Trekker CBS
Jan De Nul
Sofie Renders

Status
In uitvoering

Wanneer er grote verschillen zijn tussen de school en het thuismilieu is het moeilijk voor ouders en leerlingen om zich te herkennen in het schoolgebeuren en zich erkend te weten. Ook schoolteams ervaren een missing link en wensen beter wederzijds begrip en samenwerking. Met deze actie trekken we via de inzet van een schoolopbouwwerker volop de kaart van het partnerschapsmodel tussen ouders in een maatschappelijk kwetsbare situatie en de school. Dit doen we door op school allerhande drempelverlagende en informatieve bijeenkomsten te organiseren waarbij naast informatieoverdracht, het rechtstreekse contact en de bevordering van de communicatie tussen de ouder en de leerkracht centraal staat. Daarnaast werken we samen met scholen aan een duidelijke visie rond ouderbetrokkenheid en gelijke onderwijskansen, vertalen we dit in een actieplan en ondersteunen we de realisatie ervan.



Toelichting

O

Kwaliteit

BRUGFUNCTIE
Bij het project JongLeren gaan vrijwilligers wekelijks een uur aan huis bij kwetsbare leerlingen (3e kleuterklas, 1e en 2e leerjaar) voor huiswerkbegeleiding en spelenderwijs leren. Hierbij nemen zowel de opbouwwerker als de vrijwilligers een brugfunctie op tussen school en ouders, vb. aanwezigheid op het oudercontact. Op deze manier is de school beter op de hoogte van de thuissituatie van hun leerlingen, en kunnen ze hier rekening mee houden. Tegelijk zorgt de ondersteuning van de vrijwilligers voor een vlotte communicatie van de school naar de ouders: ze helpen bij het vertalen van brieven, het overlopen van de agenda, en het in orde brengen van administratie. De vrijwilligers worden hierin gecoacht door de opbouwwerker.
De afspraak is dat de school de vrijwilligers contacteert bij een nieuwe opstart en los daarvan ook 2 keer per schooljaar. Dit om te kunnen afstemmen en informeren over de aanpak op school.

Ook de buurtwerkers hebben tijdens de sluiting van de scholen ingestaan als brugfiguur om contacten met kwetsbare gezinnen te vergemakkelijken, huiswerkbundels rond te dragen, ...


SCHOOL EN OUDERS
Het project School en Ouders loopt in nauwe samenwerking met Leerpunt Zuid-Oost-Vlaanderen. Dit project omvat 5 groepsmomenten voor ouders per school, waarbij ouders geïnformeerd worden over essentiële aspecten van het schoolleven van hun kinderen. School en ouders verheldert de werking van de school en de verwachtingen die er vanuit de school zijn naar de ouders toe. Ouders én de school leren elkaar op deze manier beter kennen, wat de brug tussen beide verkleint.

In 2020 namen 1 secundaire school en 4 basisscholen deel aan het project. Door de uitbraak van COVID19 en de maatregelen binnen onderwijs werden echter heel wat sessies afgelast. Een lange periode was het verboden voor ouders om op school te komen. Voor de kwetsbare ouders was het niet mogelijk om de sessies online te houden.

 

ONDERSTEUNEN VAN DIGITALE AANMELDINGEN
Sinds 2019 gebeuren de inschrijvingen voor de basisscholen via een centraal aanmeldingssysteem. De onderwijsopbouwwerker informeert en ondersteunt kwetsbare ouders bij de gehele procedure. De opbouwwerker speurt proactief ouders op die op het einde van de aanmeldingsperiode nog niet hadden aangemeld. Ze ondersteunt hen indien gewenst om nog aan te melden. Ook na de aanmeldingsperiode komen er vragen van ouders: vb. bij het ontvangen van hun ticket voor inschrijving, ouders die na de aanmeldingsperiode verhuizen naar Denderleeuw en een school zoeken. Daarnaast is de opbouwwerker lid van de disfunctiecommissie waar klachten van ouders worden besproken.

O

Tijd

De vertraging  heeft betrekking op het deelproject School en ouders.

--

Geld