Trekker CBS
Jo Fonck

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2025

(Budget) Jaarrekening

0,00 0,00



Toelichting

Het belastingreglement op sluikstorten van 19 december 2019 werd, op advies van het Agentschap Binnenlands Bestuur, omgevormd tot een retributiereglement en werd in juni 2021 goedgekeurd op de gemeenteraad. Dit reglement clustert de tarieven die betrekking hebben op de afdeling Openbare ruimte. Bij de vaststelling van een sluikstort dient een onderscheid gemaakt te worden tussen het sanctionerend luik enerzijds waarbij een GAS-boete wordt opgelegd volgens het GAS-reglement. Daarnaast kan een lokaal bestuur een retributie aanrekenen voor het verwijderen en verwerken van deze achtergelaten afvalstoffen waarbij een kostendekkend tarief moet worden toegepast. Tijdens dezelfde raadszitting in juni werd ook een politieverordening goedgekeurd m.b.t. inzameling en beheer van huishoudelijke afvalstoffen. Ilva wenste immers dat de aangesloten gemeenten werk maken van een sluitend wettelijk kader voor de handhaving van ongewenst gedrag i.v.m. huishoudelijke afvalstoffen.

Op het college van burgemeester en schepenen van 11 februari 2020 werd met SOLVA een samenwerkingsovereenkomst afgesloten rond de handhaving van stedenbouwkundige misdrijven en milieumisdrijven. Dit betekent dat SOLVA benoemde handhavingsambtenaren ten dienste stelt van ons lokaal bestuur met het oog op het voorkomen en sanctioneren van dergelijke misdrijven. Deze handhaving vormt naast ruimtelijke planning en het vergunningenbeleid de 3de noodzakelijke pijler om een degelijk omgevingsbeleid te voeren.

Om in samenwerking met SOLVA nog efficiënter de goede ruimtelijke ordening te bewaken, keurde de gemeenteraad op 21 december 2021 een handhavingsplan ruimtelijke ordening en milieu goed.  Het vaststellen van een handhavingsplan zorgt voor:

  • transparantie naar inwoners toe inzake handhavingsbeleid en biedt rechtszekerheid
  • het creëren van een draagvlak voor handhavingsmaatregelen
  • ondersteuning van administratieve en gerechtelijke afhandeling van overtredingen. Indien een handhavingsplan is vastgesteld zal het openbaar ministerie minder snel dossiers seponeren die een handhavingsprioriteit vormen.

Zonder een ‘stok achter de deur’ zou in een aantal situaties de omgevingswetgeving dode letter blijven. Met een handhavingsplan bepalen we waarop we concreet willen inzetten op gemeentelijk niveau. Zo zullen bijvoorbeeld overtredingen begaan door professionelen of recidivisten kordater aangepakt worden. Hetzelfde geldt voor niet-vergunbare aangelegenheden. 

Heel specifiek thematische misdrijven waarbij zonder verplichte voorafgaandelijke vergunning wordt overgegaan tot het aanleggen van verharding op privéterrein, tot het opdelen van een woning in meerdere woongelegenheden of tot het opslaan van allerhande materialen, zullen van dichterbij opgevolgd worden. Op die manier willen we als lokaal bestuur via ruimtelijke handhaving inzetten op een hele resem acties in ons meerjarenplan. Het gaat onder meer om het opvoeren van de strijd tegen huisjesmelkers (A10000), het versterken van de biodiversiteit op privaat domein (A10102) en de algemene beleidsdoelstelling 'handen uit de mouwen voor een propere buurt' (BD110).

Als uitgangspunt zal ons lokaal bestuur allereerst proberen via zachte handhaving tot een oplossing te komen. Dit betekent dat we overtredingen trachten te voorkomen of op te lossen via sensibilisering, dialoog en constructief overleg. Het is pas in tweede instantie dat een toevlucht genomen wordt tot hardere handhavingsmaatregelen, zoals het opstellen van een proces-verbaal of het laten staken van de werken. 

Ook in 2021 lag nog een belangrijke focus op handhaving in het kader van de coronacrisis (zie ook A10823).

Zie ook A10002 Leegstand en verwaarlozing frequenter controleren, registreren en streng aanpakken.

Zie ook A20400 Taskforce Domiciliefraude breidt werking uit.

G

Kwaliteit

G

Tijd

--

Geld