Trekker CBS
Jo Fonck

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 01-01-2023

(Budget) Jaarrekening

0,00 0,00



Toelichting

Sinds 2018 maken we een prioriteit van de strijd tegen domiciliefraude. Dat is duidelijk te zien aan de cijfers van de specifieke woonstcontroles die uitgevoerd werden in dit kader.

De eerste verkennende vergaderingen (Veiligheid-Burgerzaken-OCMW) om de werking van de Taskforce uit te breiden vonden begin 2020 plaats. Toen werd ook de projectfiche terzake goedgekeurd (o.a. ook naar andere vormen van fraude) door het college van burgemeester en schepenen. Het coronavirus zorgde voor oponthoud. Zo werden fysieke controles van adreswijzigingen tijdelijk uitgesteld omwille van veiligheidsredenen, alsook ambtshalve schrappingen en inschrijvingen om mensen tijdens de lockdown niet in de problemen te brengen. Intussen zijn deze zaken opgevolgd en is de normale werking hervat. 

In 2021 werd de werking van de Taskforce domiciliefraude onder leiding van de dienst Burgerzaken  verder gezet. De overlegmomenten waren vooral gericht op specifieke cases. Heel wat specifieke woonstcontroles werden uitgevoerd in het voorbije jaar.

  2018 2019 2020 2021
Aantal specifieke woonstcontroles inzake
domiciliefraude
292 426 457 505
Ambtshalve schrappingen 72 103 77 84
Ambtshalve inschrijvingen 5 21 8 3

Op 19 oktober 2021 kreeg de taskforce een toelichting van de werking van de gezinsinspecteurs van het agentschap dat instaat voor de uitbetaling van het zogenaamde groeipakket. Hun wettelijke taak bestaat er in om te controleren of de officiële gezinssituatie overeenstemt met de werkelijke situatie. Hun opdracht ligt dus in lijn met het doel van de taskforce. De toelichting aan de leden van de taskforce leidde tot een betere samenwerking met het agentschap. Ze stelden ook hun richtlijnen en e-pv ter beschikking aan de dienst Burgerzaken en de lokale politie. Deze informatie was bijzonder leerrijk voor de afhandeling van cases binnen de taskforce. 

G

Kwaliteit

G

Tijd

--

Geld