Kwaliteit
Mede door corona is er een grote versnelde verandering gekomen in onze 'digitale werkplaats' voor de medewerkers en in het bijzonder ook de 'work-from-home' infrastructuur, waardoor tijd- en plaatsonafhankelijk werken in 2020 volledig mogelijk gemaakt is. Begin maart bood Microsoft gratis licenties aan omwille van het coronavirus, waar we meteen op intekenden om met Microsoft Teams te kunnen starten. Deze roll-out was immers voorzien in het meerjarenplan samen met onze omschakeling naar het volledige Microsoft 365-pakket. Na vergelijking van mogelijke alternatieven zoals Zoom en Cisco Webex werd Microsoft Teams in een paar dagen tijd organisatiebreed opgezet. Ook voor onze raadsleden werd een digitale vergaderstructuur mogelijk gemaakt via Microsoft Teams.
Naast digitaal communiceren en samenwerken met collega's moeten ook de bestanden/toepassingen uit onze lokale omgeving van thuis uit bereikbaar zijn. Onze VPN-verbinding en firewall waren aan vervanging toe en werden ook vernieuwd. Vooral voor de beveiligde VPN-verbinding was dat broodnodig, want die draaide voorheen al op volledige capaciteit met slechts een handvol gebruikers en moest nu enorm verkeer aankunnen voor alle thuiswerkers. Met de nieuwe hardware kan iedereen nu zonder probleem verbinden. Ook de uploadsnelheid via Proximus werd verhoogd zodat onze data vlotter bij de collega's thuis geraakt.
Om het thuiswerken verder te faciliteren konden de meeste collega's tijdens de eerste coronagolf al overschakelen van een desktop naar een laptop. Ook hiervoor werd een grote investering en inspanning geleverd om de medewerkers snel een uitstekende werkplaats te voorzien. Gezien thuiswerken aangeraden blijft, zullen nog meer medewerkers binnenkort de overstap maken, zodat (op de baliemedewerkers na) iedereen in 2021 een performante laptop (en headset, tas, laptopstandaard, hub) ter beschikking zal hebben.
Tenslotte voerde softwareleverancier Cevi in mei de laatste migraties uit van toepassingen naar het datacenter van Securitas, zoals het notuleringspakket Cobra, de servicebus en het zakenmagazijn van Cevi. De oude databases van Cevips werden overgezet naar een nieuwe SQL-database. De grote verhuis van onze bestanden - onze fileserver - gebeurde begin juli. Eerder werden al andere grote pakketten zoals New Horizon en Recreatex naar de cloud overgebracht.
Samen met de voorafgaande vernieuwing van de bekabeling en switches in onze gebouwen en de installatie van een nieuw WiFi-netwerk op onze locaties is de verhuis van onze servers naar een performant en veilig datacenter een van de grootste ICT-projecten die onze organisatie al ondernam. Het was ook de noodzakelijke voorwaarde om snel te kunnen schakelen en zorgde mee voor een vlotte doorstart van onze dienstverlening in coronatijden doordat heel wat toepassingen van thuis uit toegankelijk bleven. Zo kon een 'digital disruption' uitblijven en onze dienstverlening voor onze inwoners, verenigingen en ondernemers verzekerd blijven.
Maar daarbij stopt het niet: de verdere uitrol van Microsoft 365 en de centrale Teams-hub, de vernieuwing van de telefonie, de doorgedreven implementatie van een digitaal handtekenplatform, de upgrade van ons notuleringspakket Cobra, de vernieuwing van de softwaretoepassingen van de diensten Kinderopvang en Vrije Tijd, de upgrade van Corsa, de uitrol van Pepperflow voor de opvolging van de meerjarenlanning, de lancering van een nieuwe website als digitaal gemeentehuis dat 24/7 beschikbaar is en waar burgers en ondernemingen snel de juiste informatie over onze dienstverlening kunnen vinden of zo veel mogelijk online afhandelen… Ook al deze projecten zitten al in de pijplijn.