Trekker CBS
Yves De Smet

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2023
Einddatum: 31-12-2025

(Budget) Jaarrekening

Rekening 2021 MJP 2021 NIEUW
Investering
Totaal Investering -5.689,54 -25.000,00



Toelichting

Op het college van burgemeester en schepenen van 22 oktober 2019 werd een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen Aalst, Ninove, Haaltert en Denderleeuw met daaraan gekoppeld een studieopdracht voor het realiseren van een veilige en hoogwaardige fietsverbinding tussen Aalst en Ninove. Offertes voor deze studieopdracht konden ingediend worden tot 29 april 2020. Het aangestelde studiebureau werkte 5 mogelijke tracés uit met een afwegingskader op basis van fietspotentieel, knelpunten & technische haalbaarheid van het tracé.  Op basis van dit kader werd tracé 2 (langsheen de N45) geselecteerd als te realiseren tracé. Aangezien het aandeel van dit tracé voor ons lokaal bestuur beperkt is, zal dit traject vooral verder uitgewerkt worden door Aalst, Ninove en Haaltert. In ruil voor het positief advies van Denderleeuw om zich akkoord te verklaren met dit traject zal het studiebureau de verwezenlijking van de F415 langs het spoor van Welle en de Groeneweg verder opnemen in de studie.

 

In 2020 zorgde het Agentschap Wegen & Verkeer al voor de heraanleg van de N405 tussen het kruispunt met de Industrielaan in Aalst en de Hertstraat in Denderleeuw voor een verbetering van het wegcomfort en de veiligheid van de weggebruikers. Een aannemer vernieuwde de rijweg, de fietspaden en een deel van de voetpaden. De aansluiting van het fietspad aan de Hertstraat werd veiliger gemaakt en het kruispunt met de Hertstraat werd ingesnoerd (versmald) in het kader van meer verkeersveiligheid.

 

Op 2 februari 2021 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van het schrijven van de Vlaamse minister van Mobiliteit & Openbare werken over de aanpak van veilige schoolroutes. In 2021 zal de minister een bedrag van 30 miljoen euro uittrekken voor het beveiligen van schoolroutes. Tot 15 februari 2021 konden lokale besturen quick wins doorgeven langs gewestwegen. Het gaat hier over dossiers waarvoor geen zware vergunningsprocedures nodig zijn en dus snel gerealiseerd kunnen worden. Hierbij moest meteen ook een oplossing voorgesteld worden. Deze vraag werd besproken met de lokale politie. Volgende prioriteiten werden doorgegeven:

  • Prioriteit 1: fietsoversteek aan de Kouterbaan met het aanbrengen van een fietssuggestiestrook als voorstel om de oversteek te accentueren
  • Prioriteit 2: oversteek van de N405 aan kruispunt Leeuwerikenlaan met het voorstel om de oversteek te beveiligen d.m.v. verkeerslichten (met drukknop voor fietsers)
  • Prioriteit 3: oversteek van de N405 aan kruispunt Regentiestraat met het voorstel om de oversteek te beveiligen d.m.v. verkeerslichten (met drukknop voor fietsers)

Om de oversteekplaats voor fietsers, komende uit de kant Aalst richting de Kouterbaan te accentueren (prioriteit 1), zal AWV een fietsbegeleidingsmarkering aanbrengen. Prioriteit 2 en 3 werden niet weerhouden omdat een vierarmig kruispunt uitrusten met verkeerslichten met drukknop geen veilige oplossing is, gezien de fietsers en voetgangers uit beide takken van de N405 komen. Deze kruispunten veiliger maken kan enkel door het kruispunt uit te rusten met volwaardige verkeerslichtenregeling. Op dit moment is dit niet aan de orde.

 

Naast bovengenoemde quick wins werd aan AWV ook de vraag gesteld om alle verkeerslichten op ons grondgebied conflictvrij in te richten. Kruispunt De Pelsmaecker werd al aangepakt. AWV zal op termijn alle verkeerslichten in hun beheer ombouwen naar een actieplan. De prioriteit wordt bepaald aan de hand van verkeersdrukte en ongevallenstatistieken. Het kruispunt N45 expresweg met de Wildebeekstraat staat op de planning voor 2022. (De exacte timing is nog niet bepaald). De  kruispunten Paaken en Strokapel zijn op dit moment nog niet ingepland, maar komen zeker nog aan beurt.

 

In 2021 werd een aanvraag ingediend voor het plaatsen van ANPR-camera's aan het kruispunt De Pelsmaecker op de N45. Voor de andere ANPR-camera's mbt de controle op ons grondgebied werd eerder aangehaakt bij de omliggende politiezones.

G

Kwaliteit

G

Tijd

G

Geld