Kwaliteit
Door de coronacrisis heeft de aannemer van de site Veldstraat wat vertraging opgelopen. Hierdoor kon de verhuis naar het nieuwe magazijn pas gebeuren in oktober 2020. Hierna volgden de sloopwerken van het oude magazijn en vervolgens de aanleg van de parking in de Moreelstraat.
In de eerste helft van 2020 werd de aanbestedingsprocedure opgestart om een ontwerper aan te stellen voor de weg- en rioleringswerken in de Moreelstraat. In de 2e helft van 2020 werden de nodige stappen ondernomen om het ontwerpdossier op te starten. De grondwerken voor de aanleg van de parking en voetwegen zijn gestart in maart 2021. Deze zijn eind juni 2021 beëindigd. In november 2021 werd de ingerichte parking van de Moreelstraat opgeleverd.
Deze nieuwe satellietparking maakt de weg vrij naar een autoluw, aangenaam dorpsplein in het centrum van Denderleeuw. Er werd gekozen voor een maximale capaciteit aan parkeerplaatsen in combinatie met een leefbare groene omkadering. In totaal werden 62 plekken gerealiseerd en 4 plaatsen voor mensen met een handicap. Zo goed als alle parkeerplaatsen werden aangelegd in waterdoorlatende grasbetontegels. Twee parkeerplaatsen doen dienst als oplaadpunt voor elektrische wagens. Er werden ook nieuwe paden in duurzame materialen aangelegd om fietsers en voetgangers doorheen een open groene ruimte te laten lopen richting het nieuwe Vrijetijdshuis en de Moreelstraat. Deze ruimte krijgt voornamelijk een landschappelijk karakter dat aansluit bij de sfeer van de Dendervallei. De aanplant van inheemse loofbomen zorgt voor de nodige schaduw op de parking en langsheen de paden. De keuze voor openbaar groen gebeurde in het kader van biodiversiteit en bij- en vlindervriendelijke planten.
Wegens budgettaire impact werd beslist om slechts een gedeelte van de Moreelstraat aan te leggen. De riolering zal vernieuwd worden vanaf Dorp tot aan de collector ter hoogte van parkje Pots. Een afkoppelingsdeskundige werd aangesteld voor de opmaak van afkoppelingsdossiers. Het studiebureau maakte een voorontwerp voor de inrichting van de straat. In juni werden proefsleuven gegraven om de ligging van de bestaande nutsleidingen te bepalen. In oktober 2021 werd het aanbestedingsdossier voor deze werken goedgekeurd door de gemeenteraad, waarna de publicatie van deze opdracht kon gebeuren. De offertes voor dit project dienden het gemeentebestuur eind 2021 te bereiken. In het voorjaar van 2022 zal de aannemer aangesteld worden. Het doel is om in april/mei 2022 te starten met de aanleg van een gescheiden riolering in de Moreelstraat.
De werken in de Polderstraat werden gegund in de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 1 juni 2021. Ter voorbereiding op deze werken werden er proefsleuven uitgevoerd om de ligging van de nutsleidingen te controleren, zodanig dat er zich geen problemen voordoen bij uitvoering van deze werken.
Bij de heraanleg wordt maximaal ingezet op het ontharden van het openbaar domein en meer groen. Door de aankoop en afbraak van een aantal woningen in de Polderstraat die getroffen waren door de rooilijn, kunnen we de straat aanleggen op volwaardige breedte. Aan beide zijden van de straat komt er een voetpad met een breedte van minimum 1,50 meter. Dat moet de veiligheid verhogen. Langs de zijde van de onpare huisnummers worden er parkeerstroken aangebracht in grasbetontegels, gescheiden door ruime plantvakken waarin bomen aangeplant worden. Zo kan er meer regenwater infiltreren in de bodem en wordt de riolering minder belast. Er wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd.
De werken in de Polderstraat zitten op schema. Enkel het kruispunt met de Sint-Amandsstraat/Toekomststraat kan pas uitgevoerd worden eind februari/begin maart van zodra de temperaturen het toelaten om de toplaag asfalt te verwerken. Idem voor de toplaag in de Polderstraat. Alle andere riolerings- en wegeniswerken werden ondertussen afgerond.