Trekker CBS
Jan De Nul
Sofie Renders

Status
In uitvoering

Denderleeuw kent een toenemend aantal indicatorleerlingen. Ook op risicofactoren als een andere thuistaal dan het Nederlands en kind in een éénoudergezin scoort Denderleeuw bovengemiddeld. Leerkrachten die moeten lesgeven aan deze groeiende groep leerlingen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen, zijn hierop onvoldoende voorbereid of degelijk omkaderd. Met de hulp van een schoolopbouwwerker willen we schoolteams versterken in hun kennis rond armoede, diversiteit, de sociale kaart en de context van Denderleeuw. Dit d.m.v. vorming, intervisiemomenten, ...

Daarnaast wil het lokaal bestuur een partner zijn voor scholen om het principe van ‘brede school’ te introduceren in onze gemeente, met een lage drempel zodat alle leerlingen de kans krijgen om deel te nemen aan activiteiten in kader van brede school. (zie ook A20211 - Inzetten op partnerschappen in kader van brede school).



Toelichting

Op vraag van de schooldirecties werd in 2019 beslist om een gezamenlijke pedagogische studiedag te organiseren rond een thema waar scholen steeds meer mee in aanraking kwamen: polarisatie. Deze werd georganiseerd in het najaar van 2020. Er kwamen 3 sprekers aan bod die elk vanuit hun invalshoek hun visie gaven over polarisatie in de schoolcontext, racismewijsheid en diversiteit. De studiedag werd ook voorbereid met een ervaringsdeskundige. Het tweede luik, de workshops, werd verplaatst naar voorjaar 2021 aangezien er op dat moment niet fysiek kon worden samengekomen met het leerkrachtenteam.

In het kader van de studiedag werd een diversiteitsscreening onderwijs (DISCO) afgenomen bij de leerkrachten uit alle scholen door het Steunpunt Diversiteit en Leren. Diversiteitsscreening onderwijs is een meet- en reflectie-instrument dat leerkrachten hun houding en competentiegevoel inzake omgaan met diversiteit in het onderwijs in kaart brengt. Elke school ontving een feedbackrapport op basis van de resultaten van de DISCO. Deze resultaten worden in 2021 besproken per school.

Doorheen het jaar proberen we zo goed als mogelijk de scholen op weg te helpen bij de uitdagingen die hun pad kruisen. Zo werd op het directieoverleg 'School in zicht' uitgenodigd die een genuanceerd beeld bracht van de meerwaarde van schoolgaan in de buurt en een plan van aanpak voorstelde. De presentatie van School in zicht bracht ons bij de vraagstelling hoe buurtgebonden de leerlingenpopulatie per school is. Dit wordt verder onderzocht in 2021.
Voor vragen rond witte schoolvlucht ging het opbouwwerk op zoek naar inspirerende praktijken en interessante contacten die de scholen verder op weg konden helpen.

Het werken op maat van scholen is een terugkomende vraag. We spraken met alle scholen samen af dat het onderwijsopbouwwerk ruimte maakt om vanaf 2021 per schooljaar met een schoolteam aan de slag te gaan.

Binnen het zorgplus-overleg (zie fiche A20020) werd in 2020 vorming georganiseerd over het evalueren van (kwetsbare zorg-) leerlingen in coronatijden.

G

Kwaliteit

G

Tijd

--

Geld