Trekker CBS
Yves De Smet

Status
Uitgevoerd

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2025

Binnen de werking van het Mobiliteitsplatform zal er een studie gebeuren naar de verkeersstromen binnen de gemeente. Hierbij gaat het niet enkel om de bereikbaarheid met de wagen, maar ook de fiets- en voetgangersverbindingen worden binnen dit thema bekeken. Het STOP-principe vormt een belangrijke leidraad voor het opmaken van een nieuw circulatieplan.



Toelichting

Per sector wordt een circulatieplan opgemaakt samen met het Mobiliteitsplatform (opgestart midden juli 2019). Het nieuwe circulatieplan voor de stationsomgeving ging in voege op 21 september 2020. Het
plan vertrok vanuit de visie dat het aangenaam vertoeven moest zijn voor zowel wandelaars,
fietsers, pendelaars en bewoners.

Een eerste voorstel werd uitgewerkt door een team van externe deskundigen, de lokale politie, de brandweer en de dienst Mobiliteit. Omdat we veel belang hechten aan burgerparticipatie, werd dit voorstel in het
voorjaar van 2020 voorgesteld aan geïnteresseerde inwoners van Leeuwbrug. Hun opmerkingen en
voorstellen werden besproken op het Mobiliteitsplatform in juni. Hierbij werd, binnen de grenzen van
reeds gemaakte beleidskeuzes, een nieuw circulatieplan opgesteld dat zoveel mogelijk rekening houdt
met de bedenkingen van onze burgers. Het plan focuste onder meer op het creëren van meer ruimte voor fietsers, het verhogen van de verkeersveiligheid en het station als mobipunt, met de elektrische deelwagens
als voorbeeld. We kiezen voor de stationsbuurt bewust voor een moderne mobiliteit, die de verschillende aspecten verenigt en waar het STOP-principe de nodige aandacht krijgt.

Wat veranderde er concreet ? De A. Rodenbachstraat en Spoorweglaan werden de twee verkeersassen die elk een rijrichting zullen bedienen. De A. Rodenbachstraat werd de hoofdas richting de Kemelbrug en de Spoorweglaan werd de hoofdas van de brug naar het station. De A. Rodenbachstraat werd in 2020 al heringericht als een éénrichtingsstraat met versmalde rijbaan en geschrankt parkeren in combinatie met groenelementen. Ook de Spoorweglaan zal volledig ingericht worden naar dit principe. 

In de wijk Leeuwbrug werden ook kleinere verkeerslussen gecreëerd, die aansluiten op de as A. Rodenbachstraat. Concreet werden Bosstraat, Sterrenboslaan, Sint Annastraat, Fabriekstraat en Van Lierdestraat, deel tussen Stationsstraat en Jan Verhavertstraat, éénrichting. Zo creëren we een fietsas in de wijk.

In de Sterrenboslaan wordt de rijbaan bovendien versmald door de aanleg van een verhoogd fietspad tegen de rijrichting. Voor de fietsers in de rijrichting wordt een fietssuggestiestrook aangebracht. Ook in de Wijmenierlaan komen fietssuggestiestroken. De Kruisstraat en Bosstraat worden dan weer fietsstraten. Dit betekent dat de fietser voorrang heeft op de auto. Fietsers mogen de volledige rijbaan gebruiken terwijl auto’s niet sneller dan 30 km/u mogen rijden en fietsers niet mogen inhalen. Door deze aanpassingen binnen de wijk ontstaat er een veilige fietsroute naar het jaagpad en de fietssnelweg F2 Gent-Brussel. Fietsers op de fietssnelweg F415, Burst -- Denderleeuw, zullen in de toekomst vanaf de Kemelbrug via een veilige doorsteek achter de huizen van de A. Rodenbachstraat naar het station van Denderleeuw kunnen rijden. De gemeente is momenteel volop bezig met het verwerven van de nodige gronden zodat er een volwaardige fietssnelweg kan
aangelegd worden achter de huizen langs het spoor.

Ook het plan om een verkeers- en parkeervrij stationsplein te realiseren, werd in 2020 voorgesteld aan de bevolking. Het nieuwe circulatieplan en de toekomstplannen voor de nieuwe stationsomgeving werden gebundeld in een infobrochure. Deze brochure werd gebust bij de inwoners van de wijk Leeuwbrug en is ook digitaal te raadplegen.

EVALUATIE

Bij de invoering werd een evaluatieperiode aangekondigd, net als een testfase voor de busroutes
met De Lijn.

We anticiperen alvast op de mogelijk nieuwe busverbinding met Liedekerke en onderzoeken samen met De Lijn en NMBS of er, zoals in het oorspronkelijke masterplan werd opgenomen, geen volwaardig busstation kan worden ingeplant naast het nieuw aan te leggen autovrije stationsplein. Door deze toekomstplannen wordt er
mogelijk nog minder busverkeer over het kruispunt Van Lierdestraat - Rodenbachstraat gestuurd, waardoor we het éénrichtingsverkeer in de Van Lierdestraat (stuk Stationstraat – Jan Verhavertstraat) opheffen. Dit komt ook de algemene circulatie in de wijk ten goede.

Op vraag van De Lijn om hun frequentie van aanrijtijden te kunnen blijven garanderen mogen, tot
wanneer het stationsplein autovrij heraangelegd wordt, de bussen in het stukje Spoorweglaan
tussen Stationsstraat en Stationsplein in beide richtingen de straat inrijden. Om dit veilig te
laten verlopen is het parkeren in dit gedeelte van de Spoorweglaan herschikt sinds de
kerstvakantie. Parkeren in het eerste deel van de Spoorweglaan werd rechts georiënteerd . Dit
om ervoor te zorgen dat beperkt éénrichtingsverkeer in combinatie met tweerichtingsverkeer voor
de bus vlot lukt. Voor het gewone verkeer bleef alles in de Spoorweglaan hetzelfde en de
rijrichting van Stationsplein naar Stationsstraat behouden.

Een laatste wijziging kwam er in de Sint-Annastraat. Om de kleine parking vlakbij
vlot te bereiken werd het stukje van de Sint-Annastraat, het deel tussen de A.
Rodenbachstraat en Leeuwbrugstraat, opnieuw tweerichting. Dit is zowel voor de omwonenden als
de klanten van de nabijgelegen handelszaken een stuk praktischer. Alle wijzigingen gaan in vanaf 4
januari. 

G

Kwaliteit

G

Tijd

G

Geld