Trekker CBS
Andy Depetter

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2025

(Budget) Jaarrekening

Rekening 2021 MJP 2021 NIEUW
Investering
Totaal Investering 0,00 -20.000,00



Toelichting

G

Kwaliteit

Vanuit de diensten Personeel & Organisatie en Facility wordt aandacht besteed aan de ergonomie in de organisatie. Ten gevolge van de coronacrisis is thuiswerken ingevoerd in de organisatie. Dit brengt ergonomische uitdagingen met zich mee omdat de thuisomgeving niet altijd aangepast is aan lang thuiswerk. Collega's zijn hierop attent gemaakt en waar nodig worden de nodige maatregelen getroffen (bv. ter beschikking stellen van een laptopsteun of een 2de scherm).

In het voorjaar van 2021 werd een Work@Home-actie voor de aankoop van bureaustoelen en bureaus gedeeld met de medewerkers. Tot eind maart konden zij vrijblijvend rechtstreeks bij de leverancier bestellen aan een voordelig tarief. 

In februari 2021 keurde de gemeenteraad de toetreding goed tot het raamcontract voor projectmatig refurbishment van het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid. De opzet van dit raamcontract is dat de firma vertrekt vanuit bestaand meubilair en dit omvormt tot modern meubilair dat voldoet aan de hedendaagse normen en ergonomie. Het raamcontract biedt ook de mogelijkheid om inrichtingsadvies op maat te krijgen. Een eerste afname van dit raamcontract werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2021. Het betreft de herinrichting van de onthaalbalie aan het OCMW, wat ook een actie binnen het meerjarenplan is (A40241). Behalve duurzaamheid is ook ergonomie één van de belangrijke aandachtspunten voor de nieuwe balie. Een eerste vergadering met het ontwerpbureau vond plaats begin juli 2021. Begin september 2021 werd een eerste ontwerp voor de nieuwe balie en wachtruimte bezorgd door de interieurarchitect. Na enkele aanpassingen bezochten verschillende aannemers de locatie en maakten een offerte op. Deze werd begin december 2021 ontvangen. Helaas bedraagt de offerte het viervoudige van het beschikbare budget. Er wordt in de loop van 2022 onderzocht of een aantal werken door onze eigen arbeiders van de dienst Facility uitgevoerd kunnen worden om zo de kosten te drukken.
Dit is echter een onvoorzien werk dat bovenop de reeds geplande werken voor de dienst Facility moet gebeuren, waardoor dit niet op korte termijn kan ingepland worden.

Een tweede afname van het raamcontract zal gebeuren voor de herinrichting van de loketten van de dienst Burgerzaken in het administratief centrum. De hoofdreden voor de herinrichting van de loketten is de ontoereikende ergonomie van de bestaande loketten, dus dit zal een belangrijke vereiste voor het ontwerp van de nieuwe loketten zijn. 

G

Tijd

R

Geld