17 oktober 2022 een verbod ingesteld voor fietsers om in tegenrichting te rijden. Bij de heraanleg van de straat werd geschrankt parkeren ingevoerd om de snelheidslimiet in de straat te beheersen. Snelheidsmetingen geven aan dat de snelheid er effectief gedaald is. In tegenrichting konden fietsers echter niet comfortabel fietsen en op sommige plaatsen was het niet evident om een tegemoetkomende wagen te kruisen. Voor fietsers naar de wijk Leeuwbrug werd een veilige fietsas uitgestippeld via Kruisstraat - Bosstraat - Sterrenboslaan. Deze straten zijn ingericht als fietsstraten, hebben een fietspad of fietssuggestiestrook. Fietsers richting station rijden best via de Spoorweglaan waar een afgescheiden fietssnelweg gerealiseerd zal worden.

Tijd (indicator)

G

Tijd

Geld (indicator)

G

Geld

(Budget) Jaarrekening 2022

Rekening 2021 Rekening 2022 MJP 2022 NIEUW
Investering
Ontvangsten 10.000,00 0,00 0,00
Uitgaven 302.934,30 75.877,64 189.000,00
Totaal Investering -292.934,30 -75.877,64 -189.000,00