Status
Uitgevoerd

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2025

Als lokaal bestuur zetten we continu in op verdere professionalisering. Dit houdt ook in dat we steeds meer de principes van goed projectmanagement hanteren. Dit in combinatie met de zeer brede scope waarbinnen een lokaal bestuur actief is en het stijgend aantal dienstoverschrijdende geïntegreerde projecten in onze organisatie voelen we steeds meer de nood aan een dynamische digitale werkomgeving. Ook een goede projectopvolging op organisatieniveau is van belang zowel voor onze eigen diensten als voor rapportering naar de bevoegde beleidsorganen.

Als eigentijdse werkgever willen we onze medewerkers een moderne digitale werkplaats aanbieden om efficiënt en productief samen te werken. De nieuwe werkomgeving van Microsoft 365 biedt in dat opzicht enorm veel mogelijkheden die de komende jaren verder geëxploreerd kunnen worden. Enkele speerpunten van deze centrale digitale werkplek zijn: samenwerking aan documenten, dossiers en projecten, kennisdeling en informatiebeheer, conversatie en opvolging van projecten, integratie van toepassingen binnen de centrale werkplek en gebruiksvriendelijkheid. Hierbij is het belangrijk dat medewerkers eenvoudig toegang hebben tot relevante informatie voor hun job en makkelijk informatie kunnen delen. Dit kan onder andere via een intranet als portaal voor gemeenschappelijke informatie, interne nieuwsflitsen en dienstnota's. Dergelijk samenwerkingsplatform is een strategisch instrument om de organisatiedoelstellingen en -strategie mee te helpen realiseren, een plek om slimmer en effectiever samen te werken, door beter geïnformeerde, betrokken medewerkers die zich meer verbonden weten met elkaar en met de organisatie en de gemeente.



Toelichting

G

Kwaliteit

Mede door corona is er een grote versnelde verandering gekomen in onze 'digitale werkplaats' voor de medewerkers en in het bijzonder ook de 'work-from-home' infrastructuur, waardoor tijd- en plaatsonafhankelijk werken in 2020 volledig mogelijk gemaakt is. Begin maart bood Microsoft gratis licenties aan omwille van het coronavirus, waar we meteen op intekenden om met Microsoft Teams te kunnen starten. Deze roll-out was immers voorzien in het meerjarenplan samen met onze omschakeling naar het volledige Microsoft 365-pakket. Na vergelijking van mogelijke alternatieven zoals Zoom en Cisco Webex werd Microsoft Teams in een paar dagen tijd organisatiebreed opgezet. Ook voor onze raadsleden werd een digitale vergaderstructuur mogelijk gemaakt via Microsoft Teams. 

Naast digitaal communiceren en samenwerken met collega's moeten ook de bestanden/toepassingen uit onze lokale omgeving van thuis uit bereikbaar zijn. Onze VPN-verbinding en firewall waren aan vervanging toe en werden ook vernieuwd. Vooral voor de beveiligde VPN-verbinding was dat broodnodig, want die draaide voorheen al op volledige capaciteit met slechts een handvol gebruikers en moest nu enorm verkeer aankunnen voor alle thuiswerkers. Met de nieuwe hardware kan iedereen nu zonder probleem verbinden. Ook de uploadsnelheid via Proximus werd verhoogd zodat onze data vlotter bij de collega's thuis geraakt. 

Om het thuiswerken verder te faciliteren konden de meeste collega's tijdens de eerste coronagolf al overschakelen van een desktop naar een laptop. Ook hiervoor werd een grote investering en inspanning geleverd om de medewerkers snel een uitstekende werkplaats te voorzien. Gezien thuiswerken aangeraden blijft, zullen nog meer medewerkers binnenkort de overstap maken, zodat (op de baliemedewerkers na) iedereen in 2021 een performante laptop (en headset, tas, laptopstandaard, hub) ter beschikking zal hebben. 

Tenslotte voerde softwareleverancier Cevi in mei de laatste migraties uit van toepassingen naar het datacenter van Securitas, zoals het notuleringspakket Cobra, de servicebus en het zakenmagazijn van Cevi. De oude databases van Cevips werden overgezet naar een nieuwe SQL-database. De grote verhuis van onze bestanden - onze fileserver - gebeurde begin juli. Eerder werden al andere grote pakketten zoals New Horizon en Recreatex naar de cloud overgebracht.

Samen met de voorafgaande vernieuwing van de bekabeling en switches in onze gebouwen en de installatie van een nieuw WiFi-netwerk op onze locaties is de verhuis van onze servers naar een performant en veilig datacenter een van de grootste ICT-projecten die onze organisatie al ondernam. Het was ook de noodzakelijke voorwaarde om snel te kunnen schakelen en zorgde mee voor een vlotte doorstart van onze dienstverlening in coronatijden doordat heel wat toepassingen van thuis uit toegankelijk bleven. Zo kon een 'digital disruption' uitblijven en onze dienstverlening voor onze inwoners, verenigingen en ondernemers verzekerd blijven. 

Maar daarbij stopt het niet: de verdere uitrol van Microsoft 365 en de centrale Teams-hub, de vernieuwing van de telefonie, de doorgedreven implementatie van een digitaal handtekenplatform, de upgrade van ons notuleringspakket Cobra, de vernieuwing van de softwaretoepassingen van de diensten Kinderopvang en Vrije Tijd, de upgrade van Corsa, de uitrol van Pepperflow voor de opvolging van de meerjarenlanning, de lancering van een nieuwe website als digitaal gemeentehuis dat 24/7 beschikbaar is en waar burgers en ondernemingen snel de juiste informatie over onze dienstverlening kunnen vinden of zo veel mogelijk online afhandelen… Ook al deze projecten zitten al in de pijplijn.

G

Tijd

Versneld uitgevoerd

G

Geld