Trekker CBS
Marnick Vaeyens

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2025

In onze samenleving speelt de beeldcultuur en beeldcommunicatie een dominante rol. Meer dan ooit kunnen beelden (foto's, video's, grafieken...) onze boodschap kracht bijzetten en het bereik van onze communicatie versterken. Daarom gaan we continu op zoek naar innovatieve en effectieve manieren om nog beter beeldmateriaal te gebruiken in onze online en offline communicatie.

Bovendien willen we ook in de openbare ruimte specifieke beeldcommunicatie kunnen aanbieden. Dat kan onder meer door informatieschermen in de openbare gebouwen te plaatsen en periodiek extra LED-schermen te huren voor de promotie van gemeentelijke activiteiten.

Om onze foto's en video's beter te bewaren en ontsluiten willen we gebruik maken van een beelddatabank. Bedoeling is om de eigen mediabestanden via het platform te ontsluiten en delen met de gebruikers binnen de organisatie en later ook beschikbaar te maken naar externe gebruikers op het internet.



Toelichting

Aangezien beeldcommunicatie steeds belangrijker wordt in het hedendaagse communicatielandschap, is dit een bijzonder aandachtspunt voor de communicatiedienst. Dit gaat zeer ruim, van sprekende beelden in het infoblad, het gebruik van promodoeken en LED-schermen in het straatbeeld, originele bestickering of immorborden, tot de inzet van beeld en video op sociale media.

Zo zet de dienst Communicatie actief in op het gebruik van filmpjes via sociale media over actuele onderwerpen (bv. afronding van de werken in de Rodenbachstraat, coronamaatregelen,  markt in Welle, kajak in Denderleeuw, de maandelijkse Schakel, vergroening begraafplaats Iddergem, 10 jaar Speelplein Awimbalieje, Ruimte voor Water...). 

Door de coronacrisis werden vele evenementen afgelast en vervangen door een digitaal alternatief. Mooie voorbeelden hiervan zijn de video-events rond de virtuele opening van en rondleiding in het nieuwe gemeentemagazijn op de site Veldstraat, de virtuele aankomst van Sinterklaas, het Kerstconcert STIL en de online lezing in de bib.  

Ook onze grotere campagnes krijgen meer en meer een filmische component in de ruime communicatiemix. Denk maar aan de teaser naar aanleiding van de lancering van het meerjarenplan 2020-2025, de promovideo over Babbelonië, de acties rond de promotie van de Dendervallei als toeristische trekpleister... En uiteraard ook voor de vele corona-campagnes in 2020:  rond '#ikredlevens', de bedeling van de mondmaskers, '6 gouden regels, 11 miljoen redenen', waarbij 10 inwoners in beeld gebracht werden met hun reden om de coronamaatregelen te volgen, de videoboodschappen van de burgemeester en viroloog Steven Van Gucht, CoronAlert... 

Om de lokale handel te ondersteunen en de verkoop van de Denderleeuwbon te stimuleren, werd een grootschalige campagne voor sociale media opgezet. Alle handelaren die de Denderleeuwbon aanvaarden ontvingen campagnebeelden die ze konden verspreiden om dit mee te promoten. Ook via onze kanalen werden deze beelden verder verspreid. 

G

Kwaliteit

G

Tijd

G

Geld