A30225 Investeren in imagoversterkende communicatie om zo Denderleeuw op de kaart te zetten als aantrekkelijke gemeente bij inwoners, bezoekers en ondernemers
Status
In uitvoering
(Budget) Jaarrekening
Rekening 2021 | MJP 2021 NIEUW | ||
Exploitatie | |||
Totaal Exploitatie | -19.128,89 | -30.000,00 | |
Investering | |||
Totaal Investering | 0,00 | 0,00 |
Toelichting
Het inzetten op imagoversterkende communicatie is een continu proces: we werken meer en meer aan een vertaling van ons raamwerk uit het meerjarenplan naar communicatie rond concrete acties en realisaties.
In het voorjaar van 2021 werd binnen onze organisatie een interne bevraging opgezet specifiek om onze communicatiewerking kritisch te bekijken. We vinden het immers belangrijk dat onze communicatie onze werking ondersteunt, ons helpt om onze doelstellingen te realiseren. Daar wordt veel in geïnvesteerd en hard aan gewerkt. We willen weten of onze communicatie voor iedereen goed verloopt, waar onze communicatiewerking aansluit bij de doelstellingen van de diensten, en wat we kunnen doen om dit te verbeteren. We laten ons hiervoor bijstaan door een externe communicatieadviseur. Dit traject verliep in drie fasen:
- een brede online bevraging bij een aantal medewerkers doorheen de organisatie (maart 2021)
- individuele gesprekken met een aantal interne stakeholders bij het beleid en de diensten om op sommige thema's dieper in te gaan (april 2020)
- bespreking resultaten en mogelijke handvaten tijdens een workshop met communicatiedienst, vertegenwoordiging college en managementteam (juni 2021)
De resultaten van dit onderzoek waren over het algemeen positief voor de communicatiewerking en communicatiedienst. Om de communicatie verder te professionaliseren werd eind 2021 een communicatieraad opgericht, een overlegplatform dat zich buigt over de communicatie op strategisch en conceptueel vlak. Doelstellingen van de communicatieraad zijn onder meer het bepalen van communicatiedoelstellingen en KPI's, de communicatiestrategie bij projecten en het opvolgen van communicatieprojecten, budget en evaluatie van de communicatiewerking.
In het oog springende campagnes en acties in 2021 waren er naar aanleiding van
- de lancering van de nieuwe website met een volledig nieuw luik om Denderleeuw te ontdekken en het vernieuwde digitaal loket, met een koppeling met Mijn Burgerprofiel,
- de vernieuwde woon- en energiepremies,
- de inleefweek armoede (waarbij 12 gezinnen een week moeten rondkomen met een zeer beperkt budget; hieraan namen ook mandatarissen en ambtenaren deel),
- de samenwerking met BEEGO voor ICT-ondersteuning bij onze inwoners,
- de campagne voor fietsveiligheid in het straatbeeld,
- de 'Ja, ik wil'-vaccinatiecampagne met bekende koppen,
- de start van het kajakseizoen en de nationale introductie van het 'riverbiken' in Denderleeuw,
- de start van de vernieuwingswerken aan het station,
- de EK-pronostiek voor handelszaken en inwoners in samenwerking met TifoGame,
- de alternatieve Kunstroute met onder andere het fotoproject Denderleeuw 20+21, waarbij de portretten van 41 markante Denderleeuwenaren in het straatbeeld opdoken en nadien een permanente plek kregen in de stationstunnel,
- de start van de vernieuwing van de wandelroutes in Denderleeuw, met nieuwe bewegwijzering en folders en een digitaal luik op Route You en de website,
- de uitzending van de documentaire op 15 februari 2021 over ultraloper en Denderleeuwenaar Jean-Paul Praet op Sporza met (financiële) ondersteuning vanuit ons lokaal bestuur,
- het participatietraject rond het nieuwe Vrijetijdshuis,
- de infowandelroute rond de SDG's,
- de herlancering van Buurtsport,
- de inzamelacties voor speelgoed en schoolmateriaal met De Wissel en de organisatie van de speelgoedruilbeurs,
- de lancering van het conformiteitsattest en de campagne rond Denderleeuw Renoveert,
- de ondersteuning van de ILvA-campagne rond gewogen diftar en de vernieuwing van de afvalophaling, die ook gepaard ging met een inruilactie met de verenigingen,
- de opstart van de Boerenmarkt in Iddergem
- de verschillende campagnes rond de Denderleeuwbon...
Op de nieuwe gemeentelijke website die begin 2021 werd gelanceerd, werd ook 'Denderleeuw in cijfers' ingevoegd waarop geïnteresseerden heel wat kerncijfers uit officiële databanken over onze gemeente kunnen terugvinden, zoals over demografie, wonen, fiscale statistieken, detailhandel, klimaat, ... Hierbij werden ook maatwerktegels voorzien waarop de coronacijfers voor onze gemeente inzichtelijk worden gemaakt, net als de cijfers over onze dienstverlening bij de dienst Burgerzaken.
Eind september lanceerde ons lokaal bestuur het webplatform www.denderleeuwinbeweging.be dat het beleid dichter bij de burger moet brengen. Hierop worden voortaan beleidsdocumenten zoals het meerjarenplan, de opvolgingsrapportering en de jaarrekening beschikbaar gesteld voor het grote publiek. Zo wil het bestuur raadsleden, medewerkers, inwoners en andere geïnteresseerden meer transparantie bieden in de acties uit de beleidsperiode 2020-2025 en dit ook visueel aantrekkelijker maken. Ze bevatten de oorspronkelijke plannen van de beleidsploeg met de concrete realisaties per semester/jaar, vaak in combinatie met gedetailleerde financiële informatie. Op het moment van de lancering was lokaal bestuur Denderleeuw het 3de bestuur dat koos voor deze mate van transparantie via het portaal van Pepperflow.