Trekker CBS
Yves De Smet

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2021
Einddatum: 31-12-2023

(Budget) Jaarrekening

Rekening 2021 MJP 2021 NIEUW
Exploitatie
Totaal Exploitatie -11.380,05 -18.000,00



Toelichting

Sinds begin juni 2020 kunnen inwoners gebruik maken van twee elektrische deelwagens in onze gemeente. Sinds 8 februari 2021 is er ook eentje beschikbaar op het Welleplein. Valckenier Share ziet de deelwagen in Welle als proefproject en financiert deze ook. Initieel ging dit over een proefproject van 6 maanden. Een evaluatie dient nog te worden gemaakt door  de private partner zodat kan beslist worden of we deze derde deelwagen al dan niet gaan opnemen in het permanent aanbod. Door de deelwagens te verspreiden over het grondgebied van de gemeente willen we als lokaal bestuur de drempel verlagen en nog meer burgers laten kennis maken met autodelen. Van de 15 gemeenten in de Denderstreek en Vlaamse Ardennen die gebruik maken van de deelwagens van de private aanbieder binnen dit project, telt onze gemeente het meeste aantal ritten door privépersonen. Gemiddeld zijn dit zo'n 80 ritten per maand.

Binnen het project 'netwerk mobipunten' werd intussen een basisanalyse opgesteld met een aantal potentiële plekken voor bijkomende mobipunten, meer bepaald:

• Station Welle
• Sociale woonwijk Hemelrijk
• Plein gemeentehuis Denderleeuw

Studiebureau Deloitte en Tractebel Engie werkten binnen de Vervoersregioraad samen met Denderleeuw een ontwerpplan uit voor een Hoppinpunt (nieuwe benaming voor mobipunt) aan het station van Denderleeuw. De fiche voor Denderleeuw station werd besproken op overlegmomenten met de betrokken partners (NMBS, De Lijn, provincie en team MOW - laatste overleg 20/10/2021), enkel de implementatie van de fietssnelweg dient nog te worden afgetoetst met het ontwerp. Hiervoor werd op 9/12/2021  een apart overleg georganiseerd met de provincie om de fietssnelweg te integreren in het autovrij Stationsplein volgens het principe van shared space. De provincie zal op haar beurt een plan uitwerken om het vervolg van deze fietssnelweg te integreren in het busstation. Een vervolgvergadering volgt nog in 2022. De implementatie van het Hoppinpunt op het terrein kan pas uitgevoerd worden in de loop van 2023 omdat dit geïntegreerd moet worden in de werken aan het spoor van Infrabel, de heraanleg van het Stationsplein door de gemeente en de aanleg van een busstation door De Lijn links van het stationsgebouw op de parking van de NMBS.

Binnen de vervoersregioraad werd eind 2021 eveneens een voorstel gedaan voor de uitrol van fase 2 Hoppinpunten in de regio. Voor Denderleeuw kwamen Station Welle, Station Iddergem en Dorp Welle in aanmerking voor de uitwerking van een studie tot op het niveau van unieke verantwoordingsnota. Dit traject zal in 2022 worden onderzocht.

G

Kwaliteit

G

Tijd

G

Geld