Trekker CBS
Marnick Vaeyens

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2021

(Budget) Jaarrekening

Rekening 2021 MJP 2021 NIEUW
Investering
Totaal Investering -16.627,82 -47.604,20



Toelichting

G

Kwaliteit

Begin januari 2021 ging onze nieuwe website online. Dit ambitieuze doel werd gehaald door enorme inspanningen van het gemeentelijke SPRINT-webteam onder leiding van de communicatiedienst en onze nieuwe webbouwer Paddle. Door het wegvallen van de ondersteuning bij de websitebouwer van dat moment & de coronacrisis was het project van de totale vernieuwing van de website immers eind 2020 versneld opgestart. De noodzaak voor een performante, toegankelijke en gebruiksvriendelijke website werd snel en dringend voelbaar naarmate de coronacrisis verder escaleerde, in het bijzonder vanaf de periode van lockdown en de invoering van het werken op afspraak. Ook binnen de crisiscommunicatiecampagne speelde en speelt de website als centraal informatiepunt een cruciale rol. Er werd in 2021 dan ook een overzichtelijke deelsite rond corona en het vaccinatiecentrum Denderdal opgezet

Op basis van analyses van de huidige website en de algemene trends binnen webontwerp en digitale communicatie werden een eerste concept en design mbt de functionaliteiten en navigatie van de nieuwe website uitgetekend. Speerpunten zijn

  • het strakke, responsieve ontwerp voor de webpagina’s,
  • een sobere startpagina met een centrale en sterke zoekfunctie en 10 toptaken,
  • de verdere uitbouw van het digitaal loket en
  • een koppeling met de UiT-databank.

Een nieuwe navigatiestructuur werd uitgetekend en de productencatalogus op de huidige website werd grondig geüpdatet en stelselmatig overgezet naar het nieuwe content management systeem, dat op het gloednieuwe Drupal 9 platform draait.

Ook de integratie van Mijn Burgerprofiel werd meteen meegenomen in het project. Via Mijn Burgerprofiel, een initiatief van de Vlaamse overheid met samenwerking van alle overheden in ons land, kunnen burgers veilig aanmelden en surfen op de overheidswebsites van de federale, Vlaamse en lokale overheid. De integratie van Mijn Burgerprofiel in de nieuwe website, en de koppeling met de eBox voor burgers, werd meteen na de livegang geïmplementeerd in samenwerking met Informatie Vlaanderen en Paddle. Voor het Covid Safe Ticket bleek dit ook een grote meerwaarde. Ook werd een koppeling gelegd tussen de Cevi-toepassing voor adreswijzigingen en de DOSIS-toepassing (Dossierstatusinformatie) van de Vlaamse overheid, waardoor burgers de status van hun dossier nu ook via Mijn Burgerprofiel en eBox kunnen opvolgen. 

Denderleeuw zet al enkele jaren hard in op de digitalisering van haar dienstverlening én organisatiestructuur. De nieuwe website vormt in dit verhaal ‘ons digitaal gemeentehuis’ dat 24/7 open is. De site is daarom in de eerste plaats een volledige en gemakkelijk doorzoekbare producten- en dienstencatalogus. Op deze ‘productpagina’s’ geven we door opvallende actieknoppen ook een kanaalvoorkeur mee, die afgeleid is uit ons dienstverleningsconcept dat in 2016 werd uitgetekend. Alle producten die online kunnen aangevraagd of afgehandeld worden, zijn ook nog eens apart verzameld in ons digitaal loket. Het digitaal loket bundelt momenteel al een 100-tal online diensten!   

Belangrijke bouwstenen voor dit digitaal loket zijn enerzijds de webloketten eGovFlow Burgerzaken- Strafregister en Eagle (aanvraag en behandeling van vergunningen inname openbaar domein) en anderzijds de eigen webformulieren. De nieuwe module webformulieren maakt het mogelijk om complexere online formulieren te maken die ook gebruiksvriendelijk zijn. Sinds de start in januari tot eind december 2021 werden maar liefst 86 webformulieren gemaakt (op de 'oude' website hadden we 34 webformulieren).

  2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Aantal aanvragen via webformulieren 1079 1515 4483        

De meest gebruikte webformulieren zijn:

  • de meldingskaart (705),
  • het afsprakenformulier (774 aanvragen; in dit cijfer zitten dus niet de aanvragen via de afsprakenmodule voor de dienst Burgerzaken),
  • aanvraag voor een conformiteitsattest (402),
  • aanvraag Belgische nationaliteit (116),
  • aanvraag notariële inlichtingen (182),
  • de melding van de organisatie van een evenement (119),
  • de aanvraag financiële tussenkomst in afvalfactuur (103),
  • afspraak labelen (brom-)fiets (82) en
  • de inschrijvingen voor Blokspot (121).

Ook onze sollicitatieprocedures verlopen grotendeels online via een webformulier. Ook dit gaat vlot: in 2021 werden een 20-tal sollicitatieformulieren aangemaakt, samen goed voor 420 sollicitaties op vacatures en 67 spontane sollicitaties. Andere specifieke en tijdelijke formulieren in 2021 waren

  • de teruggave van het saldo van de geldbeugel van de 'oude' webshop Vrije Tijd (597),
  • de bevraging rond de volkstuinen (34) en
  • de inschrijvingen voor onder meer de webinars Week van de Opvoeding (78), Kom (r)uit je kot (39) en de online infovergadering CAR (28).
  • Ook de inschrijvingen voor enkele participatiemomenten verliepen online: herbestemming kerk Iddergem (35), Vrijetijdshuis (49) en jongerenplek Biestbaan (28).

In augustus 2021 werd bovendien een nieuwe webshop voor Vrije Tijd en Kinderopvang gelanceerd. De 'oude' webshop bleek niet langer performant noch gebruiksvriendelijk voor de medewerkers en de bezoekers. Er werd een nieuwe leverancier gezocht en zowel de nieuwe backoffice als de front-end werden in 2021 geïmplementeerd. Voor 2022 staat ook de uitrol van nieuwe modules voor zaal- en materiaalverhuur op het programma.

Zie ook A40001 Digitaal platform verder uitbouwen voor aanbod vrije tijd en Huis van het Kind - A40242 Dagelijks instaan voor professionele basisdienstverlening voor al onze producten - ...

G

Tijd

Versneld 

G

Geld