Trekker CBS
Jan De Nul
Sofie Renders

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2021
Einddatum: 31-12-2021

Een kind dat in een gezin opgroeit, put vanzelfsprekend uit het voorhanden zijnde gezinskapitaal dat bestaat uit het financieel kapitaal, sociaal kapitaal, cultureel kapitaal, gezondheidskapitaal en het psychologisch kapitaal. Met de hulp van een schoolopbouwwerker versterken we ouders binnen de thuiscontext zodat het gezinskapitaal verhoogt. Dit doen we door ouders maximaal te informeren over het onderwijsgebeuren en de verwachtingen die het onderwijs ten aanzien van hen heeft. Ook willen wij ouders hun school-gerelateerde administratieve competenties helpen verhogen, ondersteunen we hen bij het digitaal aanmelden en het gebruik van smartschool. We bestrijden sociale onderbescherming, leiden actief toe tot het vrijetijdsaanbod, onderzoeken hun recht op financiële tegemoetkomingen en verwijzen door naar hulp- en dienstverlening waar nodig.



Toelichting

G

Kwaliteit

JONGLEREN
• Versterken van kinderen
Bij JongLeren versterken vrijwilligers kinderen op een speelse manier. We werken rond basisvaardigheden (taalontwikkeling, rekenen) en welzijn (vertrouwen, motivatie). We maken ouders en kinderen wegwijs in het huiswerkbeleid van de school. We zetten kinderen van het 3de kleuterklas, 1ste en 2de leerjaar en hun ouders op weg, zodat ze in de daaropvolgende jaren zelfstandig verder kunnen in het opvolgen en aanmoedigen van de schoolloopbaan.

In 2020 werden een 20-tal vrijwilligers ingezet die in totaal iets minder dan 30 kinderen begeleidden. Vooral het voorjaar liep moeilijk, toen vrijwilligers kinderen en gezinnen trachtten te begeleiden in het afstandsonderwijs, maar ook zelf niet aan huis mochten komen. De ondersteuning gebeurde toen voornamelijk op de drempel, telefonisch of digitaal. Voor meer dan de helft van de vrijwilligers was dit geen optie. In het najaar, bij de start van schooljaar 2020-2021,vertrokken we van begeleiding aan huis. Midden oktober schakelden we over naar begeleiding van kinderen op locatie zodat we de bubbels klein konden houden.

• Brugfunctie voor ouders
De vrijwilligers ondersteunen een vlotte communicatie van de school naar de ouders en omgekeerd: ze helpen bij het vertalen van brieven, het overlopen van de agenda, en het in orde brengen van administratie.

Vaak hebben ouders vragen die breder gaan dan het begeleiden van de kinderen in hun schoolloopbaan. De vrijwilligers proberen zo veel mogelijk de brug te maken naar het vrijetijdsaanbod en het hulp- en dienstverlenend aanbod in Denderleeuw. Meer complexe vragen worden doorverwezen naar de onderwijsopbouwwerker.

Nu de vrijwilligers sinds oktober 2020 de kinderen begeleiden in de Palaver, het koetshuis of de bibliotheek, is het contact met de ouders verminderd waardoor ze deze ook minder kunnen betrekken op het schoolgebeuren en kunnen ondersteunen bij de vragen die ze hebben.

• Leren van elkaar
In het verleden was er bij JongLeren een oudergroep waar ouders ervaringen uitwisselden en ook leerden van elkaar. De oudergroep kwam tweemaandelijks bij elkaar. Binnen de oudergroep werden ouders geïnformeerd over het aanbod in de gemeente. In 2020 kon de groep door de gekende omstandigheden niet bij elkaar komen. In de toekomst willen we de oudergroep heropstarten.

