Bevoegde schepen
Yves De Smet

Status

In onderzoek

Stand van zaken (indicator)

G

Stand van zaken (toelichting)

De werken voor de vernieuwing van het station zijn van start gegaan en zullen vijf jaar in beslag nemen. Het station krijgt een totale make-over, met nadruk op toegankelijkheid voor de reizigers:

  • De vijf perrons worden verhoogd tot de standaardhoogte van 76 cm om het in- en uitstappen voor reizigers te vergemakkelijken.
  • Daarnaast worden de perrons uitgerust met nieuwe, lange luifels, zitbanken en schuilhuisjes.
  • Ook beide onderdoorgangen krijgen een nieuwe bekleding en verlichting, alsook een concessieruimte.
  • Het bestaande stationsgebouw krijgt nieuwe sanitaire voorzieningen.
  • De onderdoorgangen zullen vanaf het Stationsplein bereikbaar zijn via een trappenpartij met geïntegreerde toegangshelling.
  • Personen met beperkte mobiliteit kunnen de onderdoorgang ook bereiken via een lift die toegankelijk zal zijn vanuit de wachtzaal.

Het station van Denderleeuw ligt op lijn 50 tussen Gent en Brussel en vervult een sleutelrol in het voorstedelijke S-aanbod van de hoofdstad. De perrons worden overigens verschoven in de richting van Gent in functie van de vernieuwing van het wisselcomplex aan de kant Brussel.
Voor de werken trekt NMBS een budget van 18 miljoen euro uit, Infrabel investeert 9 miljoen euro in Denderleeuw.
NMBS werkt voor de verhoging van de perrons nauw samen met infrastructuurbeheerder Infrabel. Tegelijkertijd vernieuwt Infrabel het wisselcomplex ter hoogte van het station en wordt andere spoorinfrastructuur (inclusief bovenleiding en seininrichting) gemoderniseerd en vernieuwd.
Aangezien de werken gefaseerd zullen verlopen en perron per perron zal worden vernieuwd, zal de hinder voor de reizigers beperkt zijn.

 

Met de vernieuwing van het station wordt ook de hele stationsomgeving aangepakt. Naast werken aan een stuk fietssnelweg tussen de Kemelweg en het Stationsplein, de heraanleg van de Spoorweglaan en de vernieuwing van straten in wijk Leeuwbrug, zal eind 2022 het stationsplein ingericht worden als een ontmoetingsruimte en volledig parkeer- en verkeersvrij worden - onmiddellijk nadat de werken aan perron 1 voltooid zijn. Groene eilandjes, voldoende zitelementen en ruimte voor terrasgelegenheid zullen bijdragen tot een bruisend stationsplein dat in de toekomst plaats zal bieden voor kleine evenementen.

Daarnaast wordt er samen met NMBS en Infrabel bekeken hoe het stationsgebouw langs de buitenzijde kan opgefrist worden.

Op de site Paristyl komen een 60-tal extra parkeergelegenheden voor buurtbewoners en bezoekers aan de handels- en horecazaken. Voor de site Paristyl werd de omgevingsvergunning afgeleverd. Midden oktober gingen de werken van start, het einde van de werken is voorzien in februari 2023.

De gesprekken met de provincie zijn lopende om de fietssnelweg F415 te integreren in de nieuwe stationsomgeving samen met de uitrol van een busstation op de locatie van de huidige pendelparking aan de Stationsstraat.

Ook de fietsers krijgen extra aandacht. Zo zullen de fietsenstallingen in samenspraak met NMBS vernieuwd worden.

Tot slot blijven we verder inzetten op duurzame mobiliteit. Naast onze deelauto’s zal ook een deelfietsenproject weldra haar eigen plekje krijgen in de vernieuwde stationsomgeving. 

Tijd (indicator)

G

Tijd

Alle studies verlopen volgens de vooropgestelde planning

Geld (indicator)

G

Geld

(Budget) Jaarrekening 2022

Rekening 2021 Rekening 2022 MJP 2022 NIEUW
Investering
Uitgaven 0,00 0,00 0,00
Totaal Investering 0,00 0,00 0,00