Trekker CBS
Jo Fonck

Status
In uitvoering

De toename van het aantal bevoegdheden kan ook een aanzet zijn om meer in te zetten op samenwerkingsverbanden met andere lokale besturen om zo de leefbaarheid van ons bestuur te verzekeren. Met dit soort schaalvergroting creëren we meer ruimte voor specialisaties en kan er mogelijk efficiënter gewerkt worden.

Ook het belang van lobbywerk door onze lokale politici en vanuit overkoepelende organisaties zoals VVSG om bijkomende middelen te vragen voor lokale besturen met een voorstedelijke context of om bepaalde projecten binnen te halen, neemt toe aan belang. Dit geldt ook voor het actief opvolgen van mogelijke subsidiekanalen.



Toelichting

Ons lokaal bestuur verkreeg bij het begin van deze legislatuur bijkomende middelen via de financieringslijn 'Centrumfunctie mobiliteitsknooppunt'.

Op aangeven van de vergadering van algemeen directeurs binnen Solva werd door deze intercommunale een subsidioloog aangeworven. Op gezette tijdstippen wordt aan de aangesloten lokale besturen een overzicht van subsidiemogelijkheden bezorgd, net als individuele subsidieoproepen. Op een aantal hiervan werd ingetekend.
Intergemeentelijke samenwerking in het kader van Wonen werd opgezet via een succesvol subsidiedossier.

In het kader van de ontwikkeling van het RUP Centrum werden de gesprekken opnieuw opgestart. Op de gemeenteraad van oktober werd een afsprakenkader in deze zin goedgekeurd. In het kader van de realisatie van het RUP en de doorsteek naar het Denderpark werd aan een voorstel gewerkt met een projectontwikkelaar. Dit leidde inmiddels tot afspraken omtrent een opwaardering van de in het RUP voorziene doorsteek alsook een gemeenteraadsbeslissing over de verkoop onder voorwaarden van een gemeentelijk perceel aan deze projectontwikkelaar. 

In kader van realisatie RUP Dekaply werden via overleg met initiatiefnemers de juiste actoren in kader van bovenlokaal overleg (AWV – Vlaio - …) samengebracht teneinde het gemeentelijk doel te kunnen realiseren. In dit kader werd een Brownfieldconvenant goedgekeurd.

Op 18 februari 2020 keurde het college het principe van samenwerkingsovereenkomst goed omtrent de herontwikkeling van de stationsomgeving tussen ons lokaal bestuur, NMBS en PMV. Het doel van deze samenwerking bestaat uit de herontwikkeling van het projectgebied met het oog op een ruimtelijke verbetering van de parkeerfaciliteiten ten dienste van de reizigers, een nieuw bouwprogramma voornamelijk bestaande uit kantoor- en woonfunctie en een kwaliteitsvolle heraanleg van het publiek domein met aansluiting op het station. De samenwerking behelst in eerste instantie een haalbaarheidsonderzoek op ruimtelijk vlak, een raming van de financiële kosten en opbrengsten, het marktrisico, de verwachte tijdshorizon, de haalbaarheid van de vergunningen, de waardering van de grondposities en de juridische/fiscale/ financiële structurering (het voortraject genaamd).

Onder begeleiding van SOLvA werd in 2020 een overlegplatform opgestart met 7 Dendergemeenten (Geraardsbergen, Ninove, Liedekerke, Denderleeuw, Aalst, Lebbeke en Dendermonde). Dit gebeurde met het specifieke doel om subsidies te proberen binnenhalen van Vlaams, nationaal en Europees niveau, meer bepaald ter voorbereiding op calls die nog niet waren opengesteld. In eerste instantie (november 2020) dienden alle besturen hun eigen insteek te geven. Op basis van deze input worden ‘gemene delers’ gezocht (18 december 2020).

In 2020 werden provinciale en EFRO-subsidies verworven waardoor een specialist lokale economie gedurende 6 maanden (deeltijds) actief kan zijn voor ons bestuur. Hierbij engageerden we ons om een quickscan lokale economie te laten uitvoeren. Deze werd al deels opgestart eind 2020.

G

Kwaliteit

G

Tijd

--

Geld