BRUGFUNCTIE ONDERWIJSOPBOUWWERKER
We merken dat er vaker beroep gedaan wordt op de onderwijsopbouwwerker. Zowel vanuit de vrijwilligers van Jongleren als vanuit zorgcoördinatoren, Huis van het kind en het OCMW worden gezinnen toegeleid naar de onderwijsopbouwwerker die hun vraag verkent en verder op weg helpt. De toename van het aantal vragen heeft te maken met de toenemende bekendheid van de onderwijsopbouwwerker bij zowel gezinnen als het welzijnslandschap. Tegelijk heeft het ook te maken met de bijkomende moeilijkheden die de pandemie met zich meebracht voor kwetsbare gezinnen m.b.t. opvang van kinderen. Verder speelde de schoolopbouwwerker belangrijke informatie aan ouders door zoals de COVID-toeslag bij het groeipakket, de inzamelactie van laptops, het aangepast vrijetijdsaanbod voor kinderen in Denderleeuw …

Specifiek voor de ouders binnen JongLeren ging de opbouwwerker in de zomer op huis- of deurbezoek bij alle gezinnen.

BRUGFUNCTIE VANUIT HET BUURTOPBOUWWERK
Ook de buurtwerkers hebben tijdens de sluiting van de scholen ingestaan als brugfiguur om contacten met kwetsbare gezinnen te vergemakkelijken, huiswerkbundels rond te dragen, gezinnen te informeren over het hulp- en dienstverlenend aanbod e.m.

ONDERSTEUNEN VAN DIGITALE AANMELDINGEN
Sinds 2019 gebeuren de inschrijvingen voor de basisscholen via een centraal aanmeldingssysteem. De onderwijsopbouwwerker informeert en ondersteunt kwetsbare ouders bij de gehele procedure. De opbouwwerker speurt proactief ouders op die op het einde van de aanmeldingsperiode nog niet hadden aangemeld. Ze ondersteunt hen indien gewenst om nog aan te melden. Ook na de aanmeldingsperiode komen er vragen van ouders: vb. bij het ontvangen van hun ticket voor inschrijving, ouders die na de aanmeldingsperiode verhuizen naar Denderleeuw en een school zoeken.
Daarnaast is de opbouwwerker lid van de disfunctiecommissie, waar klachten van ouders worden besproken.

ONDERSTEUNENDE ACTIES

  • Jeugdboekenmaand
    De onderwijsopbouwwerker organiseerde samen met de collega kinderarmoede in maart verschillende acties rond de jeugdboekenmaand. Tijdens Samenspel gingen meertalige voorleesmomenten (steeds Nederlands + andere taal) door. Op deze manier stimuleerden we ouders om ook thuis voor te lezen voor hun kinderen.

  • Speelgoedbeurs
    Voor vele gezinnen is het aankopen van speelgoed duur. Bovendien geraken kinderen speelgoed ook beu en gaat het stuk. Om het aanbod van speelgoed uit te breiden en te verwisselen, organiseerden we een speelgoedbeurs. Alle materialen staan klaar, maar de geplande beurs van 7 november kon helaas niet doorgaan omwille van corona.
  • Stimulerende thuisomgeving
    In 2020 ontving JongLeren ook een projectsubsidie vanuit Kind en Gezin. Hiermee werd materiaal aangekocht om kinderen in de thuiscontext te stimuleren: schoolmateriaal, educatieve spelletjes en vouchers voor een educatieve uitstap naar Technopolis.
  • Inzamelactie Laptops

Via allerlei kanalen werd er gezocht naar laptops en chromebooks om het afstandleren mogelijk te maken. Er werd een dossier ingediend bij KBS, er werd samenwerking gezocht en verkregen met serviceclub The Lions  en er werd een inzamelactie opgezet  voor tweedehandslaptops.  Uiteindelijk voorzag het lokaal bestuur een financiële toelage per basisschool waarmee de scholen zelf laptops of chromebooks konden aanschaffen voor hun leerlingen.

  

 

 

G

Tijd

Vertraagd

--

Geld