Personeelsinzet

Personeel

Terug naar navigatie - Personeel

Personeelsbezetting

Lokaal bestuur Denderleeuw telde eind 2021 in totaal 218 medewerkers, die samen 192 VTE vertegenwoordigen. In totaal hebben we 85 mannelijke en 133 vrouwelijke medewerkers in dienst. 174 mensen staan op de payroll van de gemeente, 44 op die van het OCMW.

In 2021 werden 8 seizoenarbeiders aangeworven om de groendienst in de lente- en zomerperiode te ondersteunen. Tijdens de zomervakantie konden 19 jobstudenten binnen onze organisatie aan de slag (Vrije tijd, Opvoeden, Openbare Ruimte, Facility, Wonen & Ondernemen, Secretariaat, en Personeel & Organisatie). Daarnaast werden enkele diensten bijkomend ondersteund door een onbezoldigd stagiair: dit was het geval voor de dienst Vrije tijd en het OCMW.

In 2021 namen we wegens pensionering afscheid van: een medewerker bij de groendienst, een collega bij de dienst Wegen en Logistiek en iemand bij de dienst Gebouwen, 4 collega's bij de poetsdienst, een administratieve kracht bij de sociale dienst, een administratief medewerker en de cultuurfunctionaris bij de dienst Vrije tijd.

In 2021 vervoegden ook heel wat nieuwe medewerkers onze organisatie:

  • een afdelingshoofd Wonen & Ondernemen,
  • 2 hoofdmaatschappelijk werkers bij de sociale dienst,
  • een jeugdconsulent, sportfunctionaris, zaalwachter en cultuurfunctionaris bij de dienst Vrije tijd,
  • een gemeenschapswacht,
  • 2 groenarbeiders,
  • een 2de coördinator voor de poetsdienst en een poetsmedewerker,
  • externe projectmedewerkers:
    • via SAAMO vzw een opbouwwerker kinderarmoede, een schoolopbouwwerker &  een beleidsmedewerker schoolopbouwwerk;
    • via vzw PIN kwam er een nieuw toeleider,
  • een diensthoofd Samenleven,
  • een deskundige bij de dienst Burgerzaken en bij de dienst Communicatie,
  • een milieudeskundige bij de dienst Wonen & Ondernemen,
  • een maatschappelijk werker en administratief medewerker bij de sociale dienst,
  • 3 middagtoezichters,
  • een onthaalmedewerker in het Huis van het Kind.

Om de krappe bezetting in bepaalde diensten op te vangen, werden ook een aantal tijdelijke of vervangingscontracten afgesloten in 2021:

  • zo startte er een tijdelijk en deeltijds externe projectmedewerker als expert lokale economie vanuit de provincie &
  • werd er vervanging ingeschakeld op de financiële dienst, bij de dienst Communicatie, bij de groendienst en bij de buitenschoolse kinderopvang.

Enkele collega's gingen een nieuwe uitdaging aan binnen onze organisatie:

  • het hoofd van onze sociale dienst werd diensthoofd Personeel,
  • haar voorganger op de personeelsdienst nam de functie op van Veiligheidscoördinator bij de dienst Veiligheid,
  • één van onze kinderbegeleiders ging tijdelijk en deeltijds als taalcoach aan de slag bij de dienst Samenleven.

Interne opleidingen

Naar jaarlijkse gewoonte werden ook in 2021 heel wat interne opleidingen voorzien voor de medewerkers. Hierbij alvast een greep uit het aanbod:

  • De nieuwe leidinggevenden volgden een meerdaags opleidingstraject rond leidinggeven gespreid over 2021. De groep kreeg input over taken/rollen/verantwoordelijkheden van een leidinggevende, situationeel leiding geven, communicatieniveaus, feedback, delegeren, omgaan met weerstand, coaching, succesfactoren van een team, …
  • (Deels digitaal) intervisietraject voor en door diensthoofden met externe begeleiding. Door corona werd begin 2021 nog een laatste intervisie van het vorige traject afgewerkt voor nieuwe leidinggevenden. Eind mei startten we een nieuw traject met alle diensthoofden samen (inclusief alle leden van het managementteam) met verschillende digitale en fysieke bijeenkomsten in 2021.
  • Digitale opleiding in de nieuwe rapporteringstool Pepperflow voor de opmaak van onze beleidsdocumenten voor al onze plantrekkers (ook extern) op 11 & 16 februari 2021, gevolgd door een presentatie van het pakket aan het college op 9 maart 2021. 
  • Digitale infosessie rond informatieveiligheid door onze Data Protection Officer van C-Smart voor nieuwe leidinggevenden op 3 maart 2021.
  • Midden maart was een upgrade voorzien van ons notuleringsplatform voor raadsleden Cobra@Home én eind mei ook van de notuleringssoftware Cobra zelf voor onze medewerkers. Deze upgrades waren noodzakelijk in het kader van informatieveiligheid én de verplichte omschakeling naar gelinkt notuleren (zogenaamde LBLOD) vanuit de Vlaamse overheid tegen midden 2021. Hiervoor werd een digitale opleiding voorzien door Cevi voor onze raadsleden (o.a. rond beveiligd aanmelden en de nieuwe mogelijkheden in het pakket, o.m. standpunten doorgeven om de digitale raadszittingen te vergemakkelijken) en voor onze kerngebruikers van de dienst Secretariaat met een aparte interne infosessie rond LBLOD. Voor dossierbeheerders waren de wijzigingen beperkt en werden de instructies beperkt tot een interne nieuwsflits met korte instructiefilmpjes.
  • Midden april stond nog een grote upgrade op het programma: met name van ons documentmanagementsysteem Corsa. Naargelang het type eindgebruiker deelden we verschillende kleinere groepen in, kozen we voor fysieke bijeenkomsten en pasten we de inhoud van de opleiding aan naar de specifieke behoeften vanuit de groep. De opleidingen werden voorzien tussen midden april en midden mei. Er werd een uitgebreide interne handleiding opgemaakt om medewerkers zo vlot mogelijk op weg te helpen in de nieuwe werkomgeving. 
  • Op 1 juni 2021 gaf de algemeen directeur voor een aantal medewerkers een digitale opfrissing rond de interne vormelijke afspraken bij het opmaken van nota's in Cobra.
  • Midden september stelden we in Pepperflow ook de zogenaamde 'Begrotingsapp' voor aan het college, een platform waarop je de beleidsdocumenten transparant en makkelijk doorzoekbaar ter beschikking kan stellen via een wachtwoord of voor het grote publiek. Na goedkeuring werd ons platform www.denderleeuwinbeweging.be eind september 2021 gelanceerd. Sinds onze opstart als een van de pioniers kregen we al verschillende managementteams over de vloer van lokale besturen om onze ervaringen en interne werking te leren kennen.

Personeelsinzet

Onderstaande grafieken geven een beeld van de personeelsformatie (organogram) tegenover de daadwerkelijke invulling ervan. Het verschil tussen beide zijn de (openstaande) vacatures.

Verder werden dimensies zoals statutair versus contractueel, geslacht, geboortejaar (per decennium), graad en dienst toegepast.