Trekker CBS
Marnick Vaeyens

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2021

Naast de fysieke dienstverlening kiezen we ervoor om ook een kwaliteitsvolle en toegankelijke e-dienstverlening uit te bouwen. De gemeentelijke website is en blijft daartoe de belangrijkste toegangspoort voor onze inwoners.

De website denderleeuw.be is de motor van de e-dienstverlening en digitale communicatie. We moeten dus blijvend inzetten op de continue ontwikkeling en uitbreiding van de webstek, met speciale aandacht voor de toegankelijkheid van de dienstverlening, gebruiksvriendelijkheid, performantie en aanpassing aan de noden van de dag. De belangrijkste bouwstenen van de website zijn de productencatalogus en het digitaal loket, waardoor de website - in de mate van het mogelijke - een gelijkwaardig alternatief kan worden voor de fysieke dienstverlening en 24 uur per dag toegankelijk is.

Ook usability, veiligheid en responsiviteit zijn belangrijke criteria voor het gebruiksgemak van de burgers, wat zich vertaalt in het design en de informatiearchitectuur van de website.



Toelichting

G

Kwaliteit

Door de coronacrisis is het project van de totale vernieuwing van de website versneld opgestart. De gunning voor de realisatie van een nieuwe website werd al in juli 2018 toegewezen aan Paddle, binnen het raamcontract van de Vlaamse overheid. Maar door andere prioriteringen werd dit project nadien 'on hold' gezet. De noodzaak voor een performante, toegankelijke en gebruiksvriendelijke website werd evenwel snel en dringend voelbaar naarmate de coronacrisis verder escaleerde, in het bijzonder vanaf de periode van lockdown en de invoering van het werken op afspraak. Ook binnen de crisiscommunicatiecampagne speelt de website als centraal informatiepunt een cruciale rol. Daarom werd een taskforce website opgericht met enkele collega's uit verschillende diensten en onder leiding van de communicatiedienst. In het najaar werd samen met onze project manager van Paddle een roadmap opgesteld met het zeer ambitieuze doel om tegen begin 2021 de nieuwe website te kunnen lanceren. 

Op basis van analyses van de huidige website en de algemene trends binnen webontwerp en digitale communicatie werden een eerste concept en design mbt de functionaliteiten en navigatie van de nieuwe website uitgetekend. Speerpunten zijn het strakke, responsieve ontwerp voor de webpagina’s, een sobere startpagina met een centrale en sterke zoekfunctie en 10 toptaken, de verdere uitbouw van het digitaal loket en een koppeling met de UiT-databank. Een nieuwe navigatiestructuur werd uitgetekend en de productencatalogus op de huidige website werd grondig geüpdatet en stelselmatig overgezet naar het nieuwe content management systeem, dat op het gloednieuwe Drupal 9 platform draait. Ook de integratie van Mijn Burgerprofiel wordt meteen meegenomen in het project. Via Mijn Burgerprofiel, een initiatief van de Vlaamse overheid met samenwerking van alle overheden in ons land, kunnen burgers veilig aanmelden en surfen op de overheidswebsites van de federale, Vlaamse en lokale overheid. De integratie van Mijn Burgerprofiel in de nieuwe website, en de koppeling met de eBox voor burgers, wordt technisch voorbereid met Informatie Vlaanderen en Paddle, zodat de implementatie meteen kan gebeuren na de livegang van de nieuwe website. 

In afwachting van de nieuwe website werd de huidige site uiteraard up to date gehouden en verder uitgebreid. Vooral het nieuwe corona-luik werd het hele jaar door continu bijgewerkt en gepromoot via de centrale url https://www.denderleeuw.be/corona

N.a.v. het coronacrisisbeheer werd vanaf 1 juni het werken op afspraak voor alle diensten ingevoerd. Om onze dienstverlening te blijven verzekeren werd hard ingezet en campagne gevoerd rond 'Tot uw dienst op 1-2-3'. Kortweg: check eerst de website en het digitaal loket voor online diensten, contacteer in tweede instantie de diensten voor info via de gebruikelijke kanalen en indien het noodzakelijk is, kan je ten derde je bezoek inplannen via de website. Wat dit laatste betreft werd alle info rond werken op afspraak gebundeld op https://www.denderleeuw.be/afspraak. Voor de dienst Burgerzaken activeerde de firma Q-matic de digitale afsprakenmodule, waardoor burgers online een afspraak kunnen maken en zich met hun afspraakbevestiging kunnen aanmelden via de ticketzuil (met QR-code). Voor de andere diensten werd een nieuw webformulier opgemaakt, dat eveneens enorm vaak gebruikt werd, naast de extra telefonische afsprakenlijn. Van 1 juni tot 31 december werd maar liefst 360 keer gebruik gemaakt van dit webformulier.     

Ook het digitaal loket is verder uitgebreid op onze website. Op 1 maart 2019 werd het nieuwe Digitaal Loket gelanceerd, als verzamelplaats van onze online dienstverlening via de website (in 2020: 34 webformulieren). Na het eigen digitaal Evenementenloket in 2019 was de vernieuwing van de sollicitatieformulieren begin 2020 aan de beurt, met nieuwe webformulieren voor de algemene sollicitaties, het spontaan solliciteren en de aparte sollicitatieformulieren voor gemeenschapswachten, seizoenarbeiders en jobstudenten. Ook de webformulieren voor de aanleg en herstelling van voetpaden, het aanpassen van boordstenen, de opstart en uitbetaling van de subsidie voor de afkoppelingswerken hemel- en afvalwater, de subsidie aanleg hemelwaterinstallatie en de aanvraag van het gratis conformiteitsattest werden gelanceerd in 2020.  

In 2020 ontvingen we 1515 aanvragen via een webformulier (2019: 1079 - 2018: 968 - 2017: 867) en 638 aanvragen via de webshop Vrije Tijd en Kinderopvang (2019: 846 - 2018: 803 - 2017: 682). Die laatste daling had uiteraard veel te maken met de afgelaste activiteiten van de dienst Vrije Tijd door corona. De meest gebruikte webformulieren zijn de meldingskaart (579), afsprakenformulier (361), stedenbouwkundig uittreksel (62), afspraak voor labelen van een (brom-)fiets (43), de melding van de organisatie van een evenement (41) en de nieuwe sollicitatieformulieren (samen goed voor 225 sollicitaties). Geen aangifte van een adreswijziging meer (in 2019 nog goed voor 429 aanvragen), want dit verloopt  sinds december 2019 via het webloket van eGovFlow. 

Via het webloket eGovFlow Burgerzaken en Strafregister (sinds 1 maart 2019) kunnen de aanvraag én aflevering van attesten en akten Burgerzaken volautomatisch en rechtsgeldig (via digitale handtekening) gebeuren, dus zonder tussenkomst van een ambtenaar. Via het Eagle-webloket (sinds 1 mei 2019) is ook de procedure voor aanvraag en behandeling van vergunningen inname openbaar domein gedigitaliseerd, maar hierbij is wel nog afhandeling door de gemeentediensten noodzakelijk. Het afleveren van de vergunning zelf gebeurt wel digitaal. Beide online diensten zijn een groot succes: in 2020 werden maar liefst 2886 attesten, akten en uittreksels Burgerzaken aangevraagd en afgehandeld (in 2019: 1150) en 1210 innames openbaar domein ingediend (in 2019: 979)! Vooral de uittreksels strafregister (1033), de aangifte van adreswijziging (617) en het attest gezinssamenstelling (588) zijn zeer populair. 

Ter ondersteuning van de lokale handelaren werd in april 2020, meteen vanaf de lockdown, een nieuwe campagnewebsite opgezet: https://www.shopindenderleeuw.be/. In eerste instantie bevatte deze site een overzicht van alle handelszaken die ook tijdens deze moeilijke periode voor onze inwoners zorgden voor leverings- of afhaaldiensten. Dit ging gepaard met een grootschalige promotiecampagne #ik(ver)kooplokaal, via diverse mediakanalen. De website is zowel gericht naar shoppers als ondernemers. In december 2020 kwam daar ook nog eens de lancering van de digitale Denderleeuwbon bij, in samenwerking met Belfius, The Studio en Onze Stad App. Deze digitale bon kan aangekocht worden via http://www.denderleeuwbon.be/ op het Cirklo-platform. De digitale Denderleeuwbon betekende ook een boost voor nieuwe ondernemers die de bon aanvaarden als betaalmiddel in hun zaak (waarvoor ze zich uiteraard ook via een webformulier kunnen inschrijven).   

 

G

Tijd

Versneld 

G

Geld