Trekker CBS
Andy Depetter

Status
Uitgevoerd

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2020

We blijven inzetten op digitale dienstverlening. De werking van het digitaal loket wordt geëvalueerd en waar nodig aangepast en uitgebreid. Daarnaast wordt ook bekeken hoe het digitaal dienstverleningsconcept verder kan uitgebreid worden.

In de eerste plaats wordt een klantgeleidingssysteem geïmplementeerd bij de dienst Burgerzaken. Later zal die dienst als piloot fungeren om ook werken op afspraak in te voeren. Ook hier zal de implementatie geëvalueerd worden en zal nagegaan worden of andere aspecten van de dienstverlening dienen aangepast te worden. Indien de evaluatie positief is, kan het werken op afspraak ook uitgebreid worden naar andere diensten en kunnen we onze openingsuren desgewenst aanpassen.

Een belangrijk voordeel aan deze nieuwe toepassingen is de mogelijkheid tot rapportering. Wanneer je als bestuur kan vaststellen hoeveel bezoekers er langskomen, voor welke producten en op welke tijdstippen, kan je de dienstverlening hierop afstemmen. Meten is weten.



Toelichting

G

Kwaliteit

Omwille van het coronavirus werd het werken op afspraak versneld ingevoerd. Op 21 april 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen het permanent werken op afspraak van de dienst Burgerzaken goed en op 23 juni werden de interne regels hiervoor scherp gesteld. Op 29 juni was het werken op afspraak met klantgeleidingssoftware volledig operationeel voor de dienst Burgerzaken.

Parallel werd het werken op afspraak organisatiebreed ingevoerd sinds 8 juni, op advies van de werkgroep Exitstrategie, zodat we onze bezoekers in veilige omstandigheden een klantvriendelijke dienstverlening konden bieden. Om deze nieuwe manier van werken breed bekend te maken werd onder meer een bewonersbrief verspreid in alle brievenbussen.

Verder werden de bezoekersstromen binnen de gemeentelijke gebouwen herbekeken.  In het administratief centrum worden bezoekers zoveel mogelijk op het gelijkvloers ontvangen. Naast het coronaproof inrichten van het onthaal, het loket van de financiële dienst en de loketten van de dienst Burgerzaken werden nog 2 extra gespreksruimtes gecreëerd op het gelijkvloers. Zo kan bijvoorbeeld ook de dienst Wonen en Ondernemen ook op een veilige manier bezoekers ontvangen op het gelijkvloers. Dit heeft er toe geleid dat de aanwezigheid van externen in het gebouw beperkt blijft tot bepaalde ruimtes. 

Het werken op afspraak werd door zowel de medewerkers als het merendeel van de bezoekers positief geëvalueerd. Bovendien werden er voor dringende zaken of korte transacties alternatieven gecreëerd zoals het digitaal loket en de snelbalie. Relevante cijfers over het werken op afspraak en de werking van het digitaal loket en de snelbalie kan je terugvinden onder actie 40242 - Dagelijks instaan voor professionele basisdienstverlening voor al onze producten.   

G

Tijd

Versneld uitgevoerd

--

Geld