A10030 Uitwerken visie op sociaal wonen rekening houdend met behalen bindend sociaal objectief en het groeipad van het Sociaal verhuurkantoor (SVK)
Omschrijving (toelichting)
In 2007 liet de Vlaamse overheid een nulmeting uitvoeren waaruit bleek dat Denderleeuw over 327 sociale huurwoningen beschikte. Net als de andere lokale besturen kreeg Denderleeuw een bindend sociaal objectief (BSO) opgelegd. Dit BSO is een richtlijn om het sociaal woonaanbod in Vlaanderen uit te breiden en ook evenwichtig te spreiden. Tegen 2025 zou elke gemeente op haar grondgebied een aantal bijkomende sociale huurwoningen moeten realiseren. Concreet voor Denderleeuw betekende dit: tegen 2025 125 nieuwe sociale huurwoningen, ofwel 452 woningen in totaal, realiseren. In tegenstelling tot de ons omliggende gemeenten heeft Denderleeuw deze doelstelling al bereikt. Daarom besliste het bestuur dat er voorlopig geen nieuwe sociale huurwoningen meer zullen bijkomen op ons grondgebied.
Daarnaast houden we de vinger aan de pols bij het groeipad van het Sociaal Verhuurkantoor (SVK) dat eigenaars stimuleert om hun woning tegen een meer bescheiden huurprijs aan te bieden op de markt in ruil voor tal van voordelen via het SVK. Het doel van een sociaal verhuurkantoor is zoveel mogelijk kwalitatieve gezinswoningen te kunnen aanbieden op de huurmarkt. Als lokaal bestuur zorgen we mee voor de promotie van het SVK bij onze inwoners.
Op initiatief van SOLVA zal onze gemeente toetreden tot een intergemeentelijke samenwerking ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid. Één van de activiteiten zal zijn om een visie op sociaal wonen uit te werken, door o.a. de lokale woningmarkt in kaart te brengen, een partnerschap waar te maken met het sociaal verhuurkantoor dat actief is in de gemeente, ...
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen, krijgen de lokale besturen een trekkersrol.
(Budget) MJP overzicht Aanpassing
Resultaat 2020 | MJP 2021 OUD | MJP 2021 NIEUW | MJP 2021 Verschil OUD-NIEUW | MJP 2022 OUD | MJP 2022 NIEUW | MJP 2022 Verschil OUD-NIEUW | MJP 2023 OUD | MJP 2023 NIEUW | MJP 2023 Verschil OUD-NIEUW | MJP 2024 OUD | MJP 2024 NIEUW | MJP 2024 Verschil OUD-NIEUW | MJP 2025 OUD | MJP 2025 NIEUW | MJP 2025 Verschil OUD-NIEUW | ||
Exploitatie | |||||||||||||||||
Uitgaven | 3.047,70 | 3.535,00 | 3.535,00 | 0,00 | 3.570,35 | 3.570,35 | 0,00 | 3.606,05 | 3.606,05 | 0,00 | 3.642,11 | 3.642,11 | 0,00 | 3.678,54 | 3.678,54 | 0,00 | |
Totaal Exploitatie | -3.047,70 | -3.535,00 | -3.535,00 | 0,00 | -3.570,35 | -3.570,35 | 0,00 | -3.606,05 | -3.606,05 | 0,00 | -3.642,11 | -3.642,11 | 0,00 | -3.678,54 | -3.678,54 | 0,00 |