Trekker CBS
Jo Fonck

Status
In onderzoek

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 01-01-2023

Conform het protocolakkoord evalueert de Taskforce Domiciliefraude jaarlijks zijn werking. Op die manier blijft de taskforce zijn werking optimaliseren. Zo wordt er nagegaan of andere gemeentelijke diensten met een signaalfunctie en externe partners zoals bijvoorbeeld de inspecteurs van de kinderbijslag kunnen betrokken worden in de werking. Informatiedoorstroming tussen sociale dienst, huisvestingsmaatschappijen, dienst Burgerzaken en de politie wordt verder geoptimaliseerd. Op die manier draagt de Taskforce ertoe bij dat de middelen terecht komen bij de mensen die het nodig hebben.

Er wordt een kader uitgewerkt waarin de Taskforce Domiciliefraude een advies kan verlenen aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau en/of het bijzonder comité voor de sociale dienst en waar een evenwicht wordt gezocht tussen de administratiefrechtelijke benadering en de benadering vanuit menselijke grondrechten.



Toelichting

Sinds 2018 maken we een prioriteit van de strijd tegen domiciliefraude. In 2019 werden 426 specifieke woonstcontroles uitgevoerd, 134 meer dan het jaar voordien. Dit resulteerde in 103 ambtshalve schrappingen en 21 inschrijvingen in het bevolkingsregister.

De eerste verkennende vergaderingen (Veiligheid-Burgerzaken-OCMW) om de werking van de Taskforce uit te breiden vonden begin 2020 plaats. Op 4 februari werd de projectfiche terzake goedgekeurd (o.a. ook naar andere vormen van fraude). Het coronavirus zorgde echter voor oponthoud. Zo werden fysieke controles van adreswijzigingen tijdelijk uitgesteld omwille van veiligheidsredenen, alsook ambtshalve schrappingen en inschrijvingen om mensen tijdens de lockdown niet in de problemen te brengen. Intussen zijn deze zaken opgevolgd en is de normale werking hervat. Een volgende samenkomst van de taskforce wordt binnenkort ingepland.

Ondanks het moeilijke werkjaar voor de wijkagenten en de dienst Burgerzaken werden er 9 dossiers betreffende ambtshalve inschrijving behandeld en besliste het college van burgemeester en schepenen in 95 dossiers over te gaan tot een ambtshalve schrapping. 

O

Kwaliteit

O

Tijd

--

Geld