Trekker CBS
Yves De Smet

Status
In onderzoek

Planning
Startdatum: 01-01-2023
Einddatum: 31-12-2025

In het mobiliteitsplan van de gemeente werden enkele voorstellen en schetsen opgemaakt voor de aansluiting van de zijstraten op de gewestweg. Deze voorstellen werden opgemaakt met aandacht voor veilige fietspaden en fietsoversteekplaatsen. Dit alles resulteerde in een streefbeeld voor de N405. De effectieve uitwerking van dit streefbeeld vormt het onderwerp van een studie die zal moeten opgestart worden samen met het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen. Voor een concrete timing voor deze studie zijn we afhankelijk van de planning van het Agentschap.

Ook met de lokale politie werken we samen rond verkeersveiligheid op onze gewestwegen. In het zonaal veiligheidsplan van de lokale politie en in dit meerjarenplan werden de doelstellingen op dit vlak op elkaar afgestemd. De politie legt hierbij een focus op het beheersen van het aantal verkeersongevallen met doden en lichamelijk letsel tegen 2025 met aandacht voor preventie, sensibiliseren en repressie en met extra aandacht voor verkeersveiligheid op plaatsen waar ongevallen gebeuren.

Hiernaast bundelt Denderleeuw de krachten met Ninove, Haaltert en Aalst om een snelle en veilige fietsverbinding te realiseren langs de Expresweg (N45) tussen Ninove en Aalst. De realisatie is nog niet voor meteen. De samenwerkingsovereenkomst, die binnenkort op agenda van de schepencolleges en gemeenteraden staat, gaat vooral over een voorbereidende studie. Daarbij wordt in eerste instantie naar het beste traject of mogelijke alternatieven gezocht. Het dossier moet ook bij de provincie en het gewest bepleit worden.



Toelichting

G

Kwaliteit

Op het college van burgemeester en schepenen van 22 oktober 2019 werd een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen Aalst, Ninove, Haaltert en Denderleeuw met daaraan gekoppeld een studieopdracht voor het realiseren van een veilige en hoogwaardige fietsverbinding tussen Aalst en Ninove.

Offertes voor deze studieopdracht konden ingediend worden tot 29 april 2020.

Het aangestelde studiebureau werkte 5 mogelijke tracés uit met een afwegingskader op basis van: 

- fietspotentieel

- knelpunten

- technische haalbaarheid van het tracé 

Het is nu aan de betrokkene gemeenten om een keuze te maken uit de voorgestelde tracés.

G

Tijd

G

Geld