De strategische nota moet worden aangepast als er sprake is van een bijsturing van het prioritair beleid of de financiële gevolgen ervan. Elke aanpassing van het meerjarenplan moet een motivering van de wijzigingen bevatten (uit : omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3).
Het lokaal bestuur Denderleeuw heeft ervoor geopteerd om geen onderscheid te maken tussen prioritaire en niet-prioritaire acties : elke beoogde verwezenlijking die belangrijk genoeg is er een actie voor te formuleren, wordt als prioritair beschouwd. De overige activiteiten en uitgaven worden als regulier beleid bestempeld.
Naar aanleiding van de opmaak van de aanpassing van het meerjarenplan 2022_1 en 2023_0 werd de inhoud van volgende acties bijgestuurd :
Actie | Omschrijving actie 2021 | Omschrijving actie 2022 | Commentaar 2021 | Commentaar 2022 |
A10212 | Uitvoering RUP Denderpark | Realisatie Denderpark als onderdeel van RUP Centrum | De zone tussen het historische dorpscentrum van Denderleeuw, de Dender en ten noorden begrensd door het spoorwegtalud van de lijn Gent-Brussel wordt ingericht als Denderpark. Dit park vormt de combinatie van spelen, wandelen, fietsen, toerisme en natuurbeleving en integreert hierbij het bestaande ‘Hof ter Leeuwe’ in een groter verhaal. Bedoeling is ook een doorsteek te creëren vanuit de Guido Gezellestraat naar het nieuwe Denderpark. Daarnaast zetten we in op een versterkte relatie met het handel- en horecagebeuren in de dorpskern en dringen we aan op een snelle doorbraak in de herbestemming van het voormalige klooster aan het Dorpsplein. | De zone tussen het historische dorpscentrum van Denderleeuw, de Dender en ten noorden begrensd door het spoorwegtalud van de lijn Gent-Brussel wordt ingericht als Denderpark. Dit park vormt de combinatie van spelen, wandelen, fietsen, toerisme en natuurbeleving en integreert hierbij het bestaande ‘Hof ter Leeuwe’ in een groter verhaal. Bedoeling is ook een doorsteek te creëren vanuit de Guido Gezellestraat naar het nieuwe Denderpark. Daarnaast zetten we in op een versterkte relatie met het handel- en horecagebeuren in de dorpskern en dringen we aan op een snelle doorbraak in de herbestemming van het voormalige klooster aan het Dorpsplein. |
A10502 | Herinrichting sport- en recreatiepark A. De Pelsmaecker en vernieuwingswerken in sporthal Ottoy | Herinrichting sport- en recreatiepark A. De Pelsmaecker en vernieuwingswerken in sporthal Ottoy | In 2018 werd een ontwerper aangesteld voor de herinrichting van het sport- en recreatiepark A. De Pelsmaecker. Een masterplan voor deze site werd reeds opgemaakt en goedgekeurd. In dit masterplan wordt de nodige aandacht besteed aan de doorwaadbaarheid van de site en is er voldoende bewegingsruimte voor fietsers en voetgangers. Het creëren van groene verplaatsingsassen en het centraliseren van speel- en sportruimte binnen de beperkte openbare ruimte van de site is één van de belangrijkste uitgangspunten. De mogelijkheid tot het autoluw maken van het Walleken of het omtoveren van het Walleken naar een fietsstraat zal binnen dit project verder onderzocht worden. In dit project is er ruimte voorzien om de nodige inspraaktrajecten te organiseren met inwoners zodat we tot een gedragen project kunnen komen. De doucheruimten in sporthal Ottoy zijn aan renovatie toe. Een nieuwe waterdichte afwerking zal op de bestaande betegeling van muren en vloeren geplaatst worden. Leidingen worden ingewerkt in de muur en elke doucheruimte wordt voorzien van nieuw kraanwerk. Het eindresultaat zal een nieuwe, moderne look met extra gebruikscomfort voor de sporters zijn. |
In 2018 werd een ontwerper aangesteld voor de herinrichting van het sport- en recreatiepark A. De Pelsmaecker. Een masterplan voor deze site werd reeds opgemaakt en goedgekeurd. In dit masterplan wordt de nodige aandacht besteed aan de doorwaadbaarheid van de site en is er voldoende bewegingsruimte voor fietsers en voetgangers. Het creëren van groene verplaatsingsassen en het centraliseren van speel- en sportruimte binnen de beperkte openbare ruimte van de site is één van de belangrijkste uitgangspunten. De mogelijkheid tot het autoluw maken van het Walleken of het omtoveren van het Walleken naar een fietsstraat zal binnen dit project verder onderzocht worden. In dit project is er ruimte voorzien om de nodige inspraaktrajecten te organiseren met inwoners zodat we tot een gedragen project kunnen komen. De doucheruimten in sporthal Ottoy zijn aan renovatie toe. Een nieuwe waterdichte afwerking zal op de bestaande betegeling van muren en vloeren geplaatst worden. Leidingen worden ingewerkt in de muur en elke doucheruimte wordt voorzien van nieuw kraanwerk. Het eindresultaat zal een nieuwe, moderne look met extra gebruikscomfort voor de sporters zijn. Bovendien worden ook milderende maatregelen genomen om overlast (geluid, veiligheid) in de omgeving te verminderen en zetten we meer in op communicatie met de buurt. |
A30100 | Ontwikkeling RUP Dekaply | Ontwikkeling RUP Dekaply | De ontwikkeling van het RUP Dekaply zal zorgen voor een bredere waaier van bedrijvigheid op de site en een boost geven aan het lokaal ondernemerschap. | De ontwikkeling van het RUP Dekaply zal zorgen voor een bredere waaier van bedrijvigheid op de site en een boost geven aan het lokaal ondernemerschap. Het project is een reconversieproject waarbij de actoren een onderbenut verwaarloosd en vervuild terrein converteren naar een bedrijventerrein met KMO-units waarin groene elementen verweven worden, verbindingen voor traag verkeer voorzien worden, de aanwezige Wildebeek meer ruimte krijgt en er goed uitgewerkte buffers ter hoogte van de overgang naar het agrarisch gebied en de aangrenzende woongebieden voorzien worden. Het project voorziet in de sloop van de bestaande gebouwen, rekening houdend met de aanwezige asbestvervuiling, en in bodemsanering. Het terrein wordt bouwrijp gemaakt om vervolgens gefaseerd over te gaan tot de ontwikkeling van het bedrijventerrein met KMO-units. Bij de herontwikkeling zal bijzondere aandacht gaan naar een vlotte toegankelijkheid en ontsluiting van het projectgebied en een veilige verkeerscirculatie voor alle vervoersmodi. Via een brownfieldconvenant wordt de sanering en ontwikkeling van de site vorm gegeven. |
A30102 | Nieuwe ondernemers aantrekken in onze gemeente door de invoering van een starterspremie |
Nieuwe ondernemers aantrekken in onze gemeente door de invoering van een inrichtings- en vestigingspremie |
Een eigen zaak opstarten is geen eenvoudige opdracht. Nog los van de vaak uitgebreide administratieve verplichtingen waarmee een startende ondernemer geconfronteerd wordt, is het ook financieel niet altijd even makkelijk om een eigen onderneming uit de grond te stampen. Om de slaagkansen van beginnende ondernemers in Denderleeuw te vergroten, zullen we in de toekomst startende zelfstandigen die aan de voorwaarden voldoen met een starterspremie een financieel duwtje in de rug geven. | Een eigen zaak opstarten is geen eenvoudige opdracht. Nog los van de vaak uitgebreide administratieve verplichtingen waarmee een startende ondernemer geconfronteerd wordt, is het ook financieel niet altijd even makkelijk om een eigen onderneming uit de grond te stampen. Om de slaagkansen van beginnende ondernemers in Denderleeuw te vergroten, zullen we in de toekomst startende zelfstandigen die aan de voorwaarden voldoen met een inrichtings- en een vestigingspremie een financieel duwtje in de rug geven. |
Daarnaast werden een aantal nieuwe acties toegevoegd :
Actie | Omschrijving actie 2022 | Commentaar 2022 |
A10013 | Leeuwbrug beweegt - woonwijkverbetering voor particulieren | Via 'Leeuwbrug Beweegt' wil Lokaal Bestuur Denderleeuw samen met externe partners en steun van de Vlaamse Overheid inwoners begeleiden bij het renoveren en samenleven in Leeuwbrug. Bedoeling is om zoveel mogelijk woningen efficiënt en betaalbaar te renoveren tot een gezonde, energiezuinige en ecologische woning, de publieke ruimte aantrekkelijker in te richten én om de wijk te laten uitgroeien tot een betrokken, solidaire buurt. |
A10022 | Opmaak van een algemene stedenbouwkundige verordening |
Een aangename buurt creëren is een gedeelde verantwoordelijkheid. Enerzijds investeert de gemeente in de ruimtelijke kwaliteit van het openbaar domein door straten en pleinen te verfraaien en door extra groene longen te creëren waar mensen kunnen ontspannen en elkaar kunnen ontmoeten. Anderzijds dienen ook private ontwikkelingen bij te dragen tot kwaliteit van de omgeving. Daarom is het belangrijk de randvoorwaarden waaraan ruimtelijke ontwikkelingen in Denderleeuw dienen te voldoen, duidelijk te communiceren. Een nieuwe algemene stedenbouwkundige verordening vormt de leidraad die de gemeente hanteert bij het beoordelen van vergunningsaanvragen. Dit kan zowel gaan over een kleine verbouwing van een eengezinswoning als over een grootschalig ontwikkelingsproject. De algemene stedenbouwkundige verordening vormt een overzichtelijk, toegankelijk en eenvoudig te hanteren handleiding met een logische opbouw en duidelijke regels. Het zijn stedenbouwkundige spelregels die de ‘goede ruimtelijke ordening’ weergeven. Elke Denderleeuwenaar dient ook als een ‘goede huisvader’ zorg te dragen voor zijn persoonlijk ‘stukje’ Denderleeuw. Al deze stukjes samen maken Denderleeuw tot de diverse gemeente die ze vandaag is. |
A20003 | De gemeentelijke basisschool opsplitsen in twee aparte scholen | De gemeentelijke basisschool is de laatste jaren sterk gegroeid in beide vestigingen. Sinds de splitsing van de gemeentelijke basisschool van Herzele is deze van Denderleeuw met voorsprong de grootste binnen de scholengemeenschap. De schoolraad en het ABOC (Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité) vroegen een mogelijke splitsing van de school te onderzoeken. Volgens de Onderwijsvereniging voor Steden en Gemeenten (OVSG) voldoet onze gemeentelijke basisschool aan de voorwaarden om de school te splitsen in twee aparte scholen. Meer zelfs, de splitsing wordt aangeraden gezien de grootte en relatief ver uit elkaar liggende vestigingen. Vooral het ontdubbelen van de positie van directeur is in deze belangrijk. |
AP2036 | Vluchtelingen ondersteunen om de gevolgen van de Oekraïne-crisis op te vangen | De oorlogssituatie in Oekraïne brengt de grootste vluchtelingencrisis sinds WO II met zich mee. Dit brengt ongeziene uitdagingen met zich mee voor lokale besturen op het vlak van registratie, huisvesting, onderwijs, communicatie, … Op Europees, federaal en Vlaams niveau wordt bovenlokale coördinatie opgenomen en worden bepaalde maatregelen gesubsidieerd. Ook lokaal spannen heel wat diensten zich in om de nodige ondersteuning te bieden voor de vluchtelingen in kwestie. |
A20360 | Via individuele steunverlening kwetsbare inwoners versterken | Ten gevolge van de crisis in Oekraïne zoeken vluchtelingen hulp, ook in onze gemeente. De individuele steunaanvragen worden behandeld door het Bijzonder comité voor de sociale dienst. De maatschappelijke dienstverlening kan bestaan uit de toekenning van een (equivalent) leefloon, dringende medische hulp, psychosociale ondersteuning, toeleiding naar de arbeidsmarkt, ... |
A20361 | Huisvesting organiseren voor Oekraïense ontheemden, oa in samenwerking met gastgezinnen en andere huisvestingspartners | De oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne hebben vaak nood aan opvang en huisvesting. Lokaal bestuur Denderleeuw neemt een coördinatierol op binnen de gemeente om mensen via #PlekVrij een onderkomen te bieden, in eigen opvangplaatsen onder te brengen en andere huisvestingspartners in beweging te brengen om opvangplaatsen aan te bieden. |