A20233 Versterken aanbod onderwijsopbouwwerk voor gezinnen in precaire opvoedingssituaties
Status
In onderzoek
(Budget) Jaarrekening
0,00 | 0,00 |
Toelichting
Sinds enkele jaren bieden vrijwilligers, met ondersteuning vanuit de gemeente, huiswerkbegeleiding aan huis aan via het project Jong-Leren (zie A20031). Er zijn steeds meer kinderen die in aanmerking komen via de zorgcoördinatoren, ten opzichte van de beschikbare vrijwilligers. Verder onderzoek naar een andere aanpak van deze huiswerkbegeleiding werd nog niet opgestart wegens geen extra budgettaire middelen. School, gezin en vrijwilligers zien nog steeds de meerwaarde van dit project voor het individuele kind.
Het onderzoek naar het schoolkostenfonds werd opgestart, maar niet verder gezet omwille van andere prioriteiten in de kinderopvang (zeker tijdens de coronacrisis).
In het najaar van 2021 is de schoolopbouwwerker basisonderwijs gestart met vormingen naar zorgleerkrachten toe rond vroegdetectie van armoede (A20041).
Voor de opstart van een schoolopbouwwerker voor het secundair onderwijs werd het nodige budget voorzien. Op 29 juni 2021 keurde de gemeenteraad de toekenning goed van een nominatieve subsidie aan SAAMO (voorheen Samenlevingsopbouw vzw) in het kader van schoolopbouwwerk in het secundair onderwijs voor 2021-2025. Hierbij werd een convenant goedgekeurd. De schoolopbouwwerker startte eind september op. Een eerste directieoverleg vond plaats op 18 november 2021.
Het Koninklijk Atheneum besliste om een dossier in te dienen voor het inrichten van een zomerschool in het kader van de coronacrisis